• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel temperatur på Schaudt panel LT 631B

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vi har en LMC, 1/2 år gammal med Schaudt panel LT 631 B som visar fel inne och utetemp.
Innetemp visar 4-6 grader för varmt, ute visar 2-4 grader för varmt.
Innegivaren sitter på kortet bakom panelen ovanför dörren. Har även testat den löst hängande i bilen utan skillnad.
Utegivaren sitter under bilen och kan påverkas av motorns värme om man nyss har kört.
Temp-proven har gjorts när bilen stått parkerad under tak utomhus en månad utan solpåverkan med en termometer som visar rätt.

Har varit i kontakt med säljaren utan att få hjälp.
Av LMC Sverige får jag detta svar:

"Tyvärr så går det nog inte att få den exakta temperaturen på en så ”enkel” givare som är i Husbilarna.
Absolut så kan vi inte jämnföra oss med en labetorietermometer.
Hoppas att de inte inverkar på ditt Husbilsliv för mycket, är det så är du välkommen att höra av dig igen."

Där skyller man på att Schaudt har en "enkel" givare monterad i ett avancerat system, låter lite dåligt av LMC, tycker jag.

Ska man godta 4-6 graders felvisning?
Finns det någon mer med samma fel?

Mvh Göran S.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Fel temperatur på Schaudt panel LT 631B

Om man kollar på FAQ på Schaudts hemsida så finns din fråga och detta är svaret med Google översättning.

Temperaturen visa våra kontrollpaneler justeras i produktion med ett referensvärde, därför är det mycket exakt. En "matchning" andra termometern inte är möjligt och skulle leda till bristande noggrannhet. Naturligtvis kan endast temperaturen hos lokalisering att visas, där även respektive sensor är. Och här är anledningen till att du kan inte bara sätta en termometer i jämförelse med en annan termometer: Det kommer att uppnås i praktiken när aldrig samma miljöförhållanden jämföra termometer som i som ska testas termometer, vanligtvis inte ens om du bredvid varandra skulle ge. Dessutom bör det noteras att noggrannheten hos den så kallade. "Referenstermometer" kan vara mycket bristfällig

Kenneth
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Fel temperatur på Schaudt panel LT 631B

Tack Master! Missade det.
Då menar Schaudt att SMHI och mina termometrar visar fel!
Bra, då litar jag på mina +4,5 utetemp på bilen mot SMHI +1 grad, min väderstation 0,9 och övriga inklusive min laboratorietermometer +1 +/- 0,5grad.
Vi har snöväder med kramsnö som ligger kvar på backen samt friska vindar idag.
Motsvarar utan termometer 0 till 2 plusgrader.
När det är varmare ute är felvisningen större.

Är det ingen som noterat samma fel?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fel temperatur på Schaudt panel LT 631B

Jag har upplevt detsamma och självklart visas temperturen där givaren sitter. Om något då är fel så är det placeringen av givarna.

På min panel visades normalt temperaturen inne för lågt och ute för högt. Satte därför upp en extra termometer på väggen med trådlös utegivare, monterad bak under stötfångaren, som båda visade rätt temperatur.

Ett annat fel vi hade, var att man hade placerat givaren till värmepannan på väggen intill ugnen, så när ugnen var igång stannade pannan och givaren angav +38 grader. Efter att vi fått givaren flyttad till sovutrymmet fungerade pannan perfekt.
 
Toppen