• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

K

Kalabra

Guest
Jag skrev detta i en annan tråd men tänkte dela med mig av lösningen i en egen tråd. Då jag saknar elpatron så har jag sökt lösningar för att kunna värma bilen via 230V. Har provat lite olika lösningar men denna har varit överlägset bäst.
Lösningen är mycket enkel och jag använder mig av en plug in termostat från Clas Ohlson, Frost- och temperaturkontroll - CO/TECH | Clas Ohlson ,
tillsammans med värmefläkt av bättre modell med två effektlägen 600W/1200W.
Så när jag har tillgång till 230V så tar jag fram värmefläktarna och ansluter dem via termostaten. Är det riktigt kallt så har jag två anslutna, en i bodelen under matbordet och en via eluttaget i garaget som blåser i dubbelgolvet.
Lösningen fungerar perfekt och jag låter alltid min gasolvärmare stå på 3:an och vid några enstaka tillfällen (-10 grader ute eller lägre) har den gått in och stöttat punktvis någon minut. Hittills har jag alltid haft runt 20-21 grader i bilen och fläktarna går i intervaller om 60% och står stilla 40% av tiden, grovt uppskattat och beroende på yttertemp. Sen är det klart att spridningen av värmen inte blir lika bra som när bilens ordinarie system arbetar men jag upplever det inte som ett problem. Fläktarna är också relativt tysta så de stör inte. Hela lösningen har kostat mig 1300kr.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Trots att jag har elpatron till trumavärmen har jag kompletterat med
exakt samma lösning för att få bättre värme fram.
Fläkten jag använder är en Stadler Anna Little. Mycket små mått
och mycket tyst. Fungerar jättebra.

Var har du köpt den,håkan
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Värmefläkten har jag köpt på Cd on men den finns på också på
Bahaus, Mediamarkt med flera. Termostaten som egentligen heter temperturvakt
har jag köpt på clas ohlsson.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Hejsan, jag använder också liknande variant om jag råkar ha tillgång till ström i kombination med kallare väder även om jag aldrig är ute och far mitt i vintern, och tycker också att det funkar helbra.

Lite info för de som kanske vill köpa :).
Samma idéer som ovan. Även om det finns inbyggd termostat i de flesta fläktar så funkar de inget vidare i de här sammanhangen, de påverkas ofta för mycket av golvtempen och kanske lite golvdrag för att man skall få tillräcklig bra reglering.
Så en termostat på annan plats som styrning, eller det enklaste, en lös termostat i elkontakten gör att det funkar mycket bättre. Det man bara måste tänka på är att inte varmluften blåser direkt mot den för då stänger den av för tidigt.

Som det står ovan så är det god idé att köpa en (eller två) värmefläktar av lite finare modell. De har ofta en lugnare och tystare fläkt, det skadar inte om det är ett keramiskt element i fläkten i stället för öppna glödtrådar.
Det skadar inte heller om det finns ett tippskydd i fläkten som stänger av den om den skulle tippa omkull.
Det kan också vara användbart om lägsta effektläget ligger på kanske 600W för då kan man använda en eller kanske två fläktar på lägsta läge tillsammans med batteriladdaren även om de har snålat rejält på proppens Amp.tal i stolpen.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Skulle det vara så omöjligt att hitta en fläkt med elektronisk termostat som anpassar strömmen och fläktens hastighet efter temperaturen i stället för dessa eländiga bimetalltermostater som bara har två lägen: av och på?

Jämn temperatur i stället för att växla mellan kallt och varmt. Differensen kan ju vara flera grader.

Jappe
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Ett alternativ för de som har en Dometic klimatanläggning är att använda den för uppvärmning också.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

Skulle det vara så omöjligt att hitta en fläkt med elektronisk termostat som anpassar strömmen och fläktens hastighet efter temperaturen i stället för dessa eländiga bimetalltermostater som bara har två lägen: av och på?

Jämn temperatur i stället för att växla mellan kallt och varmt. Differensen kan ju vara flera grader.

Jappe


SÖK på Ecomat 2000. Hittar du bättre så köp.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Alternativ när man saknar elpatron - förslag på lösning

I vår första husbil, som hade luftburen värme och ingen värmepatron i pannan, löste jag det så här.

I toalettutrymmet satte jag upp ett fast el-element på väggen med inbyggd termostat.

elheater5x.jpg elheater1x.jpg

I bodelen ställde jag en tystgående kupévärmare på golvet mellan framstolarna riktad bakåt mot sov avdelningen.

elheater2x.jpg elheater4x.jpg

Kupévärmaren anslöt jag till ett 230 uttag som var kopplat via en termostat som jag placerat vid dörren.
Kombinationen gav en jämn och behaglig värme i hela husbilen.
 
Toppen