• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Någon som vet var man kan hitta en multiregulator som kan hantera flera laddare på en gång och sedan reglera dem till en bra laddning för lifepo4.

Alternativt en programerbar regulator, helst med ström begränsning, så att ma inte eldar upp generatorn.

Laddströmen bör ligg på 80A eller mer.

Har inte lyckats hitta någon själv på nätet ännu..

Tack på förhand

Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Nej, minst 80A.

Även skiljerelä med strömbegränsare letar jag efter.. men svårt att hitta.
Även detta bör ligga på 80A då det borde vara lagom för en bil generator på 120A.
För att inte överbelasta generatorn.


//Freddy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Intressant tråd! Jag är inne på liknande, men jag tror att kabelarean är ett (av flera) problem för höga strömstyrkor.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Du må lige forklare, da jeg ikke helt forstår, hvorfor du efterspørger en sådan lader.

Mit LiFePO4 har indbygget BMS (Batteri Mangement System) og jeg anvender den almindelige lader, som var standardudstyr i min Elnagh ved købet i 2011.

Både strøm fra FIAT generatoren, solcellerne og 230V landstrøm går igennem denne lader.

Når solcellerne leverer mere strøm end jeg har brugt i løbet af natten og måleren viser at batterier er fuldt ladet, så får jeg en meddelelse på mit panel, der fortæller at BMS har slået ladningen fra.

Jeg forstår derfor ikke, hvad jeg skal bruge en anden type lader til, men det kan du måske forklare?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Har sett ett slik produkt, Redarc i Australia produserer og selger. Det finnes en egen tråd her på forumet hvor et medlem i Norge skaffet en slik. Mener å huske at det han kjøpte var en 30A battery manager.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Anledning till min fråga är att ett Lifpo4 batteri tar den laddning det får.
En generator på en bil klarar att ge max i kanske 15min, sen brinner den upp.

Således vill jag reglera strömmen från generatorn så att jag kan få en god laddning utan att elda upp generatorn.

Min BMS balanserar batterierna, men detta sker ju först när man närmar sig fulla celler. Säg att jag behöver ladda 200A i min bank på 300A, min generator ger 120A. Det blir då full effekt i ca 1H och 40 min. vilket skulle knäcka min generator. Om jag i stället laddar med 80H tar det 2H och 30 min, till en belastning av generaton på ca 67% vilket borde vara skonsammare för den.


/Freddy
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Anledning till min fråga är att ett Lifpo4 batteri tar den laddning det får.
En generator på en bil klarar att ge max i kanske 15min, sen brinner den upp.

Således vill jag reglera strömmen från generatorn så att jag kan få en god laddning utan att elda upp generatorn.

Min BMS balanserar batterierna, men detta sker ju först när man närmar sig fulla celler. Säg att jag behöver ladda 200A i min bank på 300A, min generator ger 120A. Det blir då full effekt i ca 1H och 40 min. vilket skulle knäcka min generator. Om jag i stället laddar med 80H tar det 2H och 30 min, till en belastning av generaton på ca 67% vilket borde vara skonsammare för den.


/Freddy

Det forstår jeg.

Jeg kan se på mit panel, at mit system indlader 20 til 30 Ah i løbet af et døgn på mit 100 Ah batteri. Den maksimale indladning til batteriet, jeg har oplevet er 37 Ah i løbet af et døgn, og det sker i løbet af et par timer efter at solen er stået op ved hjælp af solpanelerne.

Det betyder at batteriet er fyldt en del op, når jeg ved ca 10-tiden om formiddagen starter bilen for at køre videre. Og derfor belastes generatoren ikke så hårdt, som du giver udtryk for ovenfor.

Måske bruger jeg også mindre strøm end andre, og derfor har jeg ikke det store behov for indladning i batteriet.
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Stemmer det Knut!
Kjøpte meg en Redarc BMS1230S2 (Manager30) som jeg er kjempefornøyd med, jeg trenger ikke bekymre meg for strøm i de sommermånedne jeg er på farta, fulladet til en hvær tid. Kommer til å anskaffe meg denne løsningen om jeg bytter bobil. Dyrt, men for meg verdt pengene.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Lifepo4 laddare för sol,vind och generator sökes.

Växelströmsgeneratorn strömberänsar så den lär inte brinna upp, den är kanske märkt 120A men det är när den har rätt varvtal och temperatur. Vid för stor ström sker en mättnad i generatorn som automatiskt minskar strömmen. Det är sällan maxeffekten från generatorn levereras. Alltså ger inte generatorn den maxdata som den är märkt med under normal drift...
Men ett lithium batteri ställer krav på kablage till bodelsbatteriet. Normalt brukar det vara säkrat med 50 A...
Mvh Conny J
 
Toppen