• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

reservdelspriser i Sverige

B

Bengt & Gunni

Guest
Behövde ett oljefilter och friskluftsfilter till våran Fiat Multijet 2,3.Kollade med Fiat i Norrköping:eek:ljefilter pris över 500 kr,friskluftsfilter över 300 kr totalt över 800 kr.Betalade förra året ca 230 kr för samma oljefilter.Det blev ingen affär köpte ett Mann oljefilter plus ett Bosch friskluftsfilter på Autodoc för 319 kr leverans till dörren.Hur kan svenska handlare ha såna pålägg?
//Bengt
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: reservdelspriser i Sverige

Tror inte att dom överlever annars.
Olle.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: reservdelspriser i Sverige

Hej, ja ämnet har ju varit uppe vid åtskilliga tillfällen och priserna kanske behövs för att överleva, eller alternativet vore ju en jättesänkning så det inte lönar sig att handla på internet.
Många gånger verkar ett av problemen vara att delen passerar både importörer och mellanhänder som också skall leva på delen innan den hamnar hos handlaren som säljer till oss.
En importör, en grossist, en handlare och så vi som fjärde person på delen när vi köper av handlaren, gör ju att priset höjs vid varje led.
Att hamna på mindre än halva priset är sällan svårt på bildelar och då handlar man ju nästan alltid i EU-länder och många gånger från Tyskland eller också England (än så länge :rolleyes:) som borde vara rätt lika svenska förhållande tycker man.
Det är ju inte heller så svårt att hamna på en tredjedel av priset om man köper de billigaste delarna som är ospecad tillverkare på. Ofta är ju även de svenska dyra delarna också ospecade i.o.f.
Om man tittar på lite elektronik delar som små roliga kretskort för tidsfördröjningar, spänningsbegränsningar, reläfunktioner m.m. så blir det ju ännu mer. Då får man ju också vänta på delen kanske fyra fem veckor, men alternativet brukar vara i stil med 140:- hos svenska handlaren och 14:- från Hongkong med fri frakt. Som tröst för leveranstiden kan man ju köpa ett par st. så man har någon liggande i reserv eller till nästa bygge.
Senaste fynd var små anliggningstermostater (för att starta kylfläktar bakom kylskåp) som på svenska sidor bedömdes som god industrikvalité och då kostade 182:- st. Samma termostater på eBay kostade mellan 12 och 15:- st. beroende av temperaturområde.

Säkert en svår nöt att knäcka. Men nu tar det ju bara fem minuter framför datorn för att hitta ett pris att jämföra det svenska med, och oftast så räcker inte solidariteten mot svenska handlare till för att betala deras pris.

M.v.h. JANKRO.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: reservdelspriser i Sverige

Jag var i våras till BJÖRKMANS bil i Västerås som har Fiat service och ville köpa bränslefilter till Ducato -13 och fick pris 2400kr med givare jag sa att jag behöver ingen givare .. ahaa sa mannen bakom disk men det säljs bara med givare då sa jag att då köper jag inte det ..
Mailade till https://www.axel-augustin.de/shop2/# och ville ha pris på filter med givare men det kom ett mail efter 5min där dom frågade behöver du verkligen givare också jag svarade att nej ... sen kom filterpriset och bestälning nr 650 kr med frakt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: reservdelspriser i Sverige

Svensk försäljningsstrategi på reservdelssidan är att sätta höga priser från början och sedan när ingen köper höjer man priserna och när fortfarande ingen köper höjer man priser ytterligare för att det "skall gå ihop" osv. Nej, försöker alltid handla i Tyskland när vi är där.....
 
Toppen