• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Drönare

Häftig film Knarrevik. Där talar vi om drönare. Själv har jag köpt två till mina barnbarn i julklapp, men i en helt annan prisklass. Killarna kommer att utveckla sin förmåga att styra och manövrera farkosten. Deras pappor får se till att de inte filmar på olämpliga ställen. Debatten är lite överdriven, man kan väl tänka själv och inte alltid tvinga fram lagar. Självklart har alla som vill se en begränsning en poäng, men det ligger något i att kunna använda sunt förnuft och ha lite kul. Personlig integritet har tagit ett steg för långt enligt min mening. Lever du omtänksamt så kan det mesta av vad du gör och säger marknadsföras. Hoppas killarna blir glada.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Drönare

Själv har jag köpt två till mina barnbarn i julklapp, men i en helt annan prisklass. Killarna kommer att utveckla sin förmåga att styra och manövrera farkosten. Deras pappor får se till att de inte filmar på olämpliga ställen.

Debatten angående lagstiftning/domar kring filmning med drönare kan man ju tycka olika om, det som jag mest reagerar över är att vem som helst kan införskaffa sig en drönare och flyga med den. Konsekvenserna kan bli ödesdigra den dagen någon förlorar kontrollen över sin drönare och den dimper ned på en människa som avlider/blir svårt skadad.
En liten drönare för under tusenlappen kan utan tvekan orsaka dödsfall om man har otur. Barn som leker med drönare utan att en vuxen (som vet vad ett haveri i värsta fall kan leda till) övervakar är rent av oansvarigt.
Jag säger därmed inte att dina barnbarn gör detta.
Just sayin...

Jag vet vad jag pratar om, har flugit professionellt och ingår i flera nätverk i branschen.

Tyvärr är det så att det som fordras för att få en vettig lagstiftning kring användandet är en dödsolycka eller allvarlig personskada, så det blir förbjudet att sälja drönare till folk som använder dom som leksaker. Registrerade användare och tillstånd att köra, krav på att man har försäkring för skada på annan person och egendom, krav på anmälan till myndighet för varje flygning, särskilt tillstånd för flygningar över tätbebyggt område samt någon form av förarintyg/pilotutbildning är vad som vore bäst för alla.
Då hade problematiken med filmning också löst sig i och med att den stora massan med användare automatiskt är bortgallrad. Är man registrerad och föranmält vart man ska flyga är det förmodligen minimal risk för smygfilmning.

/Ludde
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Det måste vara en skön känsla att själv kunna bestämma vilka regler som är viktiga och vilka man kan skita i,du har väl tagit ett antal hundra bilder från en trike som endel använts kommersiellt? Där finns sedan länge ett tydligt regelverk känner du till det?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Drönare

Om det är mig du syftar på kan jag upplysa dig om att jag har både spridningstillstånd och självgranskingsrätt från Försvaret.

Vilka regler är det som jag, om du fortfarande syftar på mig, "skiter i"?

/Ludde
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Har aldrig betvivlat att Du har de tillstånd som behövs,det är regelverket som styr ul flyg som är problemet.
Din pilot är nog insatt i regelverket,hör med honom.

lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Drönare

Har aldrig betvivlat att Du har de tillstånd som behövs,det är regelverket som styr ul flyg som är problemet.
Din pilot är nog insatt i regelverket,hör med honom.

lars

Jag fick inte svar på min fråga angående vad du skrev till mig i första svaret:

Det måste vara en skön känsla att själv kunna bestämma vilka regler som är viktiga och vilka man kan skita i,du har väl tagit ett antal hundra bilder från en trike som endel använts kommersiellt? Där finns sedan länge ett tydligt regelverk känner du till det?

Jag förtydligar vad jag undrar:


Vem syftar du på när du skriver själv?

....Det måste vara en skön känsla att själv kunna bestämma vilka regler som är viktiga och vilka man kan skita i...


I nästa mening tilltalar du mig direkt:

...du har väl tagit ett antal hundra bilder från en trike som endel använts kommersiellt? Där finns sedan länge ett tydligt regelverk känner du till det?


I nästa inlägg svarar du:

Har aldrig betvivlat att Du har de tillstånd som behövs...


Hur kommer det sig att du först undrar om jag känner att det finns ett tydligt regelverk, när du därefter svarar du att du inte betvivlar att jag har de tillstånd som behövs?


Sen till nästa fråga, kan du precisera vad det är jag ska fråga min pilot om?

...Din pilot är nog insatt i regelverket,hör med honom...


Sen undrar jag, vad har mina flygfototillstånd att göra med vad jag har för åsikter kring skaderiskerna med flygning av drönare?


Jag uppfattade ditt första svar till mig som mycket snarstucket, men det kanske inte var så du menade?


Bäst att klargöra, man kan lätt missuppfatta varann när man inte ser varann och för ett fysiskt samtal.

Jag förutsätter att man får lov att skriva vad man har för åsikter i en debatt/tråd så länge man inte sårar eller hoppar på någon annan.

/Ludde
 
Senast ändrad:

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Drönare

Lägg ner! Hade inte förväntat mig en så låg pajkastning i HBK! Ok, det kostar en hundring för att vara med, man får väl kanske inte så mycket för att tåla/ läsa om medlemmarnas totalt ointresserade inlägg som inte berör det trevliga husbilslivet.
Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Hej, har nu flugit med AR Drone 2.0 i ca tre månader. Jättekul, funkar bra med både läsplatta och smartphone (Android). Är en jättebra nybörjamodell, nästan ingen risk för krascher när den är inställd på "absolute Control" då man inte ens behöver hålla reda på om den flyger emot eller ifrån dig som styr. Lätt att filma med, både med USB eller direkt i läsplattan. Denna lilla leksak kommer att vara med i husbilen 2014.
OBS, det måste vara AR Drone Power Edition med 2 x 1500 mAh batteri (ca 3600 :). Den billigare varianten med de små batterierna har alldeles för kort flygtid. Till sist, det måste nästan vara vindstilla för att kunna flyga på ett säkert sätt.//Bosse

Har du tröttnat på att flyga drönare eller hamnade inlägget på fel plats?
 
F

Frudden

Guest
Sv: Drönare

Absolut! Väldigt kompakt och resevänlig maskin.
Jag har dock inte flugit slut på min DJI P3 ännu så den får vänta ett tag.

// Fredrik W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Jag har försökt att få tag på en men inte lyckats och vågar inte beställa från Ebay trots ett pris på $ 999:-
Tydligen är efterfrågan enorm!
 
Toppen