• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Telenor Frihet är ju en helt ny abonnemangsform. Har man redan ett bra abonnemang och inte behöver använda det utomlands i någon större utsträckning, så är det bättre att ligga lågt tills de nya EU-reglerna påverkar alla operatörerna och se vad som då bjuds. Alternativet är att behålla det gamla och ta ett tillfälligt Frihet under den tid man är utomlands. Det har en månads uppsägningstid.

MVH/Thomas Eriksson
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor

Jag uppgraderade till Frihet alldeles före semestern och fick då information om att man inte kunde gå tillbaka till det gamla abonnemanget - utan att det var Frihet som gällde fr om när man uppgraderade.

Min man fick samma information och valde då att inte uppgradera. Vi bestämde istället att jag skulle höja min surfpott och att övriga familjen (inkl. maken) skulle använda min telefon som router vilket fungerade jättebra!

hälsningar
Ika
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Jag har haft alla utom Halebob.
Comvic, Telia, Telenor, Tele2 har fungerat men, Nu har jag Hallon 55+ Ingen bindingstid, ingen faktura, Ingen uppsägningstid
3 eller 8 GB data 60 alt fria samtal och fria SMS

Dock kostar det 50 öre /mb i utlandet (500 kr Gb !!) Så jag köper alltid kort i utlandet.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Telenor

hej det var ledsamt att du tog det som ett utbrott ? det var det verkligen inte ! du lär märka näär det är ett utbrott ! jag försökte förmedla en annan åsikt det var helkorkat ! ursäkta så mycket ! :twitcy:
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Mitt tips var bara att tala om att det går utmärkt att använda en smarttelefon såsom ruoter!!! Det vill säga att alla andra vintrars SIM-kortsköp i varje land, är nu förbi!!! Så nu surfar vi för samma pris som i Sverige, i DATORN!!!!
Kram från Jack43
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

I somras hade jag ett obundet Telenor Frihet abonnemang, SIM kortet satte jag i vår router fungerade kanon i Tyskland, Österrike, Italien och Grekland.
Samtidigt som jag aktiverade kortet ringde jag och sa upp abonnemanget så att det slutade fungera lagom till att vi var tillbaka i Sverige igen.
Martin
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telenor

Supernöjd med Telenor Frihet hela vägen ner. Inget snålande på ynkliga mb. Speciellt trevligt för mig som är ensamåkare, surfplattan är fint sällskap på nattplatserna längs vägen. Kom från Frankrike idag och "landade" på Bahia. Det första som mötte mig var en svensk och några campinggrannar som beklagade sig över så dåligt campingens internet var. Även nån som hade eget spanskt ab. sa att när alla var ute på nätet på kvällen, funkade det inte eller var supersegt.
Men mitt Telenor går som tåget här, bra mottagning och bra fart på nätet. T.o.m. Min gamle pappa 90++ på äldreboendet är nöjd ;) :D Nu får han prata så länge han vill med mig utan att jag gnäller på att det blir dyrt :p:
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Vi bytte till Telenor Frihet innan vi lämnade Sverige för vintern. Nu valde vi 50 GB till en wi-fi puck och våra två telefoner för att ha lika som vi har hemma. Säger bara.....ååååhhhhh, så bra det är. Inget trassel med köp i olika länder eller leta bibliotek/restauranger med wi-fi. Kollar på TV också utan problem.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Kan bara hålla med om det positiva.

Testade med ett obundet under semestern i Tyskland. bara sätta i SIM-kortet i routern o köra. Surfade hur bra som helst. Helnöjd för att det är så enkelt och slippa krånglet med lokala simkort.

Nu har jag bundit abbonemang med en ny lur och fick 24GB. Samt ett extra telefonkort till sambon 149:- o ett extra surfkort för 29:- delar således på 24GB till tre enheter.
Visst kostar det men inte så farligt.

Hade velat haft ett sim till trackern också men då måste man välja ett telefonkort för 149:- då inte surfkortet för 29:- hanterar SMS. Lite surt.
 

kugghjul

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
8172
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Bra med denna info för vi tänkte skaffa Telenor nu när vi kommer hem till jul för att ha resten av vår period i Spania/Portugal.

Förstår att ni nu är på G, hoppas att vi ses någonstans. :)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Jag är i Spanien och tittar med telenor ibland tv via slingbox och de fungerar bra ca 1 GB/h TV
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Vi har svurit ve och förbannelse över telenorabbonemanget i Tyskland och Frankrike innan jag såg att det var fel apn som lagts in automatiskt när jag satte in simkortet. Det fungerade bara i Ipaden.
Fick googla fram rätt apn som ska vara: services.telenor.se och lägga in det för hand i både routern och min Sony experia telefon.
Nu fungerar det.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telenor

Ranko det funkar säkert.
Telenor har en sida på nätet med frågor och svar som jag hade nytta av.
Att min router kan jäklas är ok. För den har jag fått öppnad via nätet sedan jag skippade tre, dit den var låst under abonnemangstiden.
Men varför det inte fungerade med experian som köptes öppen för ett år sedan det förstår jag inte.
Kanske någon inställning som stog fel.
Men det funkar nu.
Ursula kunde surfa hjälpligt med Ipaden även under färden i centrala Spanien.
Och det är ok.
Just nu i Merida.

Krister.
 
Senast ändrad:
Toppen