• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaproblem

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Jag har problem med att toan inte öppnar helt till kassetten. Jag får hjälpa elmotorn manuellt, och det kuggar lite konstigt i konstruktionen. Det är likadant vid stängningen. Det är en vanlig thetford C250, tror jag den heter. Detta började efter sista tömningen av kassetten.Någon som har ett eller två tips på åtgärd. Hälsningar Göran Hellman
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Toaproblem

Är det inte så att den röda lampan lyser på toaletten? Då har du ev kommit åt någon del i tanken när du tömde!! Får ej vara alltför nitisk vid rengöringen av tank finns tydligen sensorer som ska reglera/indikera på tankens funktioner.
Vi hade något liknande i vår tank (samma typ av tank som din) efter en tömning i somras o eftter koll o just blev det OK igen.
Denna frågeställning finns redan här på forumet, minns tyvärr inte vem som skrev. Hoppas det löser sig.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Toaproblem

Ta bort elmotorn som öppnar luckan innan kuggkransen pajar.
Plocka bort hela toan från bilen. Så gjorde jag på vår i51a, jättelätt att komma åt alla skruvar från luckan.
Sen är det bara att bära ut hela paketet och ta bort elmotorn med dess kuggväxel.
Det funkar mycket bättre med manuell hantering ....
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Toaproblem

Har fixat detta utan att ta bort elmotor eller dylikt. Allt var helt, och det som behövdes var smörjning/infettning av kuggkransen och drivhjulet. Nu går det att öppna och stänga perfekt. Hälsningar Göran Hellman
 
Toppen