• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

APC ES 700 VA UPS 405w

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
Jag har ett 2 kw elverk som levererar mod.sinus. Det är vår backupp om bilens el/värme system lägger av på vintern, till verket har vi 2 st tystgående värmefläcktar. Fläcktarna pluggar vi in direkt i elverket i en nödsituation.
Men om allt är under kontrol, så vill jag kunna ladda batterierna med verket. Eftersom att vi då ansluter elverket i bilens 230v utag, tänkte jag köpa en UPS på kjell&kom och ha mellan verket och bilen
Målet var att mata med ren sinus, men får nöja mig med stegad sinus, samt att UPSen skyddar mot strömspikar andra problem som kan uppstå, även när man ligger på landström. Tosteberga hamn vintertid är ett exempel.
Min fråga är.
Räcker 400W för att ladda bodelsbatteriet (95 Amh) på rimlig tid?
Mvh
Bertil
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

Det finns två typer av UPS, de som växlar snabbt när nätspänningen försvinner, och de som jobbar hela tiden. De senare är i så fall att föredra, och de är förstås dyrare.
Vad menar du med rimlig tid?
95 Ah bör laddas med ca 9,5 A (10 % rekommenderas). Det blir ca 140 W, så även med förluster så räcker 400 W med råge.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

Hej kenjon
Jag har kollat på online aparater, om det fungerar som tänkt med en offline/standby ups, kommer jag att köpa en på ca 500 VA.
Vi använder en kaffekvarn på 100 w samt en grönsaks hackare på 150w. Meningen är att kunna köra dessa på ups batteriet. Mala kaffe tar ca 1 min, riva/hacka grönsaker till en sallad tar max 5 minuter.
Enligt produktbladet bör detta gå.
Men det krävs en verklig test
Återkommer med resultat.
Enklast hadde varit att bygga på med ytterligare ett batteri, men det är inte att tänka på i vår lilla Pössl for 2.
Nuvarande batteri som sitter under förarstolen ska förse truman med el, all belysning är batteridriven led, laddning av plattor/mobil har vi externa batteribanker till och kylskåpet på gasol
Mvh
Bertil
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

20161031_141458.jpg


Nu är den klar för plåtisen, jag har dragit ut en kabel med cigg utag direkt från batteriet. Nu har jag 6-7 ah för laddning av mobiler och annat som går att ladda på 12 v.
Vidare är uppladningstiden för batteriet i orginalskick 16 timmar. Men med en extern laddare kopplad i ciggutaget kortas laddtiden ner ordentligt.
Att köra kaffekvarnen och grönsaksskäraren fungerar utmärkt.
I nödfall kan vi koppla TV på 22 w direkt på 12 volt och få 2-3 tim gångtid.
Nu ska jag hitta ett passande ventilerat elskåp så att den kan stå ute
Mvh
Bertil
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

Hej
Det är en tät blyacka på 9ah.
När den står ute, fungerar den som en spänningsregulator, skyddar för strömspikar m.m.
Och då ska det vara över 0C i lådan.
När elverket laddat upp det befintliga bodelsbatteriet, lyfter jag in ups:en och använder den som batteribank med inverter.
Den externa laddaren (ackladdare) kan jag koppla inne i bilen om det är för kallt.
Mvh
Bertil
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

Hej,
Jag förstår att du vill få in "finström" i bilen. Tänkte bara visa på ett annat sätt att använda en UPS
Jag kopplade min UPS 360W direkt till bodelsbatterierna då har du ju lite kapacitet att ta av för det inbyggda har ju ingen stor kapacitet. Dessutom alltid 230 för småprylar när behov finns. Skillnaden är väl att jag har ett biltema elverk med ren sinus så jag kör in det som vanligt vid behov, fungerar alldeles utmärkt. Så det finns olika sätt att använda UPS på, de finns ju ofta som skrot på vissa arbetsplatser så ett billigt sätt att få 230 på vid behov.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: APC ES 700 VA UPS 405w

Hej pejac
Snygg lösning på 230v behovet.
Om det inte hade varit för att Inger, bestämt sig för att man kan ha lika mycket med sig i en liten plåtis som är 5.65 m som i vår tidigare N&N så skulle vi kunna dubblat batteribanken och haft samma som i de tre föregående bilarna.
Under perioden maj-september, klarar vi oss bra med 95 aH+ solcell.
Ha det så gott
Bertil
 
Toppen