• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda startbatterier nu i vinter

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Hej har en Burstner I685 2007 med EBL 220-2 Schaudt elblock samt en kontroll panel DT 220 .jag har stängt av strömmen (vinteravstängning)från bodelen med panelen ,va jag förstår så bryter elblocket det ordentligt från bodelsbatterierna.
Dessutom har jag batteri polerna av så där är det stängt av ordentligt.
Nu till min fråga kan man ladda start batteriet genom att ansluta elen till bilens elkontakt och ladda detta med ordinarie elblock . Eller blir det fel när mina bodelsbatterier är avstängda . Känns onödigt att ha en till laddare bara för start batteriet som dessutom laddas kanske var 3:e vecka .
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Vad har du för typ av batterier förutom ditt startbatteri
startbatteriet har en urladdning på 15% per månad
har du AGM eller GEL batterier i Bo delen så har dom 2% per månad
om batterierna är full laddade
så du kan ha allt inkopplat stoppa i sladden och ladda 1 gång i månaden under vintern
m.v.h Thomas
 

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Det är vanliga start batterier i bodelen på 2x100 A
Vet så lite om kvalitén på bodels batterierna så jag valde att göra som instruktions boken ville att man ska göra med ett längre uppehåll.
Dessa batterier har jag full koll på eftersom bilen står hemma .
Jag tyckte att strömmen i dessa föll ganska snabbt även fast jag bryt strömmen när jag inte var i den. Därför gör jag batterierna fria från uttag fullständigt
Men jag har bilens start batteri inkopplad .Frågan var om det gjorde nått att man använde bilen ordinarie laddning via el fast bodelsbatterierna är bortkopplade ? Jag menar så att inte det blir en hög spänning på bodels förbrukarna eftersom batterierna är bortkopplade .
Tack Thomas för svaret
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Vad har du för typ av batterier förutom ditt startbatteri
startbatteriet har en urladdning på 15% per månad
har du AGM eller GEL batterier i Bo delen så har dom 2% per månad
om batterierna är full laddade
så du kan ha allt inkopplat stoppa i sladden och ladda 1 gång i månaden under vintern
m.v.h Thomas
Vad säger du, 15% per månad!!!!

Du har nog inte 15% över vintern ens oavsett batterityp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Det är vanliga start batterier i bodelen på 2x100 A
Vet så lite om kvalitén på bodels batterierna så jag valde att göra som instruktions boken ville att man ska göra med ett längre uppehåll.
Dessa batterier har jag full koll på eftersom bilen står hemma .
Jag tyckte att strömmen i dessa föll ganska snabbt även fast jag bryt strömmen när jag inte var i den. Därför gör jag batterierna fria från uttag fullständigt
Men jag har bilens start batteri inkopplad .Frågan var om det gjorde nått att man använde bilen ordinarie laddning via el fast bodelsbatterierna är bortkopplade ? Jag menar så att inte det blir en hög spänning på bodels förbrukarna eftersom batterierna är bortkopplade .
Tack Thomas för svaret
Du ska nog vara försiktig med att koppla bort bodelsbatterierna och ha 220V inkopplat, laddaren kanske inte gillar det.

Om jag var du och hade 220V, ha allt inkopplat. Om du inte har 220V, koppla framförallt ifrån motorns batteri då du där kan han lite tjuvström till larm, bilstereo, startspärr mm.

Jag har 220V alltid inkopplat och värmen på 500W, men fläkten avstängd såklart.

Är bodelen avstängd ska inte det kunna ladda ur bodelsbatterierna, men eftersom du har 2 st 100Ah batterier parallell kopplade efter vad jag förstår så skulle en ev utladdning bero på att ett batteri är dåligt.

När man parallell kopplar batterier så är just problemet att förr eller senare så blir ett lite sämre och det kan göra att batterierna laddar ur.

OCH du ska aldrig koppla bort + utan alltid -, viktigt!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Vad har du för typ av batterier förutom ditt startbatteri
startbatteriet har en urladdning på 15% per månad
har du AGM eller GEL batterier i Bo delen så har dom 2% per månad
om batterierna är full laddade
så du kan ha allt inkopplat stoppa i sladden och ladda 1 gång i månaden under vintern
m.v.h Thomas

Vad säger du, 15% per månad!!!!

Du har nog inte 15% över vintern ens oavsett batterityp.


Om batteriers egen urladdning, klippt från batteriexpressen.se

Klicka på bilden för större bild.
 

Bilagor

  • självurladdning batteriexpressen.JPG
    självurladdning batteriexpressen.JPG
    179,5 KB · Visningar: 61

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Om batteriers egen urladdning, klippt från batteriexpressen.se

Klicka på bilden för större bild.
1-15% beroende på skick, visst men har man batterier som är så slut då
bör man nog byta dom bums

Gissar att batteriexperten säljer batterier:)

Ett normalt batteri står utan det minsta problem hela vintern och startar bilen till våren, gissar att efter två år så kanske det börjar märkas.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Annars kan man koppla på en modern "smartladdare" t.ex en Ctek m.m.
(Ifall nu inte husbilen redan original är utrustad med det)
och glömma bort den till våren, ingen risk för överladdning.

Har haft hobbyfordon sedan 70-talet bil,mc.
Började ansluta "smarladdare" bl.a. Ctek på dessa runt 1996,
kontirnuerligt anslutna när fordonen inte användes.
Har inte haft batteriproblem sedan dess, dock innan. :cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Helt fel!
Alla batterier har en viss självurladdning beroende på lagringstemperatur och batteriteknik dvs gel agm eller bly antimon/silver.
Rekommenderar absolut inte att låta batterier stå i upptill 2 år inte ens ett, då sulfateringsprocessen garanterat pågått i flera månader!
Att batteriet orkar starta bilen är inte detsamma som att batteriet är OK, bara att det just då klarade att leverera startströmmen som behövdes.
Bäst är att alltid ha smartladdare inkopplad och att nån gång på året ladda ur nedåt 50%.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ladda start batterier nu i vinter

Om man vill underhållsladda så ladda flera timmar i sträck. Den kemiska reaktionen startar inte med en gång, och en bra laddare sköter det själv. Tänk på att en ansluten laddare drar lite ström om den är kopplad på batteriet men inte har elnätet anslutet...
Mvh Conny J
 
Toppen