• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Tyvärr Bengt (bengtic), vi kom lite längre söderut än där ni är just nu (i Sitges). Hoppas vi kan träffas snart och ta en fika tillsammans. Tänk på att det blir ganska blött några drar framöver! Kanske dag satt pausa lite? Vi körde varsitt pass på ca 14 mil och hamnade i utkanten av Peniscola's prisvänliga numera camping La Volta, f.d. "Stop and Go" ställplats.

sacce, Los Pinos ligger bara 2,3 km härifrån som vi ska promenera till imorgon. Vågade inte ge oss dit så pass sent då det kunde ha varit fullbelagt. Här är det ca 95% beläggning just nu... Får se vad som händer imorgon.

Morgondagen och dagen efter ser ut till att bli en hel del regn så det är bäst att ha lite fast mark under däcken & el-tillgång för uppvärmning och matlagning (7,5 € boende + 3 € för el). Campingen är helt OK med sina komoditeter och trevliga ägare (mest frun, dock inte den småsura och "trötta" sonen), en bit från centrum, vilket jag inte ska klaga på som håller på att minska i omkretsen. Alla "mil" utan cykel eller ännu värre, el-försedd tvåhjuling, är bara välkomna. Omkrets-resultatet följer om några månader! Någon som vill utmana mig under dec-feb? Jag ÄR redo!

Vi rundade Barcelona förbi alla kameror...
kamera.JPG

...som även fanns utanför polisstationer mitt i samhällen:
gatukamera.jpg

och såg fantastiska tusenåriga aquaduktbyggen som håller måttet än idag (inga plaströr här, inte):
aquaduct.jpg

som följdes åt med områdets triumph-port för stolta Romare som hade "hand" om området, dess skattebetalare och deras kvinnor för närmare 2 000 år sedan:
triumph-port.jpg

Vi undvek alla betalvägar, inte bara för ekonomins skull, ty jappe, det var mer trafik & lastbilar där än på något smalare och helt OK icke betalvägar utan några rondeller över huvud taget:
betalväg.jpg

Äntligen Taragona (halvvägs till Peniscola), fantastisk Mediteran-syn, här bytte vi rattsidan...
Tarragona.jpg

...och rätt som det är så var det dags för en mustig kalvgryta (Lidl's köttdisk) som passade för området (kalv + massor av lokaka grönsaker där allt inte fick plats på bilden):
dags för gryta.jpg

Summering:
  • Vi har inte bråttom (regel nr.1),
  • det är "yr.no som styr", något vi lärt oss på senare tid (nr.2),
  • stanna, äta, vila, pinka, uppleva och se (nr.3) och
  • dela allt "i nöd och lust" som vi lovade varandra en gång förra millenniumet ...
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Jösses! Det verkar som att ni har kommit ur vardagsköret totalt och bara tar för er!! Fria såsom fåglarne far ni runt i Europa och möter hela tiden nya utmaningar som inte skrämmer er ett dugg! Imponerad, fast egentligen inte! Öppna sinnen är lösenordet!

Kör på! :applaus:

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Het rätt jappe, vi följer i dina spår + resten av äventyrare sedan klubben bildades. Var skulle vi annars lära oss allt det roliga? Det är bara att tuta och köra vidare, "om morgondagen..." hm... osv... : )
Ha det varmt och gött & tag väl hand om dig och din(a) LCHF katter. Hoppas du hänger med nästa vinter, hade varit kul : )
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu rullar vi igen...

Vadå nästa vinter? Vad är det för fel på den här vintern? Medicinarna har, efter mina ingående studier i ämnet och rekommendationer givetvis, lyckats få till en kombination av Kolreverserande medicinering som ger mig ny livsluft och livslust. Ge mig några dagar till så kommer jag!

En viss bok säljer lite dåligt just nu mitt i förvintern så jag måste ge mig ner i Europa för att arbeta med nästa projekt. Fattigpensionen är klart hämmande för konsumtion men inte nödvändigtvis för inspiration (under galgen)! Jag trodde aldrig att jag skulle leva så här länge men verkligheten är som den är. Man kan inte bara roa sig hela tiden! Räkningen kommer förr eller senare och då får man börja arbeta på allvar trots att man har råkat uppnå "otiumåldern".

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen

Vadå nästa vinter? Vad är det för fel på den här vintern? Medicinarna har, efter mina ingående studier i ämnet och rekommendationer givetvis, lyckats få till en kombination av Kolreverserande medicinering som ger mig ny livsluft och livslust. Ge mig några dagar till så kommer jag!

En viss bok säljer lite dåligt just nu mitt i förvintern så jag måste ge mig ner i Europa för att arbeta med nästa projekt. Fattigpensionen är klart hämmande för konsumtion men inte nödvändigtvis för inspiration (under galgen)! Jag trodde aldrig att jag skulle leva så här länge men verkligheten är som den är. Man kan inte bara roa sig hela tiden! Räkningen kommer förr eller senare och då får man börja arbeta på allvar trots att man har råkat uppnå "otiumåldern".

Jappe

Lånar tråden för en liten beställning.

Jappe, då passar jag på och beställer ytterligare ett exemplar utav din nyttiga och trevligt skrivna bok.

Förutsätter leverans i Altea när du passerar här, betalning kan vara kontant vid leverans, eller om du föredrar förskottsbetalning så går även det bra.

Välkommen
TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Min erfarenhet är att yr.no inte är bäst att spå väder i Spanien.
Jag har använt Tiempo en Alicante, Comunidad Valenciana - Foreca.com under de år vi vistats där och det har fungerat bra.
Bara som ett tips.

Bra tips Wizard, det var mycket värre i verkligheten idag (åska & nederbörd) än vad YR hade att komma med. Måste testa din länk snarast!

Och äntligen fick vi träffa veteranerna, våra idoler & föregångare som vi ser upp till:
veteraner.jpg

Det fanns sååååå många HB-platser, allt från helt vanliga P-platser till all-inclusive Campingar för billig peng så att vi blev riktigt förvånade. Du finner vad du söker, så enkelt är det!
stenhård konkurens.jpg

Trots regnet och åskan, det gick bra att strosa runt i stan och ta några foton:
PENIScola.jpg

Den gamla delen (där vi landade på en fiskrestaurang) var häftigast med en blandning av gammalt & nytt:
PENIScola-old city.jpg

Jag valde baby-bläckfiskar (mycket havssmak, lite fett) och Marianne en god dagsfångad kotlettfisk + varsin dricka för 32 €. Hemma hade bara vinflaskan kostat så mycket. Härligt med pensionärslivet när man kan unna sig lite extra restaurang-lyx...
fiskmiddag.jpg

Streckan vi gick in till stan var på ca 4,5 km, en välbehövlig promenad innan vi stoppade i oss den goda maten (och 0,75 kg vätska för min del). Det var bara att ta bussen hem (1,5€/pers) som levererade oss till den närmaste rondellen (obs! ingen busstation), där vi kunde hoppa av. Något liknande skulle ALDRIG kunna inträffa hemma, tyvärr...

Nu kommer en slutfråga: är det smuts i gasolen som gör lågan "röd" och okontrollerbar, eller vad är det? Syre fanns det gott om och det var innan jag drack upp en hel flaska vin (med brännbara ångor)
röd-gasollåga.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Det blev en trevlig långsittning med bengtic igår kväll. Lite vin och mycket snack tills vi har bekänt färg för varandra och hittat en och annan gemensam nämnare. En sak ska ni veta om bengtic, han en lugn, sansad och mycket social, trevlig att prata med! En sann HBK:are med glimten i ögat : )

bengtic-peniscola-2016.jpg

Vi snappade upp några lokala beteenden under dagens promenad som avviker från hur vi gör det hemma:
Made in Peniscola.jpg

Närliggande camping var helt OK, men mycket längre från stranden:
Los Pinos.jpg

Vi hade ca 800 m till det vackra: (det drar ihop sig inför dagens oväder)
old peniscola.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

"bengtic" och "plastpelle" har åkt vidare till nya äventyr och vi är tillbaka i det "normala", vardagliga. Nu har vi fattat ett nytt beslut, utifrån väderleksrapporter, vilket är att stanna ytterligare några dagar, dock på en dubbelt så dyr camping mitt i staden, nära till gamla staden, butiker, marknaden och restaurangerna. Jag tycker att vi kanske är värda det när vädret ändå inte är på topp och vi ändå inte kan tillaga fisk i husbilen. Visst kan vi, men jag får inte eftersom "honan" har bestämt så!
Träffade ett par äldre (än oss) utanför Eden's camping där båda var solbrända som pepparkakor. Det visade sig att dom har varit på "Eden" redan i 3 månader, 10:e år på rad och än är det inte dags att röra på sig. Jag blev rent ut sagt AVUNDSJUK på dessa lyckostar :yes:

Carrefour i Vinaros var öppen idag. Bra att veta: här är i princip allt stängt på söndagar under vinterperioden. OBS! Köp allt du behöver redan på fre-lör!!!

Inte lätt att vara gris innan Jul & Nyår i det här landet heller. Utbudet ÄR enormt, detta var bara EN liten hörna mitt i charkavdelningen med tusentals korvar, ostar och annat man inte ens kan stava till:
tufft att vara gris.jpg

Men det är inte lätt att ta sig till Vinaros då man får korsa Peniscola och Bencarlo centrum med 2,5 m breda gator (tycker att IGO-dumburken överdriver ibland och utsätter oss för riktig livsfara). Att bli av med markisen eller TV-antennen är hur lätt som helst:
2 och en halv meter.jpg

Återigen till handeln, här kommer en liten lektion för oss som inte kan läsa och förstå Spanska, vilket jag lärde mig förra året den hårda vägen s.k. "trial and error", dvs testa sig fram även om det kan "svida". 3x2 betyder som hemma, köp 3 betala för 2. Här exempel med plasttallrikar där vi fick 50 st. GRATIS:
plasttallrikar.jpg

Nästa rapport (imorgon kväll) kommer från campingen Eden där det inte finns en enda concorde husbil så vi förstår varför så många concorde ägare har småbilar på släp eller i "garaget".
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej Marianne & Ranko ! Förlåt en novis, men hur f...n gör Du för att få bilderna i lodrät rad med text ovanför varje bild, har försökt i en tråd (nya fjäderben) men inte lyckats, jag blir gaaalen på modern teknik som ju ändå är rätt bra :confused:

Var rädda om och krama varandra hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

1) Hasse, du laddar in alla dina bilder först (trycker på gem, väljer dina filer och laddar).

2) Nu är du i fönstret där du skriver din text medan bilderna finns laddade i bakgrunden. Du kan nu skriva din text eller varför inte vänta med det ett tag!

3) Om du nu väljer att trycka på "gem" igen, då ser du alla dina bildfiler som du har laddat in och tar in dom en efter en med lite mellanrum

4) Nu kan du skriva mellan bildfilsrader. Tryck på "förhandsgranska inlägg" så ser du hur det kommer att se ut som färdigt. Mycket användbar knapp!!!

5) Nr du är nöjd med allt, tja då blir "Skicka svar" sista du gör. Jag brukar läsa igenom skarpläget och rätta till ett och annat stavfel, sen är jag nöjd...

Ha en bra kväll båda 2, nu kollar vi TV4 Play och Idolutslagningen från i fredags... ...och tackar Telenor för den "Frihet" vi får samt den HBK:are som invigt oss i Telenors nya abonnemang (vem det nu var från början?).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Med ipad kan man bar ladda upp en bild i taget..

Helt rätt! Problemet är namngivning då alla bilder på iPad:en heter "samma.jpg".
Jag jobbar med en dator i motsats till Knarrevik som bara jobbar med en padda. Hur han lyckas med fler bilder i samma inlägg är mig en gåta. Mest troligt borde vara fil-laddning från extern media (med en adapter). Jag kan testa att ansluta min kamera till iPad:en imorgon och ta in bilder direkt från kameran, där alla filer har unika namn. Ska se om jag hinner då vi ska flytta till Eden camping imorgon...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Nu har vi flyttat till Eden camping och inkvarterat oss på en av deras mindre parceller, < 80m2. Även campingens större platser > 80m2 är begränsade i höjd pga alla konstiga träd med grenar som spretar åt alla håll så att stora concorde har ingen chans att "krypa" under.

Vi har sett större tvättmaskiner i stora HB men idag har vi sett en mini-mini variant samt grannfruns absolut sexdödande-trosor. Tvättningen gick oerhört snabbt även om det gick på bara en fas (6A eller max 10A säkring). Nej, vi håller oss till ordinarie 3-fas tvättmaskiner á 4 € och torktumlare 3 € (mina kallingar & M's trosmodeller behåller vi för oss själva):
tvättmaskin.jpg

Edens camping har 2 ingångar, en på var sin sidan vägen, kanske något förvirrande, men alla har egna faciliteter som el & vatten. Det tycks att man tömmer gråvatten i egna vaskar som finns på varje tomt eftersom man ser en 10l spann under varje husbil. Kemtoaletter (kassetter) töms däremot på anvisade platser med separat skölj-anordning. Återkommer med mer bilder senare:
Eden 2 val.jpg

Restaurang Eden bjuder vid 1:a besöket på 4 rätters samt en flaska vin för 11€ med flera rätter att välja på. Det ska vi testa imorgon:
restaurant Eden.jpg

När det gäller parkering i den här lilla stan så verkar det vara helt OK att spärra gångbanan helt. I Göteborg hade dom inte klarat sig mer är 3 sekunder:
hade inte gått i Gbg.jpg

Campingens prislista är rena rama raketforskningen. Försök att tyda den på deras hemsida om du vågar, jag sätter gärna 100 spänn (Svenska) på att du inte kommer att klara det under kvällens gång. Principen i alla fall är att du betalar separat för fordon och separat för varje person som är med. Sedan är det datum som avgör vilken prislista som gäller. Ju längre man bor, desto billigare. Vi 2 med vår lilla HB som inte kräver större tomt kostar 19€ första 3-4 dagar, sedan blir det något billigare beroende på vad det är för datum. OBS! december är dyrare osv... Billigast kommer man undan som långliggare i flera månader!
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Kul att följa er resa!

Får lite glada minnen när jag ser den bruna Peugeoten på bilden längst ner. En sådan ingick i företagets bilpark i slutet av 70-talet. Diesel med marsch- och topp-fart på 82km/h. Öronproppar var nödvändigt och bromsarna tog bara på vänster sida vid ett tillfälle, man fick köra försiktigt så man inte hamnade på fel sida vägen. Den absolut sämsta bil jag kört!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Något jag börjat gilla mer och mer är att se alla kreativa människors husbils-belysningar, världsskyltar, kloka-ord-skyltar och namnskyltar, glitter och dansande dockor, katter som vinkar, kramdjur i massor, blinkande julgranar, adventsljusstakar, växter både inne och ute, listan är lååång. En (rent ut sagt) galning i Falesia-Portugal hade en citronplanta i en enorm kruka med en mogen, säkerligen 1/2 kg tung citron hängande på trädet utanför dörren till sin HB. Han berättade att han har den med sig på sina resor söderut varje år! Synd att fotot ligger där hemma någonstans och samlar damm på hårddisken.

Svårt att gå runt och plåta andras husbilar, kanske inte så lämpligt, men några (smyg) kvällsfoton går hem alltid:
eden-kväll.jpg

eden-kväll-1.jpg

Julkänsla.jpg

Ha nu en trevlig kväll själva, för oss är det dags för lite TV efter den goda maten.
 
Toppen