• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drönare

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Drönare

Näää försök inte, måste väl vara hur intressant som helst att filma en smygare och smitare, måste ju vara något fuffens då. :D;)
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Drönare

Kom en sån där rackare o surrade bara 5-6 meter ovanför min "i normala fall insynsskyddande" trädgård i somras när kompisen o jag låg o solade. Ett jäkla oskick från somliga m drönare tycker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Drönare

Håller med om att det är en "skitlag"!
Betydligt allvarligare är alla paparazzis som smyger i buskarna.
En drönare smyger inte, den hörs tydligt på 100 meters avstånd.
Den som inte vill vara med på bild har all tid i världen att komma undan och eventuellt att gömma sig.

Betyder det alltså att du tycker att folk skall behöva springa och gömma sig om de inte vill komma med på bild, för att någon vill leka med sin drönare? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det är betydligt svårare att undkomma att bli fotograferad på allmän plats än att undkomma en drönare såvida man inte är stendöv.

Dessutom är syftet med drönarfotografering med vidvinkeloptik på hundra meters avstånd knappast att ta porträttbilder. Det finns betydligt enklare sätt!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Drönare

Det är betydligt svårare att undkomma att bli fotograferad på allmän plats än att undkomma en drönare såvida man inte är stendöv.

Dessutom är syftet med drönarfotografering med vidvinkeloptik på hundra meters avstånd knappast att ta porträttbilder. Det finns betydligt enklare sätt!

Hur svårt blir det att låta bli att flyga in på tomter i 5-6 m höjd med vidvinkel, har ju redan hänt, då får du med allt, skulle det bli tillåtet får man skaffa sig spärrballonger. :cool:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

De som missbrukar drönare i detta syfte hittar snart enklare sätt att smyga på sina offer, med långa skarptecknande objektiv, ljudlöst. Förresten är det så paparazzis arbetar, knappast med öronbedövande drönare!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Drönare

Att försvara drönare med uttryck som : Att stoppa drönarna är ett sätt att stoppa det fria ordet eller det är bara att springa & gömma sig låter inte övertänkt. Lagen har ju kommit till för att skydda medborgarna & deras personliga integritet. Drönare kommer fortsättningsvis att användas men då av myndigheter & företag som bevisligen behöver dessa i sitt yrkesutövande. M.a.o så riktar sig lagen mot privatpersoner eftersom man i ansökan skall styrka sitt användande. Det kommer säkerligen att bli svårare att inhandla en drönare i Sverige & med detta faller marknaden. Om man köper via nätet på t.ex ebay & får denna skickad till Sverige begår man ytterligare ett brott nämligen illegal införsel av vara, även detta straffbelagt. Inget roligt scenario för dessa hobbyutövare att ha hotet om böter & beslagtagande hängande över sig. Jag har ingen drönare själv & tänker ingen skaffa. Men, jag har full förståelse för att förbudet tillkommit & för de seriösa hobbyentusiaster som fått sin hobby så gott som förbjuden. Allt detta orsakat av att några få inte kunnat hålla sig i skinnet.

Bennie
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Men Knarrevik, inte tror du väl att dina paparazzifotografer smyger omkring i buskarna och försöker ta bilder av grannens halvvuxna dotter som ligger topless på altanen och solar?

Det är snarare klasskamraterna från skolan, män med perversa fantasier och "vänner" från Facebook och liknande som fått vittring. För dem är det nog enkelt att utnyttja en drönare för att tillfredsställa sina behov. Den kan de styra från ett ganska stort och därmed säkert avstånd och risken för upptäckt är betydligt mindre.

Skulle de däremot använda sig av det där skarptecknande objektivet så måste de trots allt vara ganska nära offret, kanske till och med vid tomtgräns för att kunna nå över ett plank, ett buskage eller något annat insynsskydd. Risken att bli upptäckt är självklart överhängande.

För att nu inte tala om de som ligger på balkonger i flervåningshus.

Sedan är det väl inte tal om att det är förbjudet att inneha en drönare? Det är själva filmandet från en sådan som reglerats. Det går alldeles utmärkt att flyga med den utan kamera och att ta med den och filma i länder där detta är tillåtet. Hur det är med kamerabestyckad drönare utan inspelningsmöjlighet har det inte talats om såvitt jag sett.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Låt mig först konstatera: DRÖNARE BLIR INTE FÖRBJUDNA! Det är FOTOGRAFERING från drönare som saken gäller.

Att sälja, köpa eller införa drönare kan alltså inte vara något brott.

Vidare är saken inte slutligt avgjord, utan så här står det i domen: Högsta förvaltningsdomstolen finner därför, i likhet med kammarrätten, att målet ska visas åter till förvaltningsrätten för fortsatt prövning av frågan om tillstånd till kameraövervakning.”

Om förvaltningsrätten skulle komma fram till att tillstånd för kameraövervakning kommer att krävas för fotografering från drönare. Enligt domen gäller då följande:

”Syftet med kameraövervakningslagen är enligt 1 § att tillgodose behovet av kameraövervakning för berättigade ändamål samtidigt som enskilda skyddas mot otillbörliga intrång i den personliga integriteten.”

Då torde det bli svårt för andra än vissa myndigheter att erhålla tillstånd.

Pålle
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Drönare

Att försvara drönare med uttryck som : Att stoppa drönarna är ett sätt att stoppa det fria ordet eller det är bara att springa & gömma sig låter inte övertänkt. Lagen har ju kommit till för att skydda medborgarna & deras personliga integritet. Drönare kommer fortsättningsvis att användas men då av myndigheter & företag som bevisligen behöver dessa i sitt yrkesutövande. M.a.o så riktar sig lagen mot privatpersoner eftersom man i ansökan skall styrka sitt användande. Det kommer säkerligen att bli svårare att inhandla en drönare i Sverige & med detta faller marknaden. Om man köper via nätet på t.ex ebay & får denna skickad till Sverige begår man ytterligare ett brott nämligen illegal införsel av vara, även detta straffbelagt. Inget roligt scenario för dessa hobbyutövare att ha hotet om böter & beslagtagande hängande över sig. Jag har ingen drönare själv & tänker ingen skaffa. Men, jag har full förståelse för att förbudet tillkommit & för de seriösa hobbyentusiaster som fått sin hobby så gott som förbjuden. Allt detta orsakat av att några få inte kunnat hålla sig i skinnet.

Bennie

Du har givetvis rätt att tycka och skriva vad du vill,men detta inlägg innehåller så mycket sakfel att jag lämnar det utan notis.

lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Man bör väl skilja mellan bruk och missbruk. Där skiljer sig inte drönarna från mängder av andra företeelser som finns omkring oss hela tiden.

Det hela blåser nog över så småningom när känslosvallen har lagt sig.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Det kommer säkerligen att bli svårare att inhandla en drönare i Sverige & med detta faller marknaden. Om man köper via nätet på t.ex ebay & får denna skickad till Sverige begår man ytterligare ett brott nämligen illegal införsel av vara, även detta straffbelagt. Inget roligt scenario för dessa hobbyutövare att ha hotet om böter & beslagtagande hängande över sig. Jag har ingen drönare själv & tänker ingen skaffa. Men, jag har full förståelse för att förbudet tillkommit & för de seriösa hobbyentusiaster som fått sin hobby så gott som förbjuden. Allt detta orsakat av att några få inte kunnat hålla sig i skinnet.

Bennie

Det här har du fått om bakfoten!
Vem har sagt att det är förbjudet att inneha och flyga med en drönare?
Förbudet gäller filmning med hjälp av en sådan när den har lämnat marken.

Hoppas inte klåfingrigheten i framtiden kommer att innebära förbud mot filmning på gator och torg!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Drönare

Vi får se om politikerna kan få lagstiftarna att ändra uppfattning?

Riksdagsledamoten Richard Nordin (C) lämnade under lördagen in en interpellation där han ställer justitieminister Morgan Johansson (S) till svars för lagstiftningen.
– Det här visar att tekniken har sprungit ifrån politiken. Vi pratar om en föråldrad lagstiftning från 70-talet som försvårar för företag och människor med kreativa idéer. Att drönare skulle utgöra ett integritetsproblem generellt sett stämmer inte. Och när domstolen har tolkat lagen på det här sättet behöver vi ändra lagen.
Liberalerna är inne på samma linje:
– Utfallet i Kammarrätten lägger en tung, våt filt över utvecklingen av drönartjänster i Sverige. Regeringen måste mycket skyndsamt ändra lagen, säger Mathias Sundin, riksdagsledamot för Liberalerna i ett pressmeddelande.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Drönare

Vi får se om politikerna kan få lagstiftarna att ändra uppfattning?

Riksdagsledamoten Richard Nordin (C) lämnade under lördagen in en interpellation där han ställer justitieminister Morgan Johansson (S) till svars för lagstiftningen.
– Det här visar att tekniken har sprungit ifrån politiken. Vi pratar om en föråldrad lagstiftning från 70-talet som försvårar för företag och människor med kreativa idéer. Att drönare skulle utgöra ett integritetsproblem generellt sett stämmer inte. Och när domstolen har tolkat lagen på det här sättet behöver vi ändra lagen.
Liberalerna är inne på samma linje:
– Utfallet i Kammarrätten lägger en tung, våt filt över utvecklingen av drönartjänster i Sverige. Regeringen måste mycket skyndsamt ändra lagen, säger Mathias Sundin, riksdagsledamot för Liberalerna i ett pressmeddelande.

Något är fel här.

Det är inte regeringen som stiftar lagar utan det är riksdagen som är lagstiftare.....dvs vi har de lagar flertalet stödjer. Motsatsen till flertalet är lika med minoritet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Drönare

Får man filma/fotografera från en stor luftballong. Någon uppfinner en liten luftballong med motor, är det då en drönare?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Drönare

Sverige skämmer ut sig i hela Europa! Ankdammsfasoner!

Jag har en drönare, men den är avsedd för användning i Europa söder om det märkvärdiga lilla landet långt däruppe i barrskogsbältet. Såvitt jag vet så finns inga hinder för användning av drönare i övriga Europa. Jag hoppas och tror att jag har rätt därvidlag.

Jappe
 
Toppen