• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rullar vi igen...

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Helt rätt Ranko, skyll inte på hundkräket, skäll på husse! Är själv hundägare och det skulle aldrig falla mig in, att låta jycken gå och "pinka revir" helt fritt på en camping.
Vilka hopplösa typer en del är. Då önskar man, att en "Ove" skulle gestalta sig och trycka upp typen mot bilen, men har man inte pondus som Lassgård, så blir det lite svårt att förverkliga den drömmen. Men du kan väl "råka" köra över hans vilstol imorgon, när ni åker iväg ....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Fy fasen Ranko. Det är en tråkig situation du hamnat i.Det är ju horribelt, man nästan tro att det inte är sant. Grannen verkar inte ha någon som helst uppfattning om hur man uppför sig, jag skulle vilja säga ohyfsad. Han kanske är asfaltsarbetare från Irland.:D

Det vete tusan om inte jag (om jag var i din situation) skulle i ett obevakat ögonblick flytta ut grannens prylar från min ruta & ställa dit mitt eget. Om han protesterade så skulle jag förklara att det är jag som betalt för denna yta & inte han. Skulle han då börja krångla så skulle jag kontakta campingvärden & be honom ta tag i det hela.

Bennie
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

DET som hände igår vår helt suveränt då ställplatsägaren kom på e.m. med en spann vit färg och bättrade på gränsmarkeringar. Nu lyser gränserna tydligare och vi slapp våra konstiga grannar på vår del av P-rutan (hoppas för gott). Undrar om det inte var våra Skotska vänner som känner ägarens Engelska fru som haft "fingrar med i spelet", måste prata med dom idag!
Imorgon gör vi vår tur till Sierra Nevada där topparna är kritvita av snön och bara väntar på oss. Idag är det tömning & påfyllning samt proviantering för veckan så det finns att göra. Man tycks aldrig vara riktigt ledig och kan slappna av 100% :spinny:
Jag sitter uppe i sängen och väntar på brödbilen som kommer om en halvtimma. En trevlig ung kille kommer med färska baguetter (vi gillar "traditionale" med surdeg) och kämpar för att driva sitt lilla bageri genom att ge oss den bästa service vi kan tänka oss. Kommer inte vi till brödbutiken, ja då kommer brödet till oss :twitcy:Bra inställning tycker jag!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Letar du efter adrenalinkickar, då ska du ge dig ut på en tur till Sierra nevada så mycket kan vi säga dig. Turen skall inte gå raka vägen till Trevélez (1 461 m.ö.h.) utan du ska först färdas ca 4 mil söderut innan du svänger av mot foten till den högsta toppen (3 482 m.ö.h.) som ligger ovanför den lilla byn. Dit går bussar och långtradare som hämtar lufttorkade skinkor så det finns inga hinder för din husbil egentligen. Ju större husbil, desto större adrenalinflöde i 2 timmars tid (lite lindrigare på hemvägen, haha...).

Väl framme kunde man kasta snöbollar på varandra, men det dröjde ett tag innan man var ända framme:
snö.jpg

Vägen dit var fantastisk! Mandelträd i blom, ju högre desto mer vegetation med granskog, olivträd, cypresser, palmer OCH GRÄS grönare än hemma! Verkar som att molnen bidrar med mer fukt så pass högt vilket är raka motsatsen av vad vi är vana vid från Norge (ingen större vegetation över 1 000 meter).
mandelträd blommar.jpg

Grisarnas mardröm! Här uppe fanns flera "fabriker" med tonvis av stackars kreaturs bakben som hängde i bergsluften och torkade till gurmé älskarnas förtjusning. Verkar som att alla levde på grisens bekostnad eftersom det fans tusentals ekträd överallt och bara väntade på att "någon" ska hämta ek-olonen för att mata dom berömda grisarna. Här stannade vi och testade den lokala skinkan med naturligtvis en bit av den lokala getosten (hoppas magen klarar av påfrestningar tills imorgon ; )
Jamon-vilage.jpg

Vägen till och från den fantastiska bergsnaturen kantades av olycksplatser i snäva kurvor, ruiner efter spruckna drömmar och framtidens "plastico" datoriserade satsningar där är det möjligt att skörda tomater 4 ggr/år. Därför kostar dom hemma bara 19,90 från Spanien och 28,90 som Svenska sådana. Vi bor mitt i paprika, tomat och vattenmelondistriktet.
framtid.jpg

Äntligen hemma på Pedro's place i Almerimar. Skönt att komma hem efter 7 timmars äventyr och ca 20 mils bilkörning mestadels i 40km/h. Nu är vi kanske något trötta av alla intryck och solens heta strålar genom framrutan, men inte så pass trötta att inte kunna börja planera nästa äventyr. Jag tror vi siktar in oss på Almunecar (ca 10 mil härifrån) och Anna-Karins fantastiska smörebröd på On The Strand, Paseo de Velilla 7...
ATTACH]121287[/ATTACH]
 

Bilagor

  • Här bor vi.jpg
    Här bor vi.jpg
    257 KB · Visningar: 29
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

När jag var i Fuengirola på det bekväma sättet via flyg så fanns det en butik vid strandpromenaden som samtidigt hyrde ut brädor för vatten och för snö!
Men det värsta var på Teneriffa när vi kastade snöboll på fm och badade i havet på em.
Här är som det varit ett tag nu grådisigt runt nollan, tror nästan att den delen ni är på nu är bland de bättre eftersom bergen ger så bra skydd för vädret om de kommer från rätt håll vill säga.
Samma fenomen som kanarieöarna.
Varför är bergen så låga här och ligger på fel sida? Kan vi invertera vättern?:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Glömde nämna att Serrano skinkan (den mest berömda av alla) kommer just från Trevelés...

Lite apropå vägar till/från Trevelés. I Norge kör man oftast runt fjordar, här kör man runt raviner (se bilden längst ner). I Geiranger hittar man mötesplatser ganska tätt efter varandra, här finns oftast inga alls. Det positiva är dock att det finns en väg i alla fall, att den kostar inget extra och att man kommer fram med lite försiktighet...

Här är man fortfarande på motorvägen och slingrar sig sakteligen uppåt
Norgevägar-1.jpg

Här börjar det roliga, så fort man svängt från stora vägen
Norgevägar-2.jpg

Smalare, dålig sikt, pressad sandsten som bara väntar på lite regn för att lossna från väggen
Norgevägar-3.jpg

"hålet" neråt är säkert ca 1 km djupt och respektingivande (mardröm för passageraren)
Norgevägar-4.jpg

Idag har vi det blåsigt men varmt i solen (ca 18-21°C i skuggan), knappt några moln...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

Ännu en dag på Pedros ställplats. 3 Svenska bilar 1 Dansk, 1 Finsk och mest Tyskar på 1:a plats, Holländare på 2:a och några Engelsmän (inkl. våra Skotska vänner), minst 60 - 70 bilar just nu.
Dagen började med sandregn, det fanns bokstavligen sand i regndropparna som täckte alla bilar, båtar och levande väsen som var ute och rastade sina sällskapsdjur. Det var tur att vi hoppade över biltvätten dagen innan, nu är den verkligen mogen för en snabbtvätt (2 € med både skum & varmvatten under högtryck).

Pedro rekommenderade ett tapas ställe dit han själv brukar gå för att äta (han var krögare själv en gång i tiden) vilket visade sig vara rena guldgruvan. Inga turister, inga menyer på andra språk än Spanska och massor av Spanjorer i dom olika sektioner. Dagens tappas på La Taperia, Almerimar var en upplevelse i särklass. Rekommenderas starkt!
la Taperia.jpg

Piren var nästan fullbelagd som vanligt och det kändes lite intryckt med alla bilarna. Stället är fantastiskt om man gillar att trycka ihop sig med andra för att vara nära krogar och matställen... Inte riktigt vad vi är ute efter så vi håller oss till Pedro ca 2,5 km härifrån med fin promenadstråk hela vägen!
Piren.jpg

Ett måste-besök i hamnen är hos Rolf från Skåneland med rötter i Falsterbo-Skanör, en världen runt seglare som varit ute i 9 år. Nu ska han sälja sin båt för han orkar inte segla längre, men han skiljer sig inte från varken havet eller Almerimar. Han menar på att hans blod har tunnats ut så pass mycket att han aldrig skulle klara Svensk klimat. Jag är säker på att flera av klubbens f.d. seglare känner till Rolf i Almerimar.
Rolf.jpg

...och som avslutning i den här rapporten, ett foto från otippat fint väder idag. Det regnar nämligen i HELA Spanien men här slutade det vid middagstid och övergick till strålande solsken (kortärmat och shorts så klart). Jag tog ett foto i motsols genom mina solglasögon anars hade det inte blivit något av det.
ännu en fin dag.jpg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hej M & R och alla HBK:are i södern ! Hur har Ni det i soliga SPA..nien, här i gamla Swedala har det varit fint väder dom senaste dagarna med undantag för i går (torsdag) men det gjorde inte så mycket då undertecknad och en kompis tog tåget till Kungliga huvudkommunen, och besökte Caravanmässan i Kista där vi träffade HBK:are i montern för vår förening, för lite trevligt snack, i övrigt en ganska bra mässa men naturligtvis inte i närheten av Elmia i omfattning men vad gör det, denna räcker för ett par gamla fötter på en lika gammal Guuube
Och i dag skiner solen på nytt, det är så att det rycker lite i campinglusten, men man får väl avvakta några veckor
Ha det gött var Ni än befinner hälsar
Hasse & Ingegerd
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nu rullar vi igen...

Snart 1 månads frånvaro från denna flitiga och trevliga skribent. Man blir ju nyfiken.

Eller köpte de båten och gav sig iväg utan internet?

Ja! Du har rätt. Man börjar ju bli lite orolig...:confused: Men det är nog som du säger. Dom bytte till sig båten och är vid någon söderhavsö.:rolleyes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu rullar vi igen...

...och då var det dags att "rulla" vidare, vidare mot hemmet, den egna duschen, toan, släkten (& barnbarnen så klart), tandläkar-och-andra-läkarbesök, osv... Vi lämnade Almerimar med det fina vädret (dock ganska blåsigt i slutändan), den 27/2. Då hade vi varit på samma ställe i 5 veckor, promenerat 2 x 2,5 km varje dag, antingen i den ena eller den andra riktningen, allt beroende på vindens intensitet. En dag blåste det så pass mycket så tyvärr en vindsurfare fick plikta med sitt liv, stackaren!
Vi har firat Mariannes födelsedag på La Taperia bland alla Spanjorer, och överlevt allt restaurang-oväsen som vi inte alls är vana vid hemifrån.

Första anhalten blev Albir med La Colina camping där vi träffade 3 Norska familjen från förra året: Kina restaurangen bjöd på en upplevelse som vi inte är vana vid varken service-mässigt eller €-mässigt hemifrån. Dricka ingick! Albir ligger i anslutning till Altea stället med gemensam strand (playa) och massvis av restauranger. Vino blanco eller Coca Cola 2xZerro för 2-3€ var ganska "vanligt" runt omkring:
Albir.jpg

En av Norska vänner hade en personbil och bjöd på en avstickare till Guadales, en borg som aldrig blivit besegrad genom tiderna. Det krävdes "bara" en jordbevning för att sätta stopp för dess oberoende existens:
Guadales.jpg

När det väl var dags att dra vidare, då fick vi tips från våra Norska vänner att ta den smala vägen CV70 på hemvägen, en färd vi aldrig skulle glömma (vår bil är bara 2,05 m bred med backspeglar)... Vägen vi skulle färdas med var helt bortspolad av regn så vi fick ta "vissa" omvägar genom små byar "lite" högre upp på "fjället" med husen tätt intill (det gick bra med vikta backspeglar).
Benifato-väg.jpg

Och mot all förnuft inklusive rädsla för Bacelonas "däckpunkterare" (en annan tråd här på HBK), fickctjuvar & barn-väskryckare, vi valde ändå att köra RAKT IGENOM BARCELONA för att komma till Barcelona camping (25 € inkl. el utan några som helst rabatter, punkt slut!). Det bästa var fri busstransport till och från Barcelona, fantastiskt service! Tåget utanför kostade lite över 4€/pers vilket var helt i onödan...
Camping-Barcelona.jpg

Gratis!
free schutle-Barcelona.jpg

Det var skönt att sitta på en uteservering och titta på allt som händer runtomkring. Polisen jagade gatuförsöljare med sina knyten (piratkopior) på ryggen medan det var helt OK att lämna en förmögenhet till Rollex eller Armani butiksinnehavare: (gatan såg ut som Rodeo Drive eller Fifth avenue i USA)
döm själv-Barcelona.jpg

Bilden får tala själv om vad för transportmedel som lämpar sig för den här staden: häftig HD!
Transportmedel-Barcelona.jpg

...och så kronan på verket som aldrig blir färdig (i alla fal inte i vår tid):
byggnad-3-Barcelona.jpg

.m.m.
byggnad-1-Barcelona.jpg

m.m.
byggnad-2-Barcelona.jpg

OBS! Gracia gatan är INTE "gratisgatan" utan den dyraste och turistfälla för noviser. Se gärna men undvik gatuserveringar om du inte har tjock plånbok! 2 tappas med några Cioca Cola & vinglas gick på över 40 €.

Ovanstående är bara halva resan som vi redan har avverkat på väg till Frankfurt (garanti batteribyte). Just nu är vi ovanför Besancon, påBaume-les-Dames ställplats för 10€ inkl. ström som vi inte kan vara utan pga våra "krassliga" batterier. Just nu är det full solsken och 21°C ute, men snart kommer en natt i foten av alperna mdd medföljande kyla! Brrrrrr...

Hur som helst, vi tar våren och värmen med oss till Sverige och alla er som frusit och levt i mörker ett tag. NU vänder det, det har vi sett inte minst på forsithian som är gulare än gul ö v e r a l l t här nere...

Återkommer med en ny rapport "efter Barcelona" äventyret, en fullspäckad rapport med FRANKRIKE som huvudämne (Jappe, vi är med dig!).
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nu rullar vi igen...

Hejsan M & R ! Trevligt att höra från Er samt fina bildcollage som alltid, ännu trevligare att Ni tar med våren hit upp i norr, kan förresten berätta att i går såg jag & kära hustrun "Vintergäck" (tror det stavas så) mot en husvägg så lite vårtecken har allt börjat komma här också, så välkomna till Sverige igen och för allt i världen ... kör försiktigt och lycka till med servicen eller vad det var

Hälsar Hasse & Ingegerd
 
Toppen