• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordpunkt och elsystem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu påbörja att koppla upp elsystemet i min bil. Det finns ju ingen EBL så måste bygga upp det själv. Skall installera en Dual och två st AGM batterier som skall laddas av en CTEC MXS 25 laddare som jag funderar på att byta mot mot en CTEC MXS 300 laddare beroende på fläktljudet är lite störande. Angående jordpunkter. Måste man dra separata jordkablar till alla källor eller duger det med att använda chassit som jord istället för att dra långa kablar till alla strömförbrukare.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Tack för alla goda råd.
Kommer nu att koppla in dualen med matning från generatorn enligt anvisningarna och sätta laddaren på bodelsbatterierna.
Det är ju väldigt enkelt om man tycker annorlunda bara att flytta kabeln från laddaren mellan två skruvar på dualen :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Ja, fast det verkar ju finnas, jag trodde det var det Affe byggde, eller har jag missförstått nå't? :wideeyed:

Suckar lite tungt för mig själv och konstaterar att så roligt skall vi inta ha och även att Affezell plockade upp tipset utan detaljritning, heltäckande materialspecifikationer och ....

Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Vad en tråd kan bli konstig ibland. Tycker att det framgår från första inlägget av mig att det gällde en husbil (plåtis) under uppbyggnad.

Nu till en annan fundering som jag börjar undra över:
1. Till ingången på Dual går ju plus från generatorn vidare till startbatteriet
2. Utgången på Dual går ju till bodelsbatteriet

Om jag kopplar 220V laddaren till ingången på ett skiftande relä (30) och
styr skiftningen (87,87a) manuellt med en strömbrytare till in el utgången på Dual. Borde jag inte då styra laddströmmen antingen till startbatteriet el bodelsbatteriet ?
Eller har jag gjort en tankevurpa? :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Ja, man skulle kunna koppla det på det sättet så du har inte haft en tankevurpa. :)
Men, är det värt besväret?
Har du något som tar ström från startbatteriet , som jag har (periodvis), så är det en fördel att kunna ladda även det vid de tillfällen man har tillgång till 220 Volt.
Har man ingen förbrukning från startbatteriet i det vanliga "campinglivet" behövs normalt sett ingen laddning till startbatteriet, då kan det ju vara överkurs att kunna välja med ett relä om startbatteriet ska kunna laddas vid olika tillfällen. Hur du gör överlåter jag till dig att besluta, det kan ju vara kul att ha många strömbrytare... :D

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Precis vad jag tänkte, är det värt besväret? Vi belastar inte startbatteriet med något annat när vi står stilla än att spela lite radio ibland, och det tar inte så mycket att det är någon risk att bilen inte startar inom ett par veckor skulle jag tro. Vi står aldrig stilla så länge, så jag har inte testat. Men hittills har bilen alltid startat, även i -20 grader efter 3-4 dagar, så jag uppfattar det inte som ett problem för vår del. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

En fråga till Sjöberg.
Köpte igår 2 80A AGM batterier på biltema. Fick du verkligen in dina batterier under pass.stolen enligt din bild eller har du en annan storlek?. Dom jag köpte går antagligen inte in på det sättet. Skall givetsvis prova igen annars får jag sätta ett under föratsätet.
P.S
Läste nu igen på din installation att du hade 70A batterier. Får åka till Biltema och byta dom jag köpte. :mad:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Jag har faktiskt prövat något liknande ibland. Jag kopplar ibland en extern Ctek på startbatteriet för att "toppa upp" det. Då startar Dualen efter en stund, men jag har intrycket att när startbatteriet är fullt och den externa laddaren går över till underhållsladdning fortsätter inte Dual:en att ladda bodelsbatterierna, utan slår av. Detta har jag inte kollat upp på allvar eftersom det inte är någon funktion jag tycker mej behöva.
Hej

Hmm, där har du upptäckt en bug :) Anledningen till det nog är att då droppar spänningen på bilbatteriet under tillslagsnivån för DUAL, det borde jag tänkt på :(

Men det skulle vara intressant att veta om dina bodelsbatterier är fulla då eftersom om dom behöver ström och du kopplar in 220 som laddar bilbatteriet så drar DUAL igång och den drar så mycekt ström att billaddaren aldrig kan slå ifrån föränn DUAL har laddat klart.

Däremot om du nu kör på bodelsbatteriet efter att det blivit fulladdat så kommer tyvärr inte DUAL att kicka igång en andra gång. :( My bad

Jag har en liten variant på min koppling där jag driver bodelen från bilbatteriet vid elstolpe och laddar bodelsbatterierna helt separat dvs dom används bara när jag ej har elstople, så sätt störs inte laddkurvan av bodelsbatterierna av ev belastning från bodelen och dom blir förhoppningsvis optimalt laddade.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Vad en tråd kan bli konstig ibland. Tycker att det framgår från första inlägget av mig att det gällde en husbil (plåtis) under uppbyggnad.

Nu till en annan fundering som jag börjar undra över:
1. Till ingången på Dual går ju plus från generatorn vidare till startbatteriet
2. Utgången på Dual går ju till bodelsbatteriet

Om jag kopplar 220V laddaren till ingången på ett skiftande relä (30) och
styr skiftningen (87,87a) manuellt med en strömbrytare till in el utgången på Dual. Borde jag inte då styra laddströmmen antingen till startbatteriet el bodelsbatteriet ?
Eller har jag gjort en tankevurpa? :)
Det låter helt okey.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

En fråga till Sjöberg.
Köpte igår 2 80A AGM batterier på biltema. Fick du verkligen in dina batterier under pass.stolen enligt din bild eller har du en annan storlek?. Dom jag köpte går antagligen inte in på det sättet. Skall givetsvis prova igen annars får jag sätta ett under föratsätet.
P.S
Läste nu igen på din installation att du hade 70A batterier. Får åka till Biltema och byta dom jag köpte. :mad:

Nej, de batterier på 70Ah som jag hade inledningsvis var köpta på Hjertmans, nån slags kombibatterier för marint bruk och enda anledningen till att jag köpte dem var att höjden var tillräckligt låg och de fick plats under förarstolen på vår tidigare VW-buss. Sen åkte de över till Sprintern och även då var de tillräckligt låga för att få plats.

Det som hänt efter det är att jag har bytt ut dem, nu har jag bara ett Biltema 95Ah AGM under passagerarstolen. det får plats men jag tror inte att två får plats.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Hej

Hmm, där har du upptäckt en bug :) Anledningen till det nog är att då droppar spänningen på bilbatteriet under tillslagsnivån för DUAL, det borde jag tänkt på :(

Kan det ens hända?
Att spänningsnivån på startbatteriet sjunker under det volttal som krävs för att en Dual ska vara aktiverad när en intelligent laddare är kopplad mot startbatteriet?
Jag är skeptisk men kan naturligtvis ha fel.
Dags att leta fram minneskort och lite annat för att testa. :) Återkommer
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Kan det ens hända?
Att spänningsnivån på startbatteriet sjunker under det volttal som krävs för att en Dual ska vara aktiverad när en intelligent laddare är kopplad mot startbatteriet?
Jag är skeptisk men kan naturligtvis ha fel.
Dags att leta fram minneskort och lite annat för att testa. :) Återkommer
Inte otroligt egentligen speciellt efter att DUAL laddat klart och inte längre förbrukar stöm från bilbatteriet vilken kanske aldrig händer om bodelen förbrukar 3-4 A.

Själv har jag ingen DUAL utan kör med inverter men om du har så jättebra om du kan
verifiera detta.

Från DUAL datablad
Laddaren börjar ladda batteriet när matningsspänningen överstiger 13,1 V under 5 sekunder (motorn igång).
Laddaren avbryter laddningen när matningsspänningen sjunker under 12,8 V under 10 sekunder (motorn avstängd).

Frågan är då när bilbatteriladdaren slår till, är det över 12,8 så borde det inte vara ett problem.

En notering, jag är tveksam till om DUAL är lämplig för annat än vanliga blybatterier då jag inte hittar någon inställning för tex AGM!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Detta läste jag nu i manualen till Dual:

D250S Dual and SMARTPASS har tagits fram för blybatterier på 12 V. Använd inte enheten för andra batterier.

.???
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Ett AGM är ett blybatteri, agm är en förkortning av Absorbent glass mat.
Det ligger alltså, enkelt uttryckt, glasfibermattor mellan blyskivorma i batteriet.
En bättre förklaring finns här under punkt 11: Batteriexpressen | FAQ


En notering, jag är tveksam till om DUAL är lämplig för annat än vanliga blybatterier då jag inte hittar någon inställning för tex AGM!

Mycket intressant fråga, jag har tyvärr inget svar utan bara ännu mer frågor.
Jag har funderat på det mycket, utan framgång, ända sedan jag såg att cteks vanliga laddare började få en inställning för AGM. Frågan jag då ställer mig är varför det behövs på deras vanliga laddare men inte för en Dual... Kanske kommer det med så småningom.

Cteks rekommendation är fortfarande att en Dual är lämplig för AGM:

D250S DUAL är en helautomatisk 5-stegs laddare som ger 20A till för 12V batterier på mellan 40-300Ah. Laddaren är IP65 klassad (skölj-, dammtät och godkänd för utomhusbruk), skyddar fordonselektroniken och passar alla typer av blysyrabatterier (Öppna, MF, Gel, AGM). Den levereras med 2 års garanti.

Källa: D250S DUAL

Min egen test av om det fungerar att förse en Dual med "Mirakelström" från en vanlig ctek 220-voltsladdare kommer att genomföras vid tillfälle, exakt när vet jag dock inte. Det praktiska resutatet känner jag redan till.

Tillgg:

Inte otroligt egentligen speciellt efter att DUAL laddat klart och inte längre förbrukar stöm från bilbatteriet

Okej, men spelar det så stor roll om Dualen klipper av laddningen när den laddat klart bodelsbatteriet? :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen