• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Anslutning av spansk gasolflaska

F

F.d. 53446

Guest
Vad behöver jag för anpassning/adapter för att ansluta spansk gasolflaska till min HB?

Fixxar jag det i Sverige eller Spanien?

Tacksam för svar från mer erfarna.

Lars
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    529,6 KB · Visningar: 211

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Du behöver en sådan här:
ÖVERGÅNG/REDUCERVENTIL 0-2 BAR
Du kan köpa en sådan hos en järnaffär (ferreteria) i Spanien för ca 15 €.
OBS, med ratt på toppen. Det finns en variant med en liten arm istället för ratt och det är en reduceringsventil, och då får du dubbla reducerare.
Du verkar ha tysk anslutning på slangen om du tar bort den svenska adaptern. Den brukar passa direkt på adaptern för den spanska flaskan.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Länk till bilder och många aspekter...l

Mellankopplingen är dessutom adapter för anslutning av bla tyska flaskor till svensk flaskkoppling. Har man tyskköpt bil har den alltså redan rätt anslutning mot den spanska ventilen.

Den spanska ventilen kan tydligen användas som reglerbar regulator men det är inte aktuellt vid det låga tryck som använts för fritidsändamål. Då måste man istället använda fast regulator, den som redan finns i bilen. Den förra skall alltså öppnas helt.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/763369
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Länk till bilder och många aspekter...l
..........
Den spanska ventilen kan tydligen användas som reglerbar regulator men det är inte aktuellt vid det låga tryck som använts för fritidsändamål. Då måste man istället använda fast regulator, den som redan finns i bilen. Den förra skall alltså öppnas helt.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/763369

Det är ingen regulator, det är mer eller mindre fritt blås genom den beroende på hur mycket man öppnar den. Alltså inga membran eller fjädrar od i den.
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Hej!
Vi körde helt slut på båda våra svenska P11-or under vår första Spanienresa i våras eftersom vi nästan alltid fricampar. Vi trodde att det var enkelt att fylla dem igen, men det var det inte alls. De flesta mackarna följde bestämmelserna och nekade. En del försökte hjälpa oss, men hade inte adekvata kopplingar. Vi spenderade nog två-tre dar på att försöka hitta ett ställe att fylla våra två P11-or. Till slut så letade vi upp den allra största campingen som fanns i närheten och frågade om hjälp. Det visade sig att campingen kontinuerligt hade "utlänningar" med samma problem som vi som behövde hjälp. Det tog ca 5 minuter så hade de kopplat in en spansk, röd flaska med propan(Repsol). Jag fick köpa en spansk koppling på campingen som "trycktes på" uppifrån och en "övergångskoppling" av nåt slag. De gjorde all inkoppling. Jag betalade cirka 40 Euro för alltihop, dvs flaskan, gasen och alla kopplingar. Vi bytte den efter några veckor på en Repsol-mack och det kostade ca 10 Euro. Flaskan har jag kvar och har fyllt den i Sverige utan problem(i Skepplanda).
Mitt råd är att vända sig till en större camping och få all hjälp.
Med hälsningar.
Enokalma
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Det är ingen regulator, det är mer eller mindre fritt blås genom den beroende på hur mycket man öppnar den. Alltså inga membran eller fjädrar od i den.

Jag tog intryck av den tidigare länken, där står att den kan användas som reducerventil 0-2 bar. Trodde det gällde även denna men det spelar ju egentligen ingen roll...

MVH/Thomas Eriksson
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Jag tog intryck av den tidigare länken, där står att den kan användas som reducerventil 0-2 bar. Trodde det gällde även denna men det spelar ju egentligen ingen roll...

MVH/Thomas Eriksson

Då hade det blivit två regulatorer i serie. Vi provade detta första året i Spanien men det gick inte när värmaren gick igång. För stor förbrukning antar jag.
Jag reagerade också att man fick intryck av att det var en regulator.
:wink:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Hej.
Det finns två typer av anslutningar till spanska gasolflaskor, de ser i princip likadana ut. Den ena har en ratt på ovansidan som man skruvar på för att öppna gasolflaskan och den har ingen inbyggd reducering, det är fritt flöde. Om jag inte kommer ihåg alldeles fel står det "Libre" på den. Den andra har en vippa som man slår över för att öppna gasolflaskan och den har inbyggd reducering. Däremot kan jag inte svara 100-procentigt om den är inställd på 30 eller 50 mbar men det borde stå på den.

Mvh / Roland
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Anslutning av spansk gasolflaska

Inlägget kopierat från "Gasol i Spanien".

För att skapa lite reda i begreppen flaskanslutning med och utan tryckregulator, så länkar jag här prospekt över sådana.
Jag tolkar det så att båda typerna tycks kallas REGULADOR / ADAPTADOR på spanska och båda typerna kan ha ratt.

En flaskanslutning med ratt utan inbyggd tryckregulator kallas REGULADOR / ADAPTADOR SALIDA LIBRE och kan väl översättas med reglerbar ventil. Denna har RÖD ratt medan en reglerbar tryckregulator har SVART ratt.
Öppnar man den senare varianten för fullt så släpper man ut 2 Bars tryck som därefter reduceras till 30 mBar i bilens fasta regulator.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...art=80&usg=AFQjCNFSmRND-ZG7IjDzDanBk-LAejawDQ

http://grupogesco.com/mantenimiento/Mant_Proveedores/Archivos/MONFA reguladores.pdf
 
Senast ändrad:
Toppen