• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto termo top c

F

F.d. 53396

Guest
Någon som har monterat Webasto termo top c
Tillsammans med alde värme?
Eller någon som har det färdig monterat.
Vilken/vilket start/tidur ska man ha?
Mvh
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Inget tidur, de är begränsade till 60 min gångtid. Rumstermostat med av och på knapp. Webasto själva har ett sådant, har nyss monterat top c själv.

Anders
 
F

F.d. 53396

Guest
Sv: Webasto termo top c

Aha okej det va så jag förstod oxå att tidur fungerade.
Så det finns rumstermostat?
Vilken modell har du på det?
Mvh
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Webasto supporten säger:


Först måste vi reda ut ett par begrepp här TT-C värmaren är INTE gjord för kontinuerlig drift (24/7) det är en parkeringsvärmare som är gjord att värma en timme eller två åt gången men den KAN gå kontinuerligt och det går därför att värma en husbil med den.
Däremot kan du inte hålla värme i husbilen dygnet runt, månad efter månad, år efter år.
Det är helt okej att använda den kontinuerligt om man ligger ute nu och då men som sagt den är inte gjord för drift 24/7.

Tiduret MultiControl har inte kontinuerlig uppvärmning som standard och det har inte heller någon "termostatfunktion" för vattenvärmare.
Det går att ändra en inställning i MultiControl så man får kontinuerlig uppvärmning men det krävs en diagnossladd för att komma åt teknikermenyn (och du har ändå ingen termostatfunktion)

Om du behöver en termostatfunktion så rekommenderar jag en vanlig hederlig mekanisk rumstermostat, den ansluts över röd och svart kabel i tidurskablaget.

Jag förklarade:

Hej!
Tack för info. Jag har haft flera husbilar genom åren med ett antal olika dieselvärmare, oftast Eberspächer. Dessa har jag alltid styrt via mekaniska termostat som du beskriver. Thermo Top C är ju egentligen den enda som nämner i materialet att den finns som camping modell för kontinuerlig drift. Därför köpte jag den. Trodde multicontol var gjord för detta då förstås.

Idéen är inte att ha dieselvärmaren för heltidsvärmedrift. Husbilen har Alde-panna med gasol och eldrift för detta. Dieselvärmaren använder jag dels som back up, eftersom vi enbart vintercampar och man måste ju ha en back up, dels som värmare vissa dagar och om man kör i extrem kyla och motorn behöver stöd. Om man gör längre förflyttningar så kan man ju nattetid köra dieselvärmaren i stället för Alde för att spara gasol och eftersom man då har ström tillräckligt för dieselvärmaren. Dessutom räcker inte Alde-gasol till att både värma bodel och fungera som motorvärmare när man skall köra iväg vid extrem kyla så då behövs båda.

Så nej, jag skall inte långtidsvärma med diesel däremot behöver jag att den kan termostatstyras några dagar nu och då eller delar av dagar.

Webasto svarade:
Vi har artnr W939945 i sortimentet, utöver termostatfunktionen har den även av-på knapp. Priset ligger på ca 675,-
Den går att beställa hos alla våra återförsäljare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Hej
Har också en nyinköpt Thermo Top C som skall installeras nu i vår
Kan du kortfattat beskriva hur det fungerar och hur kopplas den in
innan jag beställer en ?

Finns ju massor av diskussioner och du har ju själv skrivit i bl.a. denna:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/828568

Kopplas på bodelsslingan, jag har den seriellt. Diesel från tanken och ström direkt från bodelsbatteriet. Styrs (av och på) med ebers eller webastos 12v rumstermostat med av och på knapp och ratt för temperatur.

Anders
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Webasto termo top c

...

Kopplas på bodelsslingan, jag har den seriellt. Diesel från tanken och ström direkt från bodelsbatteriet. Styrs (av och på) med ebers eller webastos 12v rumstermostat med av och på knapp och ratt för temperatur.

Anders

Det här ställde jag fråga om till Alde på Elmiamässan nu i helgen.

"Om jag skall koppla in en dieselvärmare för att värma bodelen var skall den i så fall kopplas in?"

Den första killen i montern hänvisade till en kollega som svarade klart och tydligt:

"Den skall kopplas in mot motorns kylsystem för den jobbar mot ett annat tryck än vår Aldepanna gör. Värmen måste därför överföras via en växlare."


Om jag förstår det hela rätt så har du och fler därtill inte bara kopplat in dieselvärmaren mot bodelsslingan utan också fått det att fungera utan problem!?

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Webasto termo top c

Det här ställde jag fråga om till Alde på Elmiamässan nu i helgen.

"Om jag skall koppla in en dieselvärmare för att värma bodelen var skall den i så fall kopplas in?"

Den första killen i montern hänvisade till en kollega som svarade klart och tydligt:

"Den skall koppla sin mot motorns kylsystem för den jobbar mot ett annat tryck än vår Aldepanna gör. Värmen måste därför överföras via en växlare."


Om jag förstår det hela rätt så har du och fler därtill inte bara kopplat in dieselvärmaren mot bodelsslingan utan också fått det att fungera utan problem!?

Mvh!
// Niklas

Jag har också min kopplad direkt på bodels-slingan, strax innan pannan. Då cirkulerar det uppvärmda vattnet först genom pannan och värmer även varmvattnet innan det går vidare och värmer bodelen.
Styr den gör jag med Aldes digitala panel. Även om du inte har gasol eller 220V-värmen tillslaget på panelen så fungerar termostaten och skickar signal till cirkulations-pumpen att den ska jobba. Den signalen tog jag och styr dieselvärmaren med, och det fungerar utmärkt.
Det enda jag har märkt är att dieselvärmaren har en 10 grader högre maxtemperatur än Alde-pannan. Alde kör max 85 grader varmt medan diesel-värmaren går upp till 95 grader. Jag har inte märkt några problem med detta ännu, men det kanske sliter mer på systemet ?
Tänkte försöka sätta mig in i det under hösten och se om det går att sänka diesel-värmarens maxtemp något.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Webasto termo top c

95 grader er farlig nær grensen for koking i bodels slingan som jobber ved asmofærisk trykk, bilens kjølesystem har et trykksatt system som ikke koker før minst 120 grader. Er du høyt til fjells vil det oppstå koking ved 95 grader ved asmofærisk trykk.
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Webasto termo top c

95 grader er farlig nær grensen for koking i bodels slingan som jobber ved asmofærisk trykk, bilens kjølesystem har et trykksatt system som ikke koker før minst 120 grader. Er du høyt til fjells vil det oppstå koking ved 95 grader ved asmofærisk trykk.

Är medveten om att det kan bli så. Vi var i Österrike en vecka i vintras på ca. 1000 m.ö.h. och det gick bra utan kokning, men det känns väldigt varmt när man känner på radiatorer och rör när värmaren går för fullt.
Ska se om jag eventuellt kan sätta dit ett extra motstånd på tempgivaren i värmaren, för att "lura" den att tro att vattnet är varmare än vad det är. Gäller bara att hitta/räkna ut vad som rätt !
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto termo top c

Harr nyligen ibstallerat min webasto thermo top C i kombination med en Alde elvärmare. Fungerar nu perfekt. Min webasto startar för fultt och när vattnet är 80 grader går den ner på lågfart och sen går den på fullt igen. Fick för mig att den stannade sedan men startasåde om igen. Har kopplat webasto o alden i samma slinga..har en värmeväxlare med fläkt i som styrs av en termostat
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Det här ställde jag fråga om till Alde på Elmiamässan nu i helgen.

"Om jag skall koppla in en dieselvärmare för att värma bodelen var skall den i så fall kopplas in?"

Den första killen i montern hänvisade till en kollega som svarade klart och tydligt:

"Den skall kopplas in mot motorns kylsystem för den jobbar mot ett annat tryck än vår Aldepanna gör. Värmen måste därför överföras via en växlare."


Om jag förstår det hela rätt så har du och fler därtill inte bara kopplat in dieselvärmaren mot bodelsslingan utan också fått det att fungera utan problem!?

Mvh!
// Niklas

Ja, inga problem, i flera husbilar. Att montera på motorsidan är ju verkligen att elda för kråkorna.

Såsom diskuterats till fö....lse redan i andra trådar, och som har bekräftas skriftligen av Webastos support, har inte dessa dieselvärmare en användbar modulering som i någon större grad kan låta dom gå ner i effekt - något som många här och även innan tror är en termostatsyrning.

De jobbar upp 85 grader i glykolen, märker att det blir för varmt, försöker gå ner något i effekt men fortfarande för varmt och så slår dom av. Sedan börjar dom starta upp igen så småningom. Detta gör nu egentligen Aldepannan också, skillnaden bara att gasolen så mycket lättare och el-bränslesnålare att tända. Sedan kan man ju automatisera denna av och på process även för en dieselpanna med ett enkelt temperaturtermostat men det slår helt enkelt av och på pannan vid önskad temp (om man nu har konvektorer tillräckligt). Att blanda in Aldes cirkulationspump påverkar detta ganska lite men hjälper till att utjämna något.

Edit: dessa dieselvärmare är gjorda som parkeringsvärmare för kallstarter. Därför är alla deras styrdon gjorda för att ställa in starttid. Sedan går de i max 30 minuter och/eller tills glykolen i bilmotorn för varm och de är klara. Alltså inga termostat.

Vi har helt enkelt för lite glykol och konvektorer i våra husbilar vid alla temperaturer förutom riktigt svinkallt för att våra flerkilowattsvärmare skall kunna gå kontinuerligt.

Som jag redan sagt, detta är diskuterat och vidimerats så mycket innan så läs på i stället för att börja diskutera detta igen. Dessutom, blanda inte in luftvärmare i diskussionen. Dylika dieselvärmare kan ofta modulera ner effekten helt till att kunna gå kontinuerligt när vi börjar känna värmebeov.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto termo top c

Tråden heter väl "webasto termo top c"
Förstod att det var en pik till mig
För att förtydliga. Jag har i så fall vattenburen luftvärme + ett vattendrivet element
 
Toppen