• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Norge, tack för det fina sommarvädret och alla fantastiska upplevelser men nu är det dags att rulla vidare. Det är YR som styr, sägs det vilket stämmer ganska bra med vår nuvarande fas i livet. Kollade veckans väder och hamnade på yr's kommentar om det Svenska vädret. Så här såg det ut och jag fick årets riktiga "Halloween" känsla med kalla kårar längs hela ryggraden:

november.jpg

Nu packas det för glatta livet så att vi börjar rulla redan kl. 18:00 imorgon kväll. Tanken var att vänta till helgen men det blir -3°C redan nu på torsdag. Det som hade varit intressant är att veta om det finns trafikstockningar runt Hamburg. Hur får jag reda på det? Har nämligen tappat alla mina länkar i.o.m. att min gamla Mac dog plötsligt (i helgen) efter 5 trogna år. Backup... tja, lätt att vara efterklok... :twitcy:

/ranko
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Fantastiskt med så många nyttiga svar, tack vänner om jag får lov att kalla er för det! Nu har jag bra res-länkar så det räcker. Ångrar inte en sekund att jag valde Telenor (tips från Sir-sälskapet) med 50 GB surf, känns tryggt att kunna gå in på nätet och göra vardagen lite drägligare. Idag och i morgon bitti är vi på högvarv i.o.m. resans tidigareläggning pga köldknäppen som kommer snabbare än önskat. Vet ej hur ni andra gör men vi skriver minneslappar och checklistor, något så när grupperat och i hierarkisk ordning.

- Hemmet (städ, kyl/frys, el, autogiro, golvbrunnar & grannsamverkan, etc...)
- Husbilen (proviant, kläder & tandborstar, funktionalitet, larm, badbyxor & fiskespö)
- Färdvägen (kartor, IT-elektronik/appar/GPS, nyttiga länkar (säger bara TACK), m.m.)
- Destination och ankomst (ej bestämt, dock någonstans på Spanska kustremsan, innan Jul!)

När Mr Christopher Columbus skulle ge sig iväg till världens ände, då hade han faktiskt liknande problem som vi. Det är bara det att vi har HBK-forum och kontakt med likasinnade så vi behöver inte direkt ha några brevduvor. Det mycket gemensamma däremot är inlagd sill, fast vår löksill ligger i solcellsdriven 12V kompressorkyl, inte i någon form av tunnor fulla med salt... Fördelen som Columbus hade var att kunna skölja sillen med både vin & rom, medan min Marianne accepterar inget annat än bordsvatten :( ...så snart får jag simhud mellan fingrarna :).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

1:a stopp Halmstad (13 mil hemifrån) med anledning av att en av oss MÅSTE besöka frissan! Man kan väl inte åka på en långtur utan att frisören har gjort sitt? Vi har tur som bor så nära Halmstad, det finns kunder som flyger från Stockholm för att göra sig riktigt fina.
Vi landade på kommunens P-plats "Isbjörnen" och möttes av P-skylt: Personbil klass 1 och 2. Klockrent, här kunde vi sova!

personbil-kl1-2.jpg
Halmstad vaknade med frost och minusgrader och vi har inte ens en isskrapa. Dieselvärmen fungerade i alla fall, ingen frös och strömmen räcker fortfarande. Så fort frissan är avklarad, då drar vi vidare söderut mot värmen.

PS. Meddelande till alla ZTE (router) innehavare. Fick idag en uppdatering av själva routern så var inte förskräckta om det tar några minuter innan ni kan ansluta er... DS.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Fortfarande i Halmstad... Anledning (förutom Mariannes frissa) anslutning till HBK med den nya datorn! Vem tänkte på 12V laddning, backup med bilder på extern disk, osv... Ingenting stämde med förra året då det bara är endast en ingång s.k. USB-C med adapter för HDMI & USB-A som numera gäller. P A N I K !!! Fördelen med att ha en liten HB uppdagades då vi skulle snirkla oss in till Kjell & Co med en massa vägarbete emellan. Marianne sneddade från en återvändsgränd rakt över en cykelbana till stora vägen, phuhhhh säger jag bara! Rätt skoj att kunna parkera längs Nissan bland alla andra personbilar.

Nu är problemet löst. Har du en dator med endast USB-C och vill ansluta den till 12 V då gäller det att ha en sinus-ren inverter. Något annat 12V alternativ finns inte. Nu är vi 800:- "lättare" men ändå lyckliga eftersom vi kan fortsätta kommunicera med Er & HBK även i framtiden.

Halmstad-isbjörnen.jpg
 
F

F.d. 54949

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej, att Marianne dricker bordsvatten till sillen är väl ok men att Ranko som är 65 inte törs ta en snaps till sillen verkar för mig obegripligt. Det verkar som att han vill men inte törs. Hej från brandis.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej, att Marianne dricker bordsvatten till sillen är väl ok men att Ranko som är 65 inte törs ta en snaps till sillen verkar för mig obegripligt. Det verkar som att han vill men inte törs. Hej från brandis.

Haha, så rätt så rätt brandis : ) Jodå, fredag/lördag går bra, men inte i veckorna annars. Jag tror att hon är mest rädd om mig därför "törs" jag inte "protestera" för mycket :yes:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Nu rullar vi igen...

Nu är problemet löst. Har du en dator med endast USB-C och vill ansluta den till 12 V då gäller det att ha en sinus-ren inverter. Något annat 12V alternativ finns inte. Nu är vi 800:- "lättare" men ändå lyckliga eftersom vi kan fortsätta kommunicera med Er & HBK även i framtiden.

Visa bilaga 118271

Varför fungerar det inte med en så'n här?
https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/laddare/billaddare-usb-c-15-w-p97509
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Det undrade jag också Belar, men expediten menade att laddaren är OK för mobiltelefoner dock inte för datorer. När jag kopplade in den nya invertern (200W), det var rena välsignelsen att kunna ladda datorn under så pass kort tid. Har aldrig gillat invertrar pga "onödiga" strömförluster, men tar man hänsyn till det tidsmässiga så kanske är det värt.

Nu är Marianne äntligen klippt pga något fel i tidsbokningen, så nu tar vi oss till Malmö för övernattning. Imorgon e.m. (om jag får bestämma), då blir det rimmat fläsklägg med berg av surkål + en XXXL äkta Bayersk :msn_beer:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Targus USB-C 45W DC Car Charger är betydligt mer än 15W (Kjell), medan 200W är helt fenomenalt! Det som är bra med invertern är att jag kan ladda en hel hög andra batterier också (AA, AAA, kompaktkamera, rakappart, Kerscher skrapan, osv...). Prisskillnad mot Targus är bara 200:- SEK och ingen väntetid/fraktkostnad m.m. ; )
 
Toppen