• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad med GPS

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Har tappat kollen lite på alla generationer och modeller av iPad. Tänkte köpa en iPad mini (ev. begagnad) att använda som navigator och "mediaspelare" kopplad till mitt nätverk i husbilen. Frågan är - finns det någon modell utan sim-kort som ändå har GPS? Jag vet att när jag köpte iPad senast (iPad 2) så fanns det bara GPS i de modeller som hade plats för sim-kort men det kanske har ändrat sig, eller...?
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: iPad med GPS

Hade för något år sedan behov av att köpa en iPad och mitt krav var då att den hade gps.
Det var då bara modell med sim-kort som gällde för att få gps så köpet blev en Air med 24-månaders bindningstid.
Väl uppackad hade jag bråttom att testa så att funktioner var till belåtenhet och då navigationen funkade utan att simkortet var i hade jag kunnat köpa samma produkt fast utan abbonemang.
Tror inte man hittar någon med gps om det bara är wifi-modell.

Må gött
Jan-Åke
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: iPad med GPS

iPad med SIM-modul har GPS.
iPad utan SIM-modul har inte GPS.
Det beror på att Apple valt att använda en kombimodul.
Andra tillverkare har separat GPS-krets.
GPS-funktionen har inget som helst med SIM-kortet att göra, det råkar bara sitta ihop.
En fördel är att du får A-GPS som tar stöd av mobilnätet för positionering.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: iPad med GPS

OK, tack! Inget nytt under solen alltså :) Då blir det att läsa in sig lite vilken hårdvara det finns. Körde med min gamla iPad 2 nu i sommar och det var gränsfall att tålamodet räckte till men jag behöver inte det vassaste på marknaden precis.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad med GPS

Tänk också på att storleken på minnet har stor inverkan på snabbheten!
En iPad med 128 GB minne är 8 ggr så snabb som en med 16 GB enl. test.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: iPad med GPS

Tänk också på att storleken på minnet har stor inverkan på snabbheten!
En iPad med 128 GB minne är 8 ggr så snabb som en med 16 GB enl. test.

Förklara det där är du snäll.
Jag kan tänka mig ett antal orsaker till att en enhet kan vara lite snabbare men det skulle vara kul att veta hur det testades och med vad för utrustning.
8 gånger snabbare är väldigt mycket snabbare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad med GPS

Förklara det där är du snäll.
Jag kan tänka mig ett antal orsaker till att en enhet kan vara lite snabbare men det skulle vara kul att veta hur det testades och med vad för utrustning.
8 gånger snabbare är väldigt mycket snabbare.

Av samma anledning som en PC blir snabbare med mer minne.
Enligt testet berodde det till stor del på "memory relocation" om jag minns rätt!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: iPad med GPS

Men, nu är inte minnesmängden du hänvisar till arbetsminne utan lagringsvolym.
Enda gången lagringsvolym hjälper eller rättare sagt när det försämrar är när det inte finns någonstans för arbetsminnet att växla ut filer under pågående arbete.
Den typen av aktivitet är begränsad i en padda, men givetvis skulle en knökfull minnesvolym sakta ned den.
Men du får nog skaka fram bättre bevis för att en iPad med mer lagringsutrymme är snabbare än en mindre, särskilt om du hävdar 8 gångers förbättring.
8 gånger är MYCKET!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad med GPS

Åtta gånger är mycket och jag reagerade också på siffran från testet häromdagen. Vi får betänka att av 16 GB endast ca 12 är tillgängliga minus det som obligatoriska appar lägger beslag på. Med andra ord kan plattan snart få svårighet att köra avancerade appar då arbetsminnet vill växla till lagringsminne som inte längre är tillgängligt.

Detta har uppmärksammats av Apple som tagit bort 16 GB-varianten från iPhone 7.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: iPad med GPS

Arbetsminnet i en Ipad 2 är 512mb.den växlar alltså inte så stora filer att det spelar någon roll.
Att 16GB inte längre säljs beror helt på att det är för lite idag med stora bildfiler mm.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad med GPS

Jag har försökt att hitta artikeln men inte lyckats.
Enklast är att jämföra iPad med 16 och 128 GB minne i Antutu Benchmark.

IMG_6413.PNG
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: iPad med GPS

I dagens DN finns en artikel om detta. Det verkar vara att spara till minnet som går mycket snabbare på en iPhone 7 med 128 GB minne, dvs det är antagligen snabbare minneskretsar. När det gäller att läsa från minnet var skillnaden inte alls så stor. Undersökningen gällde iPhone 7 och det är förstås svårt att veta hur relevant den är för olika versioner av iPad och hur stor betydelse det har för användandet.
Tester: Billiga Iphone 7 betydligt långsammare - DN.SE

CG
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: iPad med GPS

För min del räcker 16 Gb gott och den ev. prestandaökning som 128 Gb ger motiverar nog inte prisökningen som 128 Gb ger.
 
Toppen