• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Webasto termo top c

F

F.d. 53396

Guest
Någon som har monterat Webasto termo top c
Tillsammans med alde värme?
Eller någon som har det färdig monterat.
Vilken/vilket start/tidur ska man ha?
Mvh
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Tråden heter väl "webasto termo top c"
Förstod att det var en pik till mig
För att förtydliga. Jag har i så fall vattenburen luftvärme + ett vattendrivet element

Vet inte om du åsyftade mitt inlägg men nej, ingen direkt pik mot dig. I tidigare trådar har luft- och vattenburna dieselvärmare och deras egenheter och framför allt styrdon rörts ihop big time.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Webasto termo top c

Ja, inga problem, i flera husbilar. Att montera på motorsidan är ju verkligen att elda för kråkorna.

Såsom diskuterats till fö....lse redan i andra trådar, och som har bekräftas skriftligen av Webastos support, har inte dessa dieselvärmare en användbar modulering som i någon större grad kan låta dom gå ner i effekt - något som många här och även innan tror är en termostatsyrning.

De jobbar upp 85 grader i glykolen, märker att det blir för varmt, försöker gå ner något i effekt men fortfarande för varmt och så slår dom av. Sedan börjar dom starta upp igen så småningom. Detta gör nu egentligen Aldepannan också, skillnaden bara att gasolen så mycket lättare och el-bränslesnålare att tända. Sedan kan man ju automatisera denna av och på process även för en dieselpanna med ett enkelt temperaturtermostat men det slår helt enkelt av och på pannan vid önskad temp (om man nu har konvektorer tillräckligt). Att blanda in Aldes cirkulationspump påverkar detta ganska lite men hjälper till att utjämna något.

Edit: dessa dieselvärmare är gjorda som parkeringsvärmare för kallstarter. Därför är alla deras styrdon gjorda för att ställa in starttid. Sedan går de i max 30 minuter och/eller tills glykolen i bilmotorn för varm och de är klara. Alltså inga termostat.

Vi har helt enkelt för lite glykol och konvektorer i våra husbilar vid alla temperaturer förutom riktigt svinkallt för att våra flerkilowattsvärmare skall kunna gå kontinuerligt.

Som jag redan sagt, detta är diskuterat och vidimerats så mycket innan så läs på i stället för att börja diskutera detta igen. Dessutom, blanda inte in luftvärmare i diskussionen. Dylika dieselvärmare kan ofta modulera ner effekten helt till att kunna gå kontinuerligt när vi börjar känna värmebeov.

Jag tror nog du förstår att frågan lyfts en gång till då ALDE:s personal tydligt avråder enl. redan angivet skäl. Därför var jag intresserad av att höra efter om ev. problem, relaterat till denna info, från er som trots detta råd/uppmaning ändå monterat på bodelslingan.

Men nu har ni ju, flera, bekräftat att ALDE:s monterpersonal tycks ha fel (inte med avseende olika arbetsstryck men att det i sig skulle skapa problem för ALDE-pannan).
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Jag tror nog du förstår att frågan lyfts en gång till då ALDE:s personal tydligt avråder enl. redan angivet skäl. Därför var jag intresserad av att höra efter om ev. problem, relaterat till denna info, från er som trots detta råd/uppmaning ändå monterat på bodelslingan.

Men nu har ni ju, flera, bekräftat att ALDE:s monterpersonal tycks ha fel (inte med avseende olika arbetsstryck men att det i sig skulle skapa problem för ALDE-pannan).

Absolut, jag förstår fullt din fråga och hoppas du fått svar. Däremot ville jag på slutet stämma i bäcken för att inte behöva köra da capo på gamla trådar.

Inte lätt att vara tillräckligt tydlig i skriven text, vilket vi ju alla redan vet :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Webasto termo top c

Så här står det i instruktionerna till mitt kompletta Webasto kit till husbil utfärdat av Webasto i England angående värmaren. Som jag fattar det kan värmesystemet vara på hela dagen.
Vet inte om det hör till tråden men ...
IMG_0545.JPG
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Så här står det i instruktionerna till mitt kompletta Webasto kit till husbil utfärdat av Webasto i England angående värmaren. Som jag fattar det kan värmesystemet vara på hela dagen.
Vet inte om det hör till tråden men ...
Visa bilaga 128936

Alla värmesystem kan vara på hela dagarna, vid behov. Att sedan pannorna slår av och på mer eller mindre ofta blir ett problem både ljud- och elförbrukningsmässigt för vattenburen dieselpanna. I ditt fall verkar du dessutom ha fläktdrivna konvektorer som gör om vattenburen värme till luftburen. Precis som manualen säger blir elenergiåtgången väldigt stor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Webasto termo top c

Absolut, jag förstår fullt din fråga och hoppas du fått svar. Däremot ville jag på slutet stämma i bäcken för att inte behöva köra da capo på gamla trådar.

Inte lätt att vara tillräckligt tydlig i skriven text, vilket vi ju alla redan vet :)

Japp, jag fick svar på min fråga, tack! :)
Vilket föranleder ny kontakt med Alde för att i detalj få förklarat vilka problem de anser att det skapar. Utifrån deras svar sedan bilar jag mig en uppfattning om hur vi kommer göra den dagen jag monterar en dieselvärmare.

Antingen blir det på bodelsslingan, där jag helst skulle vilja ha den eftersom jag vill värma bodelen men inte motorn (slöseri). Eller om Aldes tekniker/konstruktörer lyckas övertyga mig om att konsekvenserna är för stora för haveri av pannan (kanske på sikt?), då blir det montering på motorsidan.

Jobbet gör jag själv.

// Niklas
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Webasto termo top c

Japp, jag fick svar på min fråga, tack! :)
Vilket föranleder ny kontakt med Alde för att i detalj få förklarat vilka problem de anser att det skapar. Utifrån deras svar sedan bilar jag mig en uppfattning om hur vi kommer göra den dagen jag monterar en dieselvärmare.

Antingen blir det på bodelsslingan, där jag helst skulle vilja ha den eftersom jag vill värma bodelen men inte motorn (slöseri). Eller om Aldes tekniker/konstruktörer lyckas övertyga mig om att konsekvenserna är för stora för haveri av pannan (kanske på sikt?), då blir det montering på motorsidan.

Jobbet gör jag själv.

// Niklas

OK.

Webasto/Eberspächer är ju egentligen bara en ren dieselbrännkammare som via en värmeväxlare kommer i kontakt med glykolen. Sedan sitter det oftast en extern vanlig 12v cirkulationspump liknande Aldes egen cirkulationspump och i princip kan du använda vilken som helst.

Edit: Så här skriver Webasto:
Fuel (bensin)
When the temperature rises to reach 72° C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5° C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
The circulation pump, the vehicle's own heating air fan,
and the operation indicator light remain on during control
idle.
After cool-down of the coolant to 71° C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5° C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56° C.

Diesel
Heating operation for the Diesel type heater is identical in
the sequence of events. Should the coolant temperature
however not drop within 900 seconds during the control
idle period to below 71° C, a subsequent drop in the
coolant temperature below 71° C causes the heater to
perform a regular starting sequence into full load
operation.

Lite kryptiskt men framgår ju ganska tydligt det man upplever IRL, att värmaren når 76,5 grader och slår av för återstart enligt ovan och/eller när ett extra rumstermostat säger av/på. men rumstermostatet och tillgängligt antal konvektorer kan ju inte trolla utan måste följa ovan nämnda regler.

Står också att den har max gångtid per session på 76 minuter medan Webastos support säger att man via ett vanligt rumstermostat skall få kontinuerlig gång (förutom att glykolen blir för varm).

Arbetstryck i värmeväxlaren 0,4-2,5 bar. Flödet bör vara 250-900 liter per timme i systemet.

Så jag förstår fortfarande inte vad som är problemet att ha den på bodelsslingan. Jag har haft 3 olika Webasto inklusive dagens Thermo top C med 12v externt rumstermostat, samt 10kw och 5 kw Eberspächer i flera olika husbilar och aldrig haft några systemproblem annat än tidigare beskrivna olägenheter med dieselpannor generellt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Webasto termo top c

OK.

Webasto/Eberspächer är ju egentligen bara en ren dieselbrännkammare som via en värmeväxlare kommer i kontakt med glykolen. Sedan sitter det oftast en extern vanlig 12v cirkulationspump liknande Aldes egen cirkulationspump och i princip kan du använda vilken som helst.

Edit: Så här skriver Webasto:
Fuel (bensin)
When the temperature rises to reach 72° C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5° C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
The circulation pump, the vehicle's own heating air fan,
and the operation indicator light remain on during control
idle.
After cool-down of the coolant to 71° C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5° C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56° C.

Diesel
Heating operation for the Diesel type heater is identical in
the sequence of events. Should the coolant temperature
however not drop within 900 seconds during the control
idle period to below 71° C, a subsequent drop in the
coolant temperature below 71° C causes the heater to
perform a regular starting sequence into full load
operation.

Lite kryptiskt men framgår ju ganska tydligt det man upplever IRL, att värmaren når 76,5 grader och slår av för återstart enligt ovan och/eller när ett extra rumstermostat säger av/på. men rumstermostatet och tillgängligt antal konvektorer kan ju inte trolla utan måste följa ovan nämnda regler.

Står också att den har max gångtid per session på 76 minuter medan Webastos support säger att man via ett vanligt rumstermostat skall få kontinuerlig gång (förutom att glykolen blir för varm).

Arbetstryck i värmeväxlaren 0,4-2,5 bar. Flödet bör vara 250-900 liter per timme i systemet.

Så jag förstår fortfarande inte vad som är problemet att ha den på bodelsslingan. Jag har haft 3 olika Webasto inklusive dagens Thermo top C med 12v externt rumstermostat, samt 10kw och 5 kw Eberspächer i flera olika husbilar och aldrig haft några systemproblem annat än tidigare beskrivna olägenheter med dieselpannor generellt.

Tack för ett minst sagt utförligt och tydligt svar!

Jag redogjorde bara för vad personalen i Aldes monter svarade. Och antingen fick jag ett rent felaktigt svar pga okunskap. Eller pga rädslan för att blanda in komponenter de inte själva vill/kan ta ansvar för. Dvs av försiktighetsåtgärd. ELLER så har de sett problem vid vissa givna tillfällen och således har fog för sitt svar.

Jag gissar att ett eller ett par samtal till med Alde ger svar på vad som ligger bakom svaret jag fick.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen