• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddproblem startbatteri Mc Louis Steel

Inlägg
18
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
15529
Medlemskap
2024
Hej! Vi står på övervintring i södra Portugal och har fått ett litet problem med vår Mc Louis Steel 2010. Laddningen på startbatteriet till bilen har slutat fungera allt annat fungerar som det ska. Solceller monterade. Någon som har en lösning på detta. Tack på förhand!
Kirsi & Dan
 
Inlägg
18
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
15529
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem startbatteri Mc Louis Steel

Jag funderar på om det kan finnas 2 säkringar på laddaren men jag kan inte hitta mer än en och den är hel eftersom den laddar till bodelsbatteriet. Enligt instruktionsbok så ska det finnas en säkring till laddning bodel och en säkring till startbatteri men jag hittar ingen av dom.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem startbatteri Mc Louis Steel

Ibland sitter säkringen till startbatterikabeln i motorrummet eller i alla fall nära det batteriet. Man vill inte ha osäkrade kablar. Men den är nog hel om du kan mäta batterispänningen från det batteriet i bodelsdisplayen. Om spänningen är lägre på det batteriet än bobatteriet, t.ex. 12,8 mot 13,7V så kan det sitta en skyddsdiod i ebl som ger spänningsfall men är i sin ordning. När motorn startas bör spänningarna bli nästan lika, med lite mer i startbatteriet, det är då ok.
Mvh Conny J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddproblem startbatteri Mc Louis Steel

En del elblokker har en sikringsposisjon for tvangsstyring av skillereleet. Står en i lang tid på stolpe så kan en sette inn en liten sikring der og koble startbatteri og bobatteri sammen. Men husk å nappe ut igjen denne sikringen når dere skal kjøre igjen. Denne sikringen faker ladesignal til skillereleet!
 
Inlägg
18
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
15529
Medlemskap
2024
Sv: Laddproblem startbatteri Mc Louis Steel

Hej! Har kollat idag och det kommer tre röda kablar till start batteriet med separata säkringar och det är samma spänning drygt 7 volt på varje sida om säkringarna. Mystiskt det verkar som det inte kommer laddström någonstans ifrån,
 
Toppen