• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordpunkt och elsystem

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu påbörja att koppla upp elsystemet i min bil. Det finns ju ingen EBL så måste bygga upp det själv. Skall installera en Dual och två st AGM batterier som skall laddas av en CTEC MXS 25 laddare som jag funderar på att byta mot mot en CTEC MXS 300 laddare beroende på fläktljudet är lite störande. Angående jordpunkter. Måste man dra separata jordkablar till alla källor eller duger det med att använda chassit som jord istället för att dra långa kablar till alla strömförbrukare.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

För en något mindre extrem användare är ju fördelen med Ctek Dual att den fixar "allt" skiljerelä, booster, solcellsladdare, och om man matar den med en vanlig enkel ointelligent batteriladdare, t.o.m. laddningen från 230V till bodelsbatterierna. Alltihop fullt tillräckligt för en batteribank på ca 200Ah. lägg till en vettig batterimonitor så klarar man sig mycket bra i de flesta sammanhang. :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Är nu helt rådvill om inkopplingen. Om jag utgår från en standardinkoppling av Dual. + från generatorn till skruven längst ner till vänster på dual och sedan till bodelsbatterierna från skruven längst ner till höger på dual. Var skall 220 volts laddare kopplas in ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Jordpunkt och elsystem

Är nu helt rådvill om inkopplingen. Om jag utgår från en standardinkoppling av Dual. + från generatorn till skruven längst ner till vänster på dual och sedan till bodelsbatterierna från skruven längst ner till höger på dual. Var skall 220 volts laddare kopplas in ?
Först, säkringarna. Om jag förstod dig rätt så vill du säkra tex lyse, fläkt, utttag pumpar osv, då menar jag att det fungerar precis lika bra eller bättre med vanliga säkringar.
Automatsäkringar är dels dyra dels kan dom också gå sönder och fyller mest en funktion i tidkritiska system där man måste få igång saker supersnabbt, tex ett flygplan eller en militär pryl. Att det sedan se koolt ut och lyxigt är en annan sak, men det är inte bättre anser jag.

Om du har en Dual så matar du den från bilbatteriet eller hur?
När motorn laddar eller snarare så fort spänningen på bilbatteriet överstiger en bestämd spänning kanske 13-13,5 volt så aktiveras DUAL och börjar ladda dina bodelsbatterier.

Dvs när tex motorn laddar så sker detta MEN om du nu kopplar en vanlig stark laddare eller en modern CTEK tex så sker samma sak.

Du ska alltså alltid ha en laddare kopplad till bilbatteriet, när du då kopplar in 220 till husbilen så laddas bilbatteriet och när dess spänning kommer upp i 13-13,5 volt så startar DUAL och börja ladda bodelen.

Är du med?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Om du har en batterimonitor, och det skall du väl ha?, skall minus gå via shunten.
Jag har köpt en BM1 batterimonitor. Då laddar jag ju bodelsbatterierna som vanligt. Tyckte det var så många bud om inkopplingen men vill givetsvis ha den bästa lösningen. Ctek sa nåt mer också men sitta och mejla dom om frågor så dyker det upp följdfrågor osv. Till sist fick jag ett konstigt svar från en tjej hos Ctek som sedan visade sig att hon pratat om en helt annan laddare. Därför min villrådighet :mad::)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Lite komplettering, jag kör all laddning och urladdning av bodelsbatterierna utan undantag via shunten på BM1, då får jag en riktig överblick av laddningstillståndet i batterierna. Sedan använder jag Dual som enda laddare till batterierna, även vid anslutning av 230V landström, men då matar min gamla "batteriladdare/EBL" som är så gammal (-96), att den närmast är en transformator och inget mer, Dualen med ungefär 13-14V likström, den fixar sedan så att batterierna blir vettigt laddade, som den intelligenta laddare den är. :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Först, säkringarna. Om jag förstod dig rätt så vill du säkra tex lyse, fläkt, utttag pumpar osv, då menar jag att det fungerar precis lika bra eller bättre med vanliga säkringar.
Automatsäkringar är dels dyra dels kan dom också gå sönder och fyller mest en funktion i tidkritiska system där man måste få igång saker supersnabbt, tex ett flygplan eller en militär pryl. Att det sedan se koolt ut och lyxigt är en annan sak, men det är inte bättre anser jag.

Om du har en Dual så matar du den från bilbatteriet eller hur?
När motorn laddar eller snarare så fort spänningen på bilbatteriet överstiger en bestämd spänning kanske 13-13,5 volt så aktiveras DUAL och börjar ladda dina bodelsbatterier.

Dvs när tex motorn laddar så sker detta MEN om du nu kopplar en vanlig stark laddare eller en modern CTEK tex så sker samma sak.

Du ska alltså alltid ha en laddare kopplad till bilbatteriet, när du då kopplar in 220 till husbilen så laddas bilbatteriet och när dess spänning kommer upp i 13-13,5 volt så startar DUAL och börja ladda bodelen.

Är du med?
Tack
Dualens funktion har jag uppfattat :)
men frågade Ctek om den hade samma funktion om jag kopplade en laddare till dualen som då skulle t.ex ersätta bilens generator men så kommer det inte att fungera svarade dom ??
Vad jag menar är att koppla en laddare till dualens ingång från bilens generator
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Jag tror det är här många blir osäkra.
Dualen installeras mellan EBL och batteribanken med de kablar som annars skulle gått från EBL till batteribanken direkt.
Då boostar Dualen och laddar fullt.
Sedan kan man välja om man vill ha solpanel via EBL eller direkt på Dualen, beroende på om man vill dra nytta av de 1-2 A som går till startbatteriet.
Det är ju den varianten som är vanlig i husvagnar, laddström från bilen går till dualen och samtidigt går solpanelen till sin ingång.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Tack Montral
Precis så vill jag ha det.
Alltså en laddare ansluten till bilens batteri som då också laddade bilen batteri och bodelsbatterierna sa dom. Har tittat på Sjöbergs kopplingsschema som förebild men efter samtal med Ctek så skulle det inte fungera
Då vore alla problem lösta :)
IMG_0224.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Så länge den får 12-14V likström är det ju inget problem, men hur det går med en intelligent laddare före Dual:en kan man ju bara gissa? :wideeyed:

Vi behöver inte gissa, eller det är klart att ni får det om ni vill. :)

Bara för att en laddare kallas intelligent innebär det ju inte att det kommer någon slags mirakelström ur den, det intelligenta är ju bara spänningsreglering efter vissa regler, och en Dual tar ju emot vad den blir erbjuden och omvandlar det till "mirakelström"

Det har fungerat rätt bra för mig i flera år med att koppla en M300 på Dualens ingång. Det blir säkert en del förluster på vägen men det är av mindre betydelse för mig då det finns energi i överflöd i ett 220 eluttag för mina behov.
Värt att veta kan ju vara att den stora anledningen att jag valt att koppla 220-laddaren på Dualens ingång är för att jag vill ladda startbatteriet på vintern, då är nämligen vår husbil min pendlarbil och webaston som värmer motorn och kupé (jag hatar att skrapa rutor) drar en del ström och jag har för kort resväg till jobbet för att generatorn ska klara av (på ett hållbart sätt utan att köra omvägar) att ersätta strömmen webaston tar.


mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Jag har faktiskt prövat något liknande ibland. Jag kopplar ibland en extern Ctek på startbatteriet för att "toppa upp" det. Då startar Dualen efter en stund, men jag har intrycket att när startbatteriet är fullt och den externa laddaren går över till underhållsladdning fortsätter inte Dual:en att ladda bodelsbatterierna, utan slår av. Detta har jag inte kollat upp på allvar eftersom det inte är någon funktion jag tycker mej behöva.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jordpunkt och elsystem

Jag har faktiskt prövat något liknande ibland. Jag kopplar ibland en extern Ctek på startbatteriet för att "toppa upp" det. Då startar Dualen efter en stund, men jag har intrycket att när startbatteriet är fullt och den externa laddaren går över till underhållsladdning fortsätter inte Dual:en att ladda bodelsbatterierna, utan slår av. Detta har jag inte kollat upp på allvar eftersom det inte är någon funktion jag tycker mej behöva.
Det var säkert detta som Ctec tekniker menade då jag ringde i våras och frågade just det.
Men alla laddare idag är väl intelligenta och alla EBL:er idag är väl intelligenta ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Jordpunkt och elsystem

Man skall vara lite försiktiga med olika förslag. Beroende på batteribankernas storlek och vad man vill prioritera bör man koppla olika.

Har man stora förbrukarbatterier är det inte bra att gå över startbatteriet med allt. Själv prioriterar jag både i segelbåten och husbilen förbrukarbatterierna - startbatteriet används ju knappt och får laddning när man kör. Alltså laddarna på förbrukarsidan. Låter man bli att gå via EBL till Dual slipper man många avancerade kopplingar och kabeldragningar.

Egen batterimonitor med shunt och sedan Dual precis innan förbrukarbatteriet med generator och solpanel in på den så kan man behålla all annan el original.

230V laddarna kan anslutas direkt på förbrukarbatterierna, antingen via EBL eller direkt eller både och (förstås via shunten/säkringar/av-på knapp).

Enda nackdelen då är att Dual bara laddar med 20A när man kör men i stället får man fulladdade förbrukarbatterier om man kör länge. Smartpass kan ta bort denna nackdel.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Jordpunkt och elsystem

Det var säkert detta som Ctec tekniker menade då jag ringde i våras och frågade just det.
Men alla laddare idag är väl intelligenta och alla EBL:er idag är väl intelligenta ?

Det finns allt gamla hederliga ointelligenta laddare att köpa fortfarande, de är ganska användbara i vissa sammanhang. Och visst är väl nya EBL intelligenta på olika nivåer, men min är så gammal att den är mera att jämföra med en vanlig gammal batteriladdare d.v.s. en transformator med enkel likriktning, vilken gör den väldigt lämplig att mata Dual:en med. :)

i
 
Toppen