• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navigationsappen för Android?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

OK! Osmand skulle ju kunna bli en värdig konkurrent till Poiviewern i paddorna. Fritt fram för Stact och grabbarna att fixa till nedladdningsbara ställplatsfiler för oss som inte är så hemma på detta.

Tack på förhand!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Enklast söder om Sverige: Telenor Frihet + Camper Contact + Google Maps.

Jappe
jappe
Nu tror jag att du missar Google Maps med den stora fördelen av att vara på nätet.
Kommer du inte dra nytta av möjligheten att få information online om köer, olyckor etc.
Jag har åtminstone sparat mycket tid med Google Maps,
som har lång erfarenhet och har överlägsen styrka till det och blir framtiden.
eller har jag missförstått något.
?
Jag har i stort gått över till Google Maps som jag använder online med Telenor Frihet. Har ofta en gammal tom tom också. Är båda överens är det bara att köra. Är dom oense har maps oftast rätt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

jappe
Nu tror jag att du missar Google Maps med den stora fördelen av att vara på nätet.
Kommer du inte dra nytta av möjligheten att få information online om köer, olyckor etc.
Jag har åtminstone sparat mycket tid med Google Maps,
som har lång erfarenhet och har överlägsen styrka till det och blir framtiden.
eller har jag missförstått något.
?

Men, jag använder ju Google Maps precis som SirMcLain med den skillnaden att i stället för TomTom använder jag en "gammal" Garmin som referens.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Ja och jag har testat samtidigt
bland andra Navigator 15 extra tablett offline
och konstaterar att Google Maps online är definitivt det bästa.

På nätet är de stora och snabba datorer som hjälper dig med ett intervall på cirka 30 till 60 sekunder.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Som karta är Google Maps förträfflig så länge man är uppkopplad men som navigeringsapp vinner den inte många poäng!

Here We Go behöver ingen internetuppkoppling och har alltid fräscha kartor men allra flest funktioner och inställningar har naturligtvis en navigeringsapp där alla kartor laddas ned till enheten. Ingen uppkoppling och blixtsnabb access!
Nackdelen är att de bästa navigeringsapparna kostar några hundralappar vid första tillfället.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Hej Knarrevik
Du kan ikke se belastningen og kø, ulykker etc.
på vejene hvis du ikke er online.
Bagved beregningerne er der meget kraftige datorer online
som beregner din bedste rute løbende med 30-60 sekunders opdateringer.
Det kan ingen tablets eller smartphones følge med til.
Jeg har sparet mange timer på ikke at sidde fast i køer på de snart to år jeg har brugt at være online under kørsel.
Samtidig med kortene bliver downloadet for store områder.
Jeg har kørt mer end 20.000 kilometer og aldrig manglet kort.
Forbruget på en hel dags kørsel kan være mindre 50 Mb for 1024 x 600 - 7" tablet.
Det afhænger en del af om det skal gengives i full HD, HD eller mindre.

Se nu på forside billedet af Youtuben - se farverne grøn, gul og rød / eller blå, orange og rød ( din färdväg - der instant belægning af vejene.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Som karta är Google Maps förträfflig så länge man är uppkopplad men som navigeringsapp vinner den inte många poäng!

Gillar man inte som jag att sitta fast i trafikstockningar är Google maps den app som hjälpt mig mest att undvika dem, full poäng på det området från mig men givetvis kräver det uppkoppling. När jag inte har uppkoppling har jag även då en bra lösning som hjälpt mig ett par gånger från att slippa stå still i timmar, den lösningen passar dock inte in i trådens ämne.

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Rigtigt Jocke, og jeg har brugt 3 laptop GPS-programmer i reserve
men de er ikke blevet anvendt under färd siden april 2015.
Åkat i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Schweiz och Italien.

Inga problem - tvärtom - det är överlägset bäst.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Here We Go..............Nackdelen är att den kostar några hundralappar vid första tillfället.

Har de börjat ta betalt för den nu?
När jag tog hem Here (innan namnbytet till Here we go) så var den helt gratis och jag hittar inget om inapp-köp nu när jag kollar på den. :confused:

Förövrigt en kompetent app med de de viktigaste funktionerna, något tjatig röst från damen som pratar, speciellt i rondeller, men det kan man leva med så länge det inte är för tätt med rondeller.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

När vi åkte till EM laddade jag ner offline kartor både från Here och Google Maps. Nu körde jag, men kartläsaren bakom kunde inte se någon större kvalitetsskillnad. Däremot har jag för mig att Google Maps? kunde man bara ladda ner områdesvis offline, för att användas när man var inom området. Fast området kunde vara flertal länder, beroende minnesutrymme. Tycker Maps är oehört innovativt och ständigt förbättras (ibland blir det tvärtom dock...) så det kanske är skillnad nu.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Ja Miki, med google kan man ta ner kartor i förväg, inte så jättekrångligt eller så men de har varit alldeles för försiktiga i tillåten storlek per kartutsnitt och det gör att det inte passar oss med husbil på ett bra sätt.
Ska man åka till kanarieörna på semester, eller Gotland och områden i den storleken fungerar det bra, men när resan innefattar flera länder så är inte googles offlinekartor det roligaste man kan hålla på med då man måste ladda ner ett helt gäng med kartor. Har man laddat ner ett helt gäng i förväg så fungerar det och google skickar påminnelser när de tycker att kartorna man laddat ner behöver uppdateras.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Bagved beregningerne er der meget kraftige datorer online
som beregner din bedste rute løbende med 30-60 sekunders opdateringer.
Det kan ingen tablets eller smartphones følge med til.

En navigeringsapp gör drygt en miljon beräkningar på 30-40 mil, blixtsnabbt!
Googles beräkningar är säkert lika snabba men överföringen tar tid, i synnerhet om uppkopplingen sker med ett segt mobilnät där täckningen ibland uteblir helt.
Visserligen har Danmark bättre täckning än de övriga nordiska länderna.

Google Maps är bra på många sätt men inte som navigeringsapp så länge man inte kan ladda ned kartorna till resp. enhet. Att förcacha kartområden är krångligt värre.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Har de börjat ta betalt för den nu?
När jag tog hem Here (innan namnbytet till Here we go) så var den helt gratis och jag hittar inget om inapp-köp nu när jag kollar på den. :confused:

Förövrigt en kompetent app med de de viktigaste funktionerna, något tjatig röst från damen som pratar, speciellt i rondeller, men det kan man leva med så länge det inte är för tätt med rondeller.

mvh jocke

Nej Here WeGo är fortfarande gratis vad jag vet men den kan inte mäta sig med de bästa betalapparna trots fräscha kartor. För få inställningar och funktioner.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Googles beräkningar är säkert lika snabba men överföringen tar tid, i synnerhet om uppkopplingen sker med ett segt mobilnät där täckningen ibland uteblir helt.

Om täckningen försvinner haltar givetvis google

Google Maps är bra på många sätt men inte som navigeringsapp så länge man inte kan ladda ned kartorna till resp. enhet. Att förcacha kartområden är krångligt värre.

Google saknar en del funktioner som jag uppskattar hos andra appar, men har funktioner jag saknar hos en del andra appar och det är främst "Trafik" jag tycker google löst bäst.

Att förcacha kartområden är en rätt trist lösning, tur att google inte valt den!
Med google laddar man alltså ner kartor till sin enhet och man får bra påminnelser när det är dags att uppdatera dem, svagheten ligger i att storleken på dem är för små och man tvingas ladda ner många för en längre resa.


mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag misstänker att de flesta navigeringsappar hämtar sina uppgifter från samma källa.

IMG_7004.PNG

Just nu 281 trafikhändelser i iGO
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa navigationsappen för Android?

Jag misstänker att de flesta navigeringsappar hämtar sina uppgifter från samma källa.



Just nu 281 trafikhändelser i iGO

Med såväl aktuell karta .....

som trafikhistorikkarta.


iGO


Det är här jag misstänker att du misstänker fel om var trafikinformationen hämtas och det har gjort att en del av oss insett att googles Trafik är i en klass för sig jämfört med andra appar:

Trafikinformation i realtid framställt av användarbaserad data!
Jag har platshistoriken påslagen i min telefon och eftersom en hel del andra också har det så fungerar det riktigt bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Traffic

Historian om när jag blev såld på googles trafik kanske kommer senare. :)

mvh jocke
 
Toppen