• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nu rullar vi igen...

Kollat tråden och bilderna i min Iphone och i datorn, där visas de rätvända.

Om bilderna är felvända beror det sannolikt på inställningarna i den egna paddan.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

God afton ! I våran PC är bilderna i rätt position, däremot har jag själv haft problem med detta, framförallt bilder tagna med mobilen som kan hamna lite härs & tvärs
Men jag lärde en del av Ranko igår som jag tror jag har fattat, men det tar ett tag för en gammal "Panchis"
Ha det bra i solen/höstrusket hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Intressant, så är det inte alls på min dator... Har sett andras bilder upp och ner, men aldrig mina egna. Måste kolla med webben om han har kännedom!
Har kollat med webben men inte fått ett riktigt svar. Kanske beror på att jag tar alla bilder bara med Iphonen. Titta på alla bilderna i min tråd om ombyggnaden.
 
Senast ändrad:

Leffe Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Sala
HBK-Nr
22874
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej Marianne & Ranko!

Följer er med spänning :spinny:
Otroligt skoj att läsa om er resa och se alla underbara bilder!

Jag ser fram emot nästa höst då jag övervintrar där nere i värmen :yes:

Ha det gott i värmen!

Leffe!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Min förkylning/influensa börjar lugna ner sig där t.o.m. hostan har blivit bättre. Det innebär att promenaderna blir bara längre och längre. 8 km idag är inte fy skam för en som kanske borde ha "vilat" så det inte skulle bli sämre framöver...

Boule förknippas ofta till gubbar, en myt som inte stämmer. Brudar är lika duktiga! Letar du efter Svenskar på en camping, då ska du leta på boule banan eller när det gäller killar, kanske i baren.
inte bara gubbar.jpg

Äntligen sol! Idag lite blåsigt men varmt i solen, dags att besöka hamnkrogen och ta nåt svalkande (bilder kommer). Nedan: nattens måln blåser ifrån Peniscula:
soligt.jpg

Bevattningssystem av den här typen syns ganska ofta ute på fälten. Många är övergivna idag men vittnar samtidigt hur hårt livet var en gång i tiden:
bevattning.jpg

Landstinget i Sverige kunde bättra kassaresultat genom försäljning av uttjänta sängar. Staket trend verkar peka åt rätt håll på vissa håll i Europa:
något för landstinget.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Ännu en dag i Peniscola med vidareforskning i stadens historia (gamla borgen) och nutiden (fiskeauktion kl. 15:30 - 16:00) med syrener som ljuder och markerar fiskebåtarnas intåg i hamnen. Hekt unikt må jag säga! Mer om fiskebåtar imorgon, nu några foton från Påvebostadens plats som låg ganska svåråtkomlig ovanför den branta vägen och högst upp på borgen. Ingen promenad jag rekommenderar en rökare...

Närmast himlen: stämmer mycket bra med tanke på bostadens höjd...
mannen med bra ekonomi.jpg

Den senaste gatu-repparation gjordes när jag och en hel del andra nyblivna HBK-pensionärer föddes. Mycket bra årgång måste jag erkänna ; )
Mycket bra årgång.jpg

Detta kommer jag att drömma om när vi väl kommit hem till Göteborg:
nostalgi-bild.jpg

Sådana foton brukar man köpa i kiosker som säljer frimärken också:
rena rama vykortet.jpg

Det finns ett blåsinstrument även för icke musikaliska, kostar bara 6 €:
blåsinstrument för 6 euro.jpg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

God morgon Ni "globetrotters" ! Tack för Era fina reseberättelser och härliga bilder, och var skulle man hitta den lustiga lergöken om inte i Penis... cola frågan är om den är uppfödd på hummer som påstods i tidigare inlägg ha viss inverkan ?
Och med tanke på Era historiska bilder och berättelser kommer här i all enkelhet en historisk bild från Orsa

Han som myntade uttrycket "Orsa kompani lovar inget bestämt" nämligen Korpral Gifting (Han i plåt) den andra är menig underställd HSB Hon som bestämmer.

Tänk att det ska vara omöjligt att få bilder på rätt köl, men Du Ranko kanske har nåt förslag på hur man gör, bilden ligger rätt i datorn men när jag laddar upp den hamnar den på sniskan

Ha en fortsatt fin dag/resa hälsar
Hasse & Ingegerd

20160609_114237.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Du har tagit bilden genom att vrida iPhone innan du tryckte av. Sådana "redan vridna" bilder måste rättas till i iPhone eller vad det nu månde vara för kamera. Detta gör man i fotoverktyget genom att klicka på bilden och sen välja "Ändra". Nu kommer det svåra beroende på vad det är för kamera man har. Ibland ser man en graderad "skiva" vid sidan om bilden där man kan "greppa" bilden och vrida med fingrarna på pekskärmen. Ibland står det i klartext "vrid 90°" som man klickar på, osv... Jag har klippt ut bilden och vridit den rätt (bättrat på lite skärpa och kontrast).

Mitt TIPS till dig Hans är att VRID INTE PÅ KAMERAN när du tar bilder! Gå hellre lite längre bak.
20160609_114237.jpg

Man är ALDRIG för gammal för att lära sig något nytt, det är det fina med dig Hans. Kämpa på bara, det finns mycket att utforska än.

Här bjuder jag på en "konstnärlig" bild som jag tog imorse på väg att hämta den varma bagueten i receptionen. Nu har min bättre halva vaknat så nu sätter jag på lite the och tar fram 2 ägg som ska bli löskokta. Baguetten är bakad i PENIScola, SPAin, hehe ; ) och kostade 1 €. Hemma hade den varit både mindre & segare och kostat 28:- riksdaler, så visst kan man leva billigt som pensionär i SPAnien.

snäckor.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Dags för ännu en rapport och då undrar jag, vad ska jag skriva, vilka foton ska jag visa, jag har ca 200 foton sen imorse?!? Vad är läsaren intresserad av att veta om Spanien, husbilen vi färdas i, människor vi träffar eller vad vi hade för fisk & gambas på grillen ikväll! Många bilder kan lätt bli "för många" och då är frågan, hur många är lagom? Jag tror att 4 - 6 bilder max bör räcka. Har man då haft många upplevelser under dagen vad gör man då, inte lätt att hitta riktiga godingar på "bara" 4 - 6 bilder, hmmm... Jag gör ett försök.

Det gick nyligen en TV-serie som hette "Charmed" (Förhäxad), här kommer en variant som drabbar äldre människor och den kallas för "smartphone":
förhäxade.jpg

Vi pratar om Honda, Kipor m.m. elaggregat inom HB världen. Kolla den här snubben med sin pneumatiska borrhammare & det bärbara elaggregatet. Han drar den med sig flera km dagligen och den fungerar dag efter dag...:
elaggregat.jpg

Hade jag inte redan varit gift, då hade jag gift mig med den här kvinnan. Maken till att fillea en fisk utan att det blir ett enda ben kvar, det klarar inte ens Gordon Ramsey: hon gjorde det!!!
service.jpg

Dagsfångad Lubina (OBS! mindre ben än Dorada) och 6 färska gambas per pers. var dagens absoluta höjdpunkt: tur att grillen är med då det sägs att "solen kommer efter regnet". Den gjorde det idag!
Grillning-Lubina-gambas.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Vad gör man en riktig grå dag, dessutom lördag? Kallt ute, alla håller sig inomhus (eller inom-husbils) i sina älskade hem på hjul. Mer och mer blinkande lampor här och där och Julen nalkas med raska steg. Vi har invigt våra Svenska grannar från Varberg (födda i Falkenberg) att äta tillsammans söndagsmiddag imorgon. Detta är deras 14:e år på hjul och dom saknar fast bostad, imponerande!

Jag har tänkt att redovisa lite om tömning & påfyllningsplatser, med andra ord "servicestationer". Har börjat samla på bilder kring ämnet och här kommer 1:a redovisning. Tanken är att en och annan nybörjare ska kunna se hur det ser ut i verkligheten. Vi har sett otroligt många varianter och det kommer ständigt nya.

En fantastisk gråvattentömningsplats med gratis parkering och vatten, en enklare variant av en gratis ställplats (aire)
bara vatten & tömning.jpg

Detta är vår köksregion på tomten men många tömmer gråvatten i den lilla vasken på sina tomter (parcella's). Har aldrig sett en husbil på ordinarie gråvattentömningen... ...alla har dock en 10l spann under sina bilar! Så kan det vara ibland:
köksregion på tomten.jpg

Här är en komplett servicestation (utan tomtel, den finns på stolpar mellan parcella's). Här tömmer man kassett, sköljer den , fyller på dricksvatten och tömmer gråvatten. Gillar inte riktigt servicestationer med så nära mellan dricksvatten och kassettömning! Använd ALLTID egen slang och kopplingar!
servicestation allt i ett.jpg

Samma som P-automat (mynt & kontokort): här kostade det 5€ men automaten var ur funktion så det blev GRATIS övernattning:
p-automat för ställplats.jpg

På ena sidan dricksvatten och på andra kassettömning med kassettsköljning. ALLDELES för nära varandra, tycker jag!
servicestation kassettömning.jpg

På den stora tavlan går att köpa 100l vatten för 2€ (ganska vanligt pris på "obemannade" ställplatser) och el: 3h för 6€ (svindyrt!). El ska inte kosta mer än 3€ - 4 € för 24h.
servicestation med el&vatten-betalning.jpg

Hoppas att en och annan nybörjare kommer att ha nytta av den här redovisningen. Ni gamla rävar som har mer i bagaget, får gärna hoppa in, "kapa" tråden och komplettera där jag missat något. Återkommer med mer om servicestationer och liknande frågor nu när jag har upprättat en särskild bildmapp om ämnet.

Ha nu ytterligare en skön lördagskväll och var snälla mot varandra!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Förstår dig Affe, vi stod inför samma dillema innan vi skulle satsa våra livs besparingar. Vad är det som gäller i Norge, vad kostar färjor & ställplatser, var kan vi läsa mer om gasol och tömning, hur får vi 12V ström och till hur många batterier, varför diesel och inte gasol, ska vi ha TV, hur fyller man på vatten utomlands, iPhone eller router, GPS eller IGO, hur gör man och vad kostar "det ena och det andra"? Miljontals frågor!

En sak kan jag säga dig på rak arm utan att skämmas, och det är att HBK medlemmar + en husbilstidning har hjälpt oss med flest svar och medverkat aktivt i vårt bygge. Du gör helt rätt i att läsa vad andra HBK:are skriver, här finns många års erfarenheter serverade som på "silverfat", bara att ta till sig. Idag åker vi compact-living och ÄR helnöjda. Bästa att inte veta hur det känns i husbilar av concord klassen, där den ena kan passera den andra utan en rejäl dansbane-tryckare, hehe, än finns det glöd kvar ; )

Största fördelen med 6 m, 3,5 ton Sprinter är rörlighet, P-möjligheter och framkomlighet: även billigare drivmedelskostnader med nyare motorer. Vet ej hur det är med äldre.
compactliving.jpg

Det är upp till var och en hur mycket "lyx" man vill ha på bekostad av vikten: en TV väger kanske inte så mycket men kräver både antenn, upphängning, kablar m.m.
compactliving-1.jpg

Här kommer en sammanställning på vad vi har valt att ha med oss (klicka på bilden för större variant). Hoppas det hjälper dig lite, annars är det bara att fråga:
compactliving-2.jpg

Och nu till det sociala. FANTASTISK söndagsmiddag med lika fantastiska HB-veteraner. Detta ska vi göra om nästa vecka dock utan rabattkuponger:
veteraner.jpg

Här på bild: bara en del av 3-rätters + vinflaska för 2 pers (ingick som välkomstdryck) för varken mer eller mindre än 11€/pers. Rena rama pensionärspriser. Jag frågade vad ordinarie pris var och fick svar 12 € (excl. vinflaska).
2x11€ inkl vin.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

OM man vill vara lite fräck,så verkar maten inte vara så god.....:twitcy:
Det heter ärlig, inte "fräck" Lasse vilket är helt OK. Jag är inte heller speciellt förtjust i surströmming eller lutfisk om jag ska vara ärlig.
1:a förrätten på bilden, som alla valde utom jag, var vegetarisk från grillen där alla har lämnat ca 50% kvar på tallriken. Tallrik nr 2 (min förrätt) är bläckfiskringar som jag mumsade till 100%, det bästa jag vet i Spanien. Tallrik nr 3 var min lamkotlett-rätt bestående av 2 tunna kotletter + några blandade lamdelar & 2 potatis kroketter. Hemma får man visst 3-5 st. riktiga kotletter dock med helt annat pris. Alla andra valde kyckling (saknar tyvärr bild). Höjdpunkten var däremot efterrätt som jag hann aldrig knäppa av, så fort försvann den ner i kistan. Maten var enkel, prisvänlig och normal-god, tyckte jag i alla fall och servicen var superb! Vi ska testa restaurangens À la carte i veckan, återkommer om detta. OBS! bilden är bara ett foto-montage med 3 tallrikar på rad.

Tog några foton under kvällens playa-promenad på hotellbeläggningen i Peniscola och så här såg det ut (i början på december):

Ett äldre bygge precis ovan stranden:
beläggning-1.jpg

Tror att det är det högsta hotellet, ca 22 våningar:
beläggning-2.jpg
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Förstår dig Affe, vi stod inför samma dillema innan vi skulle satsa våra livs besparingar. Vad är det som gäller i Norge, vad kostar färjor & ställplatser, var kan vi läsa mer om gasol och tömning, hur får vi 12V ström och till hur många batterier, varför diesel och inte gasol, ska vi ha TV, hur fyller man på vatten utomlands, iPhone eller router, GPS eller IGO, hur gör man och vad kostar "det ena och det andra"? Miljontals frågor!

En sak kan jag säga dig på rak arm utan att skämmas, och det är att HBK medlemmar + en husbilstidning har hjälpt oss med flest svar och medverkat aktivt i vårt bygge. Du gör helt rätt i att läsa vad andra HBK:are skriver, här finns många års erfarenheter serverade som på "silverfat", bara att ta till sig. Idag åker vi compact-living och ÄR helnöjda. Bästa att inte veta hur det känns i husbilar av concord klassen, där den ena kan passera den andra utan en rejäl dansbane-tryckare, hehe, än finns det glöd kvar ; )

Största fördelen med 6 m, 3,5 ton Sprinter är rörlighet, P-möjligheter och framkomlighet: även billigare drivmedelskostnader med nyare motorer. Vet ej hur det är med äldre.
Visa bilaga 119293

Det är upp till var och en hur mycket "lyx" man vill ha på bekostad av vikten: en TV väger kanske inte så mycket men kräver både antenn, upphängning, kablar m.m.
Visa bilaga 119294

Här kommer en sammanställning på vad vi har valt att ha med oss (klicka på bilden för större variant). Hoppas det hjälper dig lite, annars är det bara att fråga:
Visa bilaga 119295

Och nu till det sociala. FANTASTISK söndagsmiddag med lika fantastiska HB-veteraner. Detta ska vi göra om nästa vecka dock utan rabattkuponger:
Visa bilaga 119296

Här på bild: bara en del av 3-rätters + vinflaska för 2 pers (ingick som välkomstdryck) för varken mer eller mindre än 11€/pers. Rena rama pensionärspriser. Jag frågade vad ordinarie pris var och fick svar 12 € (excl. vinflaska).
Visa bilaga 119297

Lite bredvid.
Ser på en bild att ni har träffat på gamla vänner till oss. Nu var det rätt så länge sedan vi träffades så skulle ni vilja hälsa till dom ifrån oss.
Kul att följa er.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Idag åkte vi på en rejäl blåsning, en "turistfälla" som man brukar kalla det, inte för att det blåste ute som bara den. Jag ångrade att jag valde grillat lamm igår kväll trotts at det smakade gott. Man ska väl äta fisk med omega 3 i fisklandet SPAin? Vi valde havsprodukter idag inte minst pga Jappes rapport om att vi äter alldeles för mycket omega 6 genom palmolja i allt.

Min fråga: hade du gett 47 € för det du ser nedan (inkl 3 små glas vin och en Cola Zerro)? 2 röda räkor var dyrast, 50:- SEK/styck!!! På consum tar dom 12€ för ett kilo av samma sort, det har jag bildbevis på. Den här restaurang hoppar vi över för all framtid! Nästa gång blir det "Jubilado" som vi fick tips om tidigare i tråden.
turistfälla.jpg

En lägenhet till salu mitt i den gamla stadsdelen "på klippan". Någon som säljer sin lägenhet och kanske vill köpa HB istället för att vara mer rörlig?:
se vende.jpg

Jappe hade rätt, det kan bli blåsigt:
Jappe-blåst.jpg

...tom rejält blåsigt, vilket vi haft nu i några dagar:
Jappe-blåst-1.jpg

Men imorgon är det återigen strålande solsken t.o.m. resten av veckan. Vi stannar ett tag till och ställer fram kolgrillen. Färsk fisk & frigående kyckling är det ingen brist på. Det enda man bör tänka på är att allt är stängt på söndagar och helgdagar. Tisdag imorgon är en helgdag och inte minst torsdag samma vecka. Vi bokar baguetter i receptionen, resten hittar vi i kylen och frysen om vi skulle missa fiskebutiken. Sallad finns i vårt lilla "garage" bak i bilen (så kallad: svalen)

Vi har hälsat Margareta & Hans från Er som känner dom sen tidigare (1973 och 2011) och dom hälsar tillbaka.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Oj, va grejor ni har i bilen
Kur får man plats med "långa" långbäddar i er bil plus toa,kök och sittplats för att äta. Jag hade problem fastän jag tror att min bil är längre (6,70)
Vikten behöver jag inte ta så mycket hänsyn till eftersom jag har tvillinghjul och en tot.vikt upp till 4,6 ton. Har nog planerat inredningen i bilen fel förstår jag men det är ändå försent att disponera om utrymmet bättre :mad:
Givetsvis är jag lyhörd för våra kamraters förslag i HBK :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

OK, nu hänger jag med. Du har samma Sprinter som en Australiensare (formel 1 mekaniker) + hans Schweiziska fru och 2 barn vi träffade i Norge i somras. Hans Sprinter vägde över 5,5 ton med alla cyklar, motorcyklar m.m... Fin bil, lite lång kanske för en P-ruta, men vadå, det är som dom flesta HB bilar. Det du har till skyllnad från oss är längre avstäng mellan hjulen (hjulbas) och bör tänka på korta och höga gupp som hamnar mellan hjulen. Gäller att vara så hög som möjligt med trappan och eventuella tankar under bilen.

Vi använder sängar som soffor och då fungerar det inomhus for oss. Du har det hur bra som helst i din bil. Om jag ska ge dig lite tips så är det att sätta en vägg mot bakdörrar. Då slipper du damm utifrån och kan ha en vägg att hänga upp möbler, elkablar & vattenslangar på. Du får mycket plats för garage, inte minst under sängar på båda sidor. Där sätter du genomskinliga plastbackar så det blir lätt att "sortera" och se det du har med dig. Lycka till säger vi : )
 
Toppen