• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterlucka med ovanlig storlek

F

F.d. 50313

Guest
Hejsan!

Familjen har nyss köpt en Solifer 6700, den är våran första husbil.

Som "jungfruresa" fick vi sova nära hemma (Halmstad) med havsutsikt, märkligt hur man mår bättre efter en god natt nära vattnet!


MEN, vi fick mycket vind genom kylskåpsluckan, och, med två småbarn var det den enda som var mindre bra.

När jag letar efter vinterlucka ser jag att alla är större än det jag behöver. Jag mått ungefär 360mm*110mm. Det finns endast en lucka (och en liten fyrkantig galler som jag ska inte "stänga").

Märket på kylskåpet är Electrolux.



Finns det vinterluckor som är lite mindre i storleken och skulle passa, tycker ni att jag ska såga (!) lite mer och byta hela galler, eller bara bygga själv något vindskydd till luckan?



Tack i förhand!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vinterlucka med ovanlig storlek

Solifer hade förr i tiden en helt egen lösning på kylskåpsventilationen i sina husvagnar, och vill minnas att den lösningen användes även i den första generationen husbilar.

Den varma luften kunde vintertid ledas in i fordonet för att ge ”tillsatsvärme”, medan den sommartid leddes ut i det fria. Omkoppling mellan sommar- och vinterläge skedde med en spak i anslutning till kylskåpet.

Konstruktionen var inte ”dragsäker”, och någon vinterlucka fanns inte.

Större än så var inte komfortkraven på den tiden.

Om bilen i övrigt är i gott skick, kan det vara idé att göra om hela kylskåpsinstallationen, med en avtätad nisch som förhindrar drag inåt och rejäla ventilationsgaller (med vinterluckor).

Ladda hem en installationsanvisning för ett modernt Dometic-kylskåp, så får du bra tips på hlur du ska göra.
 
F

F.d. 50313

Guest
Sv: Vinterlucka med ovanlig storlek

Tack för förklaringen!

Just nu fungerar kylskåpet som det ska, och jag som är snål tycker alltid synd att byta material som fortfarande fungerar. Med det menar jag att jag ska inte byta kylskåpet nu.


Men tack din inlägg ska jag kolla hur de löser problemet i husvagnar (tänker på Solifer Arctic).


Jag fick inte undersöka mycket hur ventilationen fungerar med kylskåpet, och det vore underbart om vi kunde få lite extra värme i stället för extra vind! :yes:


Annars är bilen i gott skick, allt fungerar som det ska. Det är bara fräschvattentank som är ganska liten, men det går att koppla in en till.



Tack igen för tipsen!
 
Toppen