• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljövänligaste elförsörjningen

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har funderat många gånger vilket som är miljö vänligast av att ha igång bensindriven elaggregat eller starta bilen som har euro 5 motorn med partikelfilter och ladda batterier
 
F

Frudden

Guest
Sv: Miljövänligaste

Elverket har väl knappast någon katalysator, men den stora motorn drar nog mer bränsle per timme, så frågan är inte helt lätt. Beror nog mest på "vad" du vill skita ner med; Co2 eller försurande partiklar? Pest eller kolera?

// Fredrik W
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Miljövänligaste

Jag tycker att bilens generator laddar fortare batterierna än 230v. Ett tag var det stora diskussioner på media att gräsklippare och båtmotorer smutsar ner miljön nästan mer än bilarna .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Miljövänligaste

Om vi skall snacka miljöpåverkan så går elverket bort.
Helt enkelt för att du redan har diesel motorn och inte kan vara utan den.
Elverket är ju en extrapryl som miljöbelastar unde rhela livscyklen.
Dvs om du kör diesel motorn behöver inte ens elverket tillverkas. :)

Samma gäller troligen också för Efoyn.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Miljövänligaste

Eftersom stearin idag är paraffin som är en petroleumprodukt så är det nog inte oslagbart. Möjligen om du tar vara på talgen efter julslakten och stöper egna ljus.
Dessutom så lär cykeln ha en del miljöpåverkan under sin livscykel, aluminiumframställning t ex är extremt miljöovänligt.

Som svar på ursprungsfrågan så tror jag att starta motorn är bäst, men det är en ren gissning. Beror ju mycket på vilken diesel som används.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Miljövänligaste

Sacce på vår går det långsammare med motorn på tomgång.

På vår husbil så passerar all laddström Schaudt's elblock och Schaudt's extra laddare, oavsett våra kraftkällor (även solcellerna)

Vid 50% kvar i batteribanken (3x95Ah AGM)
Extern 230V = full laddning dvs. 33A, (EBL99=15A, LAS1218=18A)
Intern 230V = (TEC29) full laddning på lägsta varvtal 33A, kör elverket på kemisk ren bensin=Alkylatbensin
Via motorn generator = (180A) på tomgång endast ca. 20A, vid förhöjt motorvarv 33A.
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Miljövänligaste elförsörjningen

Precis, men det finns en mindre modell som heter electrolux travelpower 3500
denna på länken hade ju minst sagt häftiga prestanda 5KW, man kan ju ha el till villan av en sån..=)

sett att dom säljs på ebay lite nu och då, både renoveringsobjekt och fullt funktionsdugliga, priset på beggagnad ligger på runt 8-20,000

men tänk så smidigt, starta upp bilen och vips så har man överflöd med 230v
en dieselmotor på tomgången tar väl kanske 1 liter i timmen?, kanske mindre?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Miljövänligaste elförsörjningen

Om man bortser från miljöpåverkan vid tillverkning och transport, torde en gasoldriven generator (t.ex. Telair TG 480) vara det minst miljöovänliga alternativet.

För övrigt så går en dieselmotor inte på tomgång när den ska ladda batteriet. Den utför ju ett arbete (alstrar ström), vilket ju kräver bränsle.

Pålle
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Miljövänligaste elförsörjningen

Jag tror på lifePO4-batterier i kombination med en bra laddare och elverk driven
med miljöbensin. Man tjänar både vikt, tid och Amp..
 
Toppen