• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt Duschgolv.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Lagade i helgen ett trasigt duschgolv i en Kabe TM 750T 2012, den modellen med toa över hela bredden bak.
Skadan visar sig att den uppkommit genom frysning!! och Kabes fina vintervagnar. Under duschen är det ett hål i golvet från undersidan så det går bra att byta bottenventil och fixa till det trasiga. Men hålet saknar isolering i golvet, en extra isolerad plåtklädd låda ska skruvas fast och täcka hålet. En mycket dålig o billig lösning, kanske bra ur synpunkten att det vatten som läcker från kopplingarna rinner rakt ner och ut i det fria utan att skada något.
Kabe kanske skulle tänka sig att ta skada som goodwill men vi fick betala arbetet själv, ca 4-7000:- På frågan till vår säljare när de kunde fixa detta och hacken i väggen fick jag svaret att sätt bilen här hos oss nu och hämta den till våren.
Nu fixade jag själv duschen för 225:- i mtr och bilen ska lämnas på fredag i Mjölby och hämtas veckan efter, fixat av Bossings.
Bifogar foto på golvet, om någon har liknade problem får ni gärna komma med frågor.
Länk till bottenventilen.
SIL FÖR DUSCHKABIN | italnordic.se
 

Bilagor

  • 2016-08-20 10.56.53.jpg
    2016-08-20 10.56.53.jpg
    1,1 MB · Visningar: 180
Senast ändrad:

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

nu hittade jag t.o.m en varningskylt med
anmodan att man ska plocka bort extra
utrustningens trägaller ur duschkaret innan du duschar, så på 3 ställen varnas man för det så det är nog bäst att vi lär om.
Trägallret är nog avsedd för förvaring av skrymmande föremål vad vet jag
men jag håller med om att den är skön att stå på under tvagning.
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

Samma problem med lövtunn plast i golvet även i Hobby husbilar. Vi hade en tunn spricka i golvet och lämnade in vår bil för byte av golv. Teknikern sa att han ogärna byter golv då samma dåliga konstruktion även i ett nytt golv förorsakar sprickor om man trampar på vissa ställen (omkring bottenventilerna eller runt kanterna). Han tog ut befintligt golv och lade flera lager med fiberglas på undersidan. Sedan lades golvet in igen. Den tunna sprickan syns inte längre och golvet är betydligt mer stumt att sätta foten på.

En fråga till JENAST.
Vem fixade golvet?
Birger.
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Det gjorde en kille i Linköping AE Husbilar och Husvagnar tror firman hette. Hittade tips här på sidan om hur man kunde förstärka golven antingen ovanifrån som jag sett tyska firmor göra väldigt snyggt, eller underifrån. Han fick plocka ner hela inredningen (dusch, tvättställ och självklart wc) Sen lyfte han ur golvet, vände på det och förstärkte med glasfibermassa och glasfiberväv. installerade allt på plats igen och tätade alla skarvar. Ett suveränt arbete.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Var och lämnade bilen hos Lackeringsteknik i Mjölby i fredags. Dom är sammarbetspartners till Bossings. Är lovad att bilen kan hämtas till Allhelgonahelgen. Verkar vara en firma med resurser.
Så än så länge känner jag mig nöjd.
 
Toppen