• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läkage och nu starter gasolvärmen inte

F

F.d. 54105

Guest
Hej,

Min bil är en Niesmann Bischoff Flair från 1999. Idag tömde jag vatten av bilen bara för att fylla på nytt. Efter jag hade fyllt på nytt vatten körde jag pumpen för att få vatten till kranarna och duschen. Sen satte jag på gasolvärmen för att värme upp vatten i varmvattensberedaren. I början körde det fint. Lite senare gick jag ut av bilen och bemärkte att det rann vatten från bilen på ett ställe och ett tidspunkt då det inte borde rinna vatten alls.

'Oj då', tänkte jag och stängde av värmen. Öppnade sedan ner till pannan som sitter under soffgruppen och så en bra del vatten runt om pannan, som jag då tog bort. Tänker att det kanske är läckage i slangen som försörjer vatten från vattentanken till varmvattensberedaren. Men, det mer allvarliga problem är, att gasolvärmen inte längre starter. Någon som har en ide om varför? Finns det en säkerhetsmekanism som aktiveras om det kommer vatten i pannan? Eller om det blir för fuktigt?

Nu har jag tömt av allt vatten från bilen igen eftersom det kan bli frost under natten. Vågar heller inte sätta 220 V till bilen nu när det har varit läckage. Det var planen att vi skulle på semester imorgon till Norge, men det blir förmodligen inte av nu. Enda ide jag har här och nu är att låta allt torra och sen se om gasolvärmen starter imorgon. Annars får jag ringa RIPS i Tomelilla på måndag och hoppas att dom kan ta in en 'akutpatient'.

Vänliga hälsningar,
Martin
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Läkage och nu starter gasolvärmen inte

Hej!
Vad jag vet så skall pannan fungera oavsett om du har vatten i färskvattentanken och därmed varmvattenberedaren. Hade själv en Alde 3000 i en Flair -7100 årsm.2000
Alde har en mycket bra felsökningsmanual på sin hemsida.
 
F

F.d. 54105

Guest
Sv: Läkage och nu starter gasolvärmen inte

Gasoltuberna er tomma?! Spisen starter i alla fall inte heller och trycket er null. Men tänker om gasolen är spenderat så snabbt bara en vecka. Kanske det bara var ena tuben som var full. Gasolsystemet blev trycktestat innan jag köpte bilen för runt fyre veckor sedan. Jag får sätta in nya gasoltuber på Q8 imorgen och se hur det ser ut då med gasolvärmen. Hur mycket gasol ska man räkna med att använda under en vecka under vintern om man bara använder gasol till uppvärmning?

Gunnar, jag har inte kollat frostskyddsventilen. Jag vet inte var den sitter och vet inte heller vilken funktion den har. Jag ska använda bilen under vintern.

Laddaren, det var faktisk min nästa fråga; går det att sätta på gasolvärme och elvärme även om det inte är vatten på bilen (och därmed inte heller vatten i varmvattenberederen). Du säger att det går bra. Hur säker är du? Om det går då kan vi klara oss utan vatten i bilen och då blir turen till Norge av ändå :)

Vänliga hälsningar,
Martin
 
F

F.d. 54105

Guest
Sv: Läkage och nu starter gasolvärmen inte

Tack för hjälpen allihopa. Om det inte är ett enkelt fix på läckage problemet, kör vi helt enkelt iväg utan vatten på bilen.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Läkage och nu starter gasolvärmen inte

Jag brukade förvara på detta sätt,(vi bor utomlands i perioder på 2-3 månader) tömma tankarna och slå av huvudströmbrytaren, elen inkopplad på 2000W samt termostaten på lägsta ca 10 gr. gasolen ej inkopplad.
Då fungerade laddningen och värmesystemet utmärkt.
Tror ej du behöver tänka på gasolen i Ystad.
Våran Flair förbrukade vid 0 - -5gr. ca; 2 P11 tuber i veckan lite beroende på vindar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läkage och nu starter gasolvärmen inte

Gasoltuberna er tomma?! Spisen starter i alla fall inte heller och trycket er null. Men tänker om gasolen är spenderat så snabbt bara en vecka. Kanske det bara var ena tuben som var full. Gasolsystemet blev trycktestat innan jag köpte bilen för runt fyre veckor sedan. Jag får sätta in nya gasoltuber på Q8 imorgen och se hur det ser ut då med gasolvärmen. Hur mycket gasol ska man räkna med att använda under en vecka under vintern om man bara använder gasol till uppvärmning?

Gunnar, jag har inte kollat frostskyddsventilen. Jag vet inte var den sitter och vet inte heller vilken funktion den har. Jag ska använda bilen under vintern.

Laddaren, det var faktisk min nästa fråga; går det att sätta på gasolvärme och elvärme även om det inte är vatten på bilen (och därmed inte heller vatten i varmvattenberederen). Du säger att det går bra. Hur säker är du? Om det går då kan vi klara oss utan vatten i bilen och då blir turen till Norge av ändå :)

Vänliga hälsningar,
Martin
När vi är uppe i Abisko/Björkliden på vintern så går det nästan en flaska per dygn, i Björkliden brukar vi ligga på elstolpe.

Svårast är att få elen att räcka då fläkt mm gör att ett stort batteri räcker max två dygn, det gäller att ladda med motorn varje morgon 2-3 timmar innan batteriet blir för tomt.
 
Toppen