• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkörning – Vägsalt

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Hur får ni era bilar rena från det förhatliga vägsaltet?

Man har sedan länge sagt på olika forum att det är förkastligt att
använda avfettning då den förstör tätningsmassan på bil/husvagn.
Om man dessutom använder en högtryckstvätt riskarar man att få
ett antal oönskat extrakilon i konstruktionen.
Då det är risk att det tränger in vatten vid den i värsta fall upplösta tätningsmassan.

Dessutom borde det vara ett problem med att tvätta bilen i minusgrader.
Även om bilen tvättas i en hall, så ska den ju ut i kylan igen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Vi kör året runt, ofta i snö o slask, tyvärr.. Snön är bara trevlig men slasken är ett elände.

Vi spolar aldrig under, det får regnet sköta om. Runt om så spolar vi av när det är plusgrader. Använder högtryckstvätt med mycket stor försiktighet.

Vid minusgrader så får bilen vara smutsig, det är lätt att stå ut med för det är ju ändå oftast mörkt! Tycker Björn
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Kör aldrig i salt. Har tyvärr sett exempel på bilar med hemska frätskador på aluminium plåt på bilens sidor och luckor. Minsta skada i ytskicktet och salten skapar hemska frätskador och små hål. Kräver utbyte av plåten.
Detta har hänt även på premiumbilar. Avspolning och rengöring hjälper säkert men kräver ju då tillgång till uppvärmd hall vilket inte jag har tyvärr. Bilen behöver ju stå några timmar inne för att torka och att hyra in sig blir då ofta rätt dyrt om man hittar något ställe.
Rostskydd typ TuffCote skyddar bra under bilen mot rost.
Har man saltfria vägar kan vinterbruk vara mycket mysigt men på västkusten saltas det riktigt mycket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Mycket av det där drabbar de tyska bilarna med kjolar av aluminium, för mej något av en gåta att man använder det materialet, eftersom sådana här problem då blir närmast förprogrammerade vid åretruntanvändning, och det uppfattar jag att de här bilarna är avsedda för.
Sedan är det ju absolut nödvändigt att ha ordentliga stänkskydd när man kör på vintern, det besparar både chassie och kaross mycket slitage!
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Vi kör året runt, ofta i snö o slask, tyvärr.. Snön är bara trevlig men slasken är ett elände.

Vi spolar aldrig under, det får regnet sköta om. Runt om så spolar vi av när det är plusgrader. Använder högtryckstvätt med mycket stor försiktighet.

Vid minusgrader så får bilen vara smutsig, det är lätt att stå ut med för det är ju ändå oftast mörkt! Tycker Björn

Hur får ni bort saltet och asfalt från karossen?
Bara högtryckstvätt hjälper inte, vad jag vet.
Så är det i alla fall med vanliga personbilen.
PrickBort och högtryck. Skulle aldrig utsätta
husbilen för detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Saltet spolar jag av med högtryckstvätten när jag kommer hem, asfalten får normalt sitta till våren då jag tvättar bort det med lämpliga medel, först schampo med högtrycktvätten, sedan avfettning natur, och sedan det som blev kvar (asfalt) med petroeleumavfettning där det behövs. sedan schampotvätt med högtryckstvätten igen för att få bort eventuella rester av avfettningen. Så har jag gjort nu i tio år på en bil som är tjugo år i år, och fortfarande ingen korrosion någonstans. Dock är kjolarna på vår bil av plast .
 
Senast ändrad:

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Jag brukar använda något som heter globex 80, och det funkar bra. Blandar 1 dl till 1 L vatten vid grov smuts, 1 dl till 8 L vatten vid mindre smuts.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Ljummet eller varmt vatten gör underverk. Spolar även underredet med mjuk duschstråle och på baksidan
av hjulen så att bromsok och fjädrar/stötdämpare/luftbälgar blir av med salt och smuts.
Lätt att glömma baksidan på kjolarna. Kan samlas stora mängder där.

Har man vaxat så räcker det att tvätta med såpa och ljummet vatten för att bli av med smuts och salt.
Asfaltsfläckar får man ta när det är dags för vaxning igen.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

spreja på ren disel på sidorna,vänta en stund,sen högtryck,funkar året om,förstör inte lister o sånt................
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Diesel är ett mycket farligt ämne som inte skall ut i mark eller vatten, det är också ett väldigt starkt lösningsmedel som tar bort allt vax eller annan behandling på bilen, och är förmodligen farligare för skarvar och tätningar än vad petroleumavfettning är.
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Har haft två husbilar, båda med "kjolar" av aluminium och har aldrig märkt några frätskador. Om man använder bilen i minusgrader och har "plastkjolar" i snörika trakter så blir kjolarna nog så korta vid kontakt med snö och isklumpar. Det kan vara snyggt med korta kjolar men inte på husbilar. Det bästa tvättmedlet tycker jag är Snowclean Husvagnstvätt som man blandar 2-5 dl/10 liter vatten och lägger på med koncentratspruta eller tvättborste.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Har haft två husbilar, båda med "kjolar" av aluminium och har aldrig märkt några frätskador. Om man använder bilen i minusgrader och har "plastkjolar" i snörika trakter så blir kjolarna nog så korta vid kontakt med snö och isklumpar. Det kan vara snyggt med korta kjolar men inte på husbilar. Det bästa tvättmedlet tycker jag är Snowclean Husvagnstvätt som man blandar 2-5 dl/10 liter vatten och lägger på med koncentratspruta eller tvättborste.

Snowclean är riktigt bra. Har använt detta medel under riktigt många år.
Ni bor vad jag kan se ganska långt norr ut och där brukar ju saltmängderna vara mycket mindre och tempraturen stadigt långt under noll vintertid.
Här nere i bohuslän växlar det mycket och salten flödar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Har haft två husbilar, båda med "kjolar" av aluminium och har aldrig märkt några frätskador. Om man använder bilen i minusgrader och har "plastkjolar" i snörika trakter så blir kjolarna nog så korta vid kontakt med snö och isklumpar. Det kan vara snyggt med korta kjolar men inte på husbilar. Det bästa tvättmedlet tycker jag är Snowclean Husvagnstvätt som man blandar 2-5 dl/10 liter vatten och lägger på med koncentratspruta eller tvättborste.

Förmodligen kör du i djupare snö än vad vi gör, vår bil har ca 30cm frigång upp till kjolarna, och vi har aldrig lyckats köra sönder någon trots flitig vinterkörning i (hittills) 10 år.
I bästa fall fjädrar väl plastkjolar vid en rimlig belastning där aluminium får en buckla.
 

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

När det gäller användningen av Snowclean Husvagnstvätt så använder jag den bara om husbilen är väldigt smutsig av vägsalt och den svarta oljefilmen som ibland syns på bilen. Vanlig tvätt använder jag Sonax eller Meguiars bilshampo. Jag använder tvättborste av bra kvalitet, aldrig högtryckstvätt.
Förra påsken fick jag en isklump som flög upp mot innerskärmen fram och då lossnade en bit av den, så jag vill inte ha plastkjolar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Förmodligen kör du i djupare snö än vad vi gör, vår bil har ca 30cm frigång upp till kjolarna, och vi har aldrig lyckats köra sönder någon trots flitig vinterkörning i (hittills) 10 år.
I bästa fall fjädrar väl plastkjolar vid en rimlig belastning där aluminium får en buckla.

Problemet är inte att köra i djup snö. Det är när man kört ett antal mil och dom stora isklumparna som fastnar på stänkskydden släpper pch studsar upp på sidokjolarna som det är skillnad på plast o aluminium. Eller om man kommer på att man vill knacka bort is så spricker plasten lättare än aluminium.
Plasten blit ju onekligen väldigt spröd när den blir kall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Knepigt, det är inget jag råkat ut för trots flitig vinterkörning, men vi har ju riktiga stänkskydd på alla hjul förstås. Kanske saknas det stänkskydd? :)
 
Senast ändrad:

Rolf & Eva

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Jag har stora stänkskydd bak och mindre fram, men när man möter timmerbilar kan det komma rätt stora snö eller isklumpar farande, fast
vi saktar alltid in vid möte av dessa fordon. Vi har det låga alko-chassit
så det är inte så stor markfrigång.
 
Toppen