• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt Duschgolv.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Lagade i helgen ett trasigt duschgolv i en Kabe TM 750T 2012, den modellen med toa över hela bredden bak.
Skadan visar sig att den uppkommit genom frysning!! och Kabes fina vintervagnar. Under duschen är det ett hål i golvet från undersidan så det går bra att byta bottenventil och fixa till det trasiga. Men hålet saknar isolering i golvet, en extra isolerad plåtklädd låda ska skruvas fast och täcka hålet. En mycket dålig o billig lösning, kanske bra ur synpunkten att det vatten som läcker från kopplingarna rinner rakt ner och ut i det fria utan att skada något.
Kabe kanske skulle tänka sig att ta skada som goodwill men vi fick betala arbetet själv, ca 4-7000:- På frågan till vår säljare när de kunde fixa detta och hacken i väggen fick jag svaret att sätt bilen här hos oss nu och hämta den till våren.
Nu fixade jag själv duschen för 225:- i mtr och bilen ska lämnas på fredag i Mjölby och hämtas veckan efter, fixat av Bossings.
Bifogar foto på golvet, om någon har liknade problem får ni gärna komma med frågor.
Länk till bottenventilen.
SIL FÖR DUSCHKABIN | italnordic.se
 

Bilagor

  • 2016-08-20 10.56.53.jpg
    2016-08-20 10.56.53.jpg
    1,1 MB · Visningar: 180
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

Har svårt att se det som en frostskada, var skulle vattnet stått i så fall
Ser ut mer som en vrid eller skakning eller ev tryck ovanifrån
(Trampat på tvålen ;))

Har en 750 T själv därav intresset, brukar dutta i lite spolvätska just där men det hade ju inte hjälpt här
/bp
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

Hej igen, körde en förstoring på din bild, tycker det ser ut som plasten brustit runt spygatten och att det sitter en ring kvar i brunnen
Är det rätt uppfattat plasten ser ju lövtunn ut eller är det bara gelcoaten den sitter i.
Visst är det konstigt att dom flesta husbilsverkstäder förutsätter att vi ägare är dummare än dom och samtidigt miljonärer
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Hej igen, körde en förstoring på din bild, tycker det ser ut som plasten brustit runt spygatten och att det sitter en ring kvar i brunnen
Är det rätt uppfattat plasten ser ju lövtunn ut eller är det bara gelcoaten den sitter i.
Visst är det konstigt att dom flesta husbilsverkstäder förutsätter att vi ägare är dummare än dom och samtidigt miljonärer

Helt rätt, plasten är löjligt lövtunn. När jag skulle ta av den delen som sticker ner var frågan om jag skulle behöva skära med någon maskinsåg eller. Jag tog min gipskniv med ett papegojblad (för mattläggning) och det var som att skära i smör.
Att det har frusit är det ingen tvekan om. Det blir alltid vatten kvar i bottenventilen, pumpen kan inte suga rent och det är inte fall på ledningen.
När vattnet i bottenventilen frös expanderade det och tryckte upp silen som då gjorde att det sprack och sedan lossnade. Hade det varit som jag trodde ett glasfiberförstärkt plastgolv hade det inte varit några problem men detta var likt en lite tjockare "plastduk" rena skämtet.
Att vi skulle ha trampat ner bottenventilen med sil är uteslutet för den sitter i botten av ett hål och inte ens en nyfödd har så små fötter.
Om du har en bil likt min så råder jag dig att skruva av luckan under till och tryck dit extra isolering och kolla hur det ser ut där, eller åtminstone var försiktig och håll koll.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Trasigt Duschgolv.

Gäller alla märken , men det är skrämmande dålig kvalitet i detaljer.

Det verkar som om duschgolven inte är till för att stå på!

De är troligen vacumformade. Man tillverkar en mall, lägger plasten på, värmer och suger. Böjarna blir tunna med den metoden.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Samma problem med lövtunn plast i golvet även i Hobby husbilar. Vi hade en tunn spricka i golvet och lämnade in vår bil för byte av golv. Teknikern sa att han ogärna byter golv då samma dåliga konstruktion även i ett nytt golv förorsakar sprickor om man trampar på vissa ställen (omkring bottenventilerna eller runt kanterna). Han tog ut befintligt golv och lade flera lager med fiberglas på undersidan. Sedan lades golvet in igen. Den tunna sprickan syns inte längre och golvet är betydligt mer stumt att sätta foten på.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Gäller alla märken , men det är skrämmande dålig kvalitet i detaljer.

Det verkar som om duschgolven inte är till för att stå på!

I vår Niesmann har man som original ett löst trägolv över själva plastgolvet vilket innebär att man får en bra tryckutjämning och alltså slipper punkbelatningar på plastgolvet som tyvärr kan få dessa tråkiga effekter som visas här.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

Helt rätt, plasten är löjligt lövtunn. När jag skulle ta av den delen som sticker ner var frågan om jag skulle behöva skära med någon maskinsåg eller. Jag tog min gipskniv med ett papegojblad (för mattläggning) och det var som att skära i smör.
Att det har frusit är det ingen tvekan om. Det blir alltid vatten kvar i bottenventilen, pumpen kan inte suga rent och det är inte fall på ledningen.
När vattnet i bottenventilen frös expanderade det och tryckte upp silen som då gjorde att det sprack och sedan lossnade. Hade det varit som jag trodde ett glasfiberförstärkt plastgolv hade det inte varit några problem men detta var likt en lite tjockare "plastduk" rena skämtet.
Att vi skulle ha trampat ner bottenventilen med sil är uteslutet för den sitter i botten av ett hål och inte ens en nyfödd har så små fötter.
Om du har en bil likt min så råder jag dig att skruva av luckan under till och tryck dit extra isolering och kolla hur det ser ut där, eller åtminstone var försiktig och håll koll.
Vad jag menade var att en tvål hade fått plats i försänkningen som man sedan kunde trampa på
Men i ditt fall hade röret expanderat och gått sönder och läkt vatten menar du
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

När jag tömde avloppet i duschen lät jag pumpen gå och så stängde jag den ett par tre gånger som jag brukar för att vara säker på att allt vatten har sugits till avloppstanken. När jag sen ställde bilen där den brukar stå så sluttar den lite bakåt. Då fylldes bottenventilen igen, och detta uppmärksammade inte jag, hade ej heller slagit något frostskydd i bottenventilen. När det sedan var 15 minus frös vattnet i ventilen som då lyfte både sil och botten i duschkaret. Eftersom golvet var så löv tunt så sprack det runt silen och lossnade av skakningarna när vi körde. Så när vi duschade nere i Tyskland ran det bara rakt igenom och ut på marken.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Trasigt Duschgolv.

I vår Niesmann har man som original ett löst trägolv över själva plastgolvet vilket innebär att man får en bra tryckutjämning och alltså slipper punkbelatningar på plastgolvet som tyvärr kan få dessa tråkiga effekter som visas här.
Jo det är bra att ha en trall på golvet. Ganska lätt att "bygga" själv och ger ofta lämpligare höjd till toaletten, är oftast för hög toan alltså. Men trallen hjälper inte mycket mot frostskador eller vibrationsskador.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Som det verkar tycks den uppkomna skadan vara orsakad av punkbelatning.

Sedan har vad jag förstår har toan inget att göra med duschutrymmen eftersom det i detta fall rör sig om två olika utrymmen.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Sv: Trasigt Duschgolv.

Hej. Tråkigt när det fryser sönder, men i min instruktionsbok från Kabe står det klart & tydligt att man skall hälla frostskydd i duschavloppet då det inte töms helt när man pumpar ur, det blir som ett vattenlås för att slippa avloppslukt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Det står så i min instruktionsbok också, men du vet hur det är när allt ska fixas lätt att glömma i stressen. Jag har också full värme på bilen hela vintern för att kunna åka när vi vill. Handen på hjärtat, skulle man följa instruktionsboken till fullo skulle man slå frostmedel i bottenventilen varje gång du använder den när du vinter campar??? Varför är då Kabe en "riktig" vinterbil??
Avloppet töms inte helt pga att det pumpas och det finns inte något fall till avfallstanken. Har inget med att det skulle lukta avlopp eller inte. Finns inte vattenlås varken i kök eller tvättställ.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

I vår Niesmann har man som original ett löst trägolv över själva plastgolvet vilket innebär att man får en bra tryckutjämning och alltså slipper punkbelatningar på plastgolvet som tyvärr kan få dessa tråkiga effekter som visas här.

Har också funderat på ett löst trallgolv, men då är risken ännu större att du får punktbelastningar om inte trallen "plattan" ligger helt plant på plastgolvet och ligger an på hela ytan.
Jag har för övrigt ett hårt och fast undergolv under duschgolvet så det är inga problem med att golvet sviktar som i många andra bilar.
 
Toppen