• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i husbilen.

F

F.d. 22497

Guest
Hej.Är i färd m att bygga om en husbil till crossbuss,(fanns ingen värme i vagnen,)sitter en diselvärmare i som värmer motorn med timer,nån som vet om det kan fungera att bygga om till vattenvärme,m element typ husvagn,o nån liten pump,nån som vet nåt? Tacksam för svar.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Värme i husbilen.

Går alldeles utmärkt att använda!!brukar vara på 5 kW men använd en värmeväxlare så att du separerar systemen, då kan du bygga bo dels värmen trycklöst med ett högt plaserat expansions kärl ock en cirkulations pump konvektorer / golvvärme/ fläcktvärmare ock till o med en varmvatten beredare!
 
F

F.d. 1470

Guest

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Värme i husbilen.

Se denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/828568

Går att bygga. Har gjort exakt detta med en Eber som satt i en MB Sprinter från 2008. Drog även om slangarna och satte i en värmeväxlare så att jag fick värmaren på bodelslingan som jag installerade.

Anders

Jag har gjort exakt detsamma i en Sprinter -03, kan rekomendera det, har fungerat i 3 år, vinter till -15, har använt orig Eber värmaren, den är på 5 kw, monterat en rumstermostat som styr värmaren, sen är det en Alde värmeväxlare och ett vatten system med element, cirkulationspump och expansionskärl från Alde.
Lycka till
 
Toppen