• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbyte

Maria D68

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19221
Medlemskap
2021
Hej. Vi kör i dag en Bürstner Aviano I 675 och ska byta upp oss till en större bil tänkte vi. Vi står och väljer mellan en Dethleffs Xli 7850 och en Bürstner elegance 810. Är det någon som vet rent kvalitetsmässigt vilken bil som är bäst eller om de är likvärdiga?
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Bilbyte

Har en xli 7850 och är jättenöjda! Inga bekymmer så här långt. Kan dock inte uttala mig om kvalitetskillnader dessa två emellan. Jag tror att frågan ställdes på Facebook härom veckan och där var det någon som tyckte att Dethleffs hade bättre kvalitet :).
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bilbyte

Vi har nyligen bytt bil och tittade då förutom dom två som nämnts även på Frankia 840/8400 men valet föll till sist på en Eura Mobil 840eb.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bilbyte

Har precis bytt från helintegrerad Dethleffs Magic Edition 2014 till Bürstner Elegance I 728 2016. Dethleffs och Bürstner ingår båda i Hymer koncernen.
Långsiktig kvalitet kan jag inte uttala mig om, men så här långt så är det nog hugget som stucket. Bürstnern är något tystare inne, finishen på detaljerna något högre, enhandsöppning av garagedörrar istället för dubbla handtag, all belysning dimbar, men ingen markant skillnad som skulle göra att det är det som fäller avgörandet.
 

Maria D68

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19221
Medlemskap
2021
Sv: Bilbyte

Tack för alla svar om än lite sent. Vi hittade till slut den bil vi ville ha. Det blev en Bùrstner Elegance i 900 och vi Bara älskar vår bil. ☺
 
Toppen