• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell och Batteriporr

F

F.d. 57945

Guest
Uppdaterat batterierna i husbilen.. Nu sitter det gamla gel batteriet i en reservbank och de två nya agm batterierna i en. Så när det är slut på agm så får man gå ut och ställa om elblocket och batteriväljaren så har man minst ett dygn till på sig att fundera på hur man skall lösa elen om solen inte lyser. Ville inte blanda nya och gamla och gel och agm och olika storlekar så därför gjorde jag såhär istället.

På taket sitter nu 4st 100w solpaneler semiflex dvs de väger ca 2kilo styck och är bara 3mm tjocka limmas direkt på takplåten så ger inget direkt vindfång. Förhoppningsvis blir installationen klar imorgon. de seriekopplas 2 och 2 och sedan paralellkopplas respektive grupp. Det hela går till en Tracer 4210 på 40a med extra display inne i bilen samt en tempgivare som har koll på så inte batterierna blir för varma.
 

Bilagor

  • 2016-10-25 22.19.41.jpg
    2016-10-25 22.19.41.jpg
    635,2 KB · Visningar: 100
  • 2016-11-01 14.13.01.jpg
    2016-11-01 14.13.01.jpg
    763,3 KB · Visningar: 81
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Solcell och Batteriporr

Köpte jag från kina.

Nu har vi testat och tordag lunch till söndag lunch har vi legat ute och hade då när vi kom hem ca halv batteritank. Det har typ regnat hela tiden så solcellerna har inte hjälpt till så mycket men med MPPT regulatorn så klämmer den ut det lilla som finns och trycker in det i batterierna. 0.24kwh har de givit enligt regulatorn, vad det nu innebär när man räknar allt annat i AH.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcell och Batteriporr

Precis!
0,24 kWh är 240 Wh (k betyder 1000, 1 kg är ju 1000 gram).
W=V gånger A och Wh=V gånger Ah
A (och Ah) är ju då W delat med V (och Wh delat med V).
240 Wh delat med 12 V blir 20 Ah

Det blir "snyggare" om man skriver rätt med versaler och gemener, Ah (och kWh) istället för ah eller AH. Ingen större betydelse här, vi förstår vad som menas. Men i datorvärlden är det stor skillnad (8-10 gånger) på t ex b och B (bit resp byte).
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solcell och Batteriporr

Nja, om man skall vara petig, regulatorn laddar ju inte med 12 Volt, snarare 14,4 V. Då blir laddningen 16,7 Ah.
Eller om man skall räkna på ett fulladdat batteris spänning 12,72 V så blir laddningen 18,9Ah.
Komplicerat det där.
Men jag håller på att räkna på 12,72 V eftersom skillnaden mellan 14,4 och 12,72 V åtgår för att överkomma batteriets inre resistans och övergår i värme.
:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solcell och Batteriporr

Intressant, verkar vara väldigt lätta och tunna paneler och kineserna är nog att räkna med på solfronten gissar jag!

Några funderingar

Värmavledningen, har du funderat på hur det blir med den till sommaren då plåten blir tokhet?

Samt hur kommer limmet att sitta till sommaren när taket blir varmt och expanderar, flexar limmet tillräckligt mycket?

Skicka gärna en länk till vart du beställde dom också!
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Solcell och Batteriporr

har haft 3 tunna paneler på taket i tre år som är limmade direkt på taket. Enda "nackdelen" med dom jag har märkt är att skryt värdet av dom försvinner då de inte syns. I övrigt funkar dom 100% och inga limsläpp eller andra strul.
 
Toppen