• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasigt Duschgolv.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Lagade i helgen ett trasigt duschgolv i en Kabe TM 750T 2012, den modellen med toa över hela bredden bak.
Skadan visar sig att den uppkommit genom frysning!! och Kabes fina vintervagnar. Under duschen är det ett hål i golvet från undersidan så det går bra att byta bottenventil och fixa till det trasiga. Men hålet saknar isolering i golvet, en extra isolerad plåtklädd låda ska skruvas fast och täcka hålet. En mycket dålig o billig lösning, kanske bra ur synpunkten att det vatten som läcker från kopplingarna rinner rakt ner och ut i det fria utan att skada något.
Kabe kanske skulle tänka sig att ta skada som goodwill men vi fick betala arbetet själv, ca 4-7000:- På frågan till vår säljare när de kunde fixa detta och hacken i väggen fick jag svaret att sätt bilen här hos oss nu och hämta den till våren.
Nu fixade jag själv duschen för 225:- i mtr och bilen ska lämnas på fredag i Mjölby och hämtas veckan efter, fixat av Bossings.
Bifogar foto på golvet, om någon har liknade problem får ni gärna komma med frågor.
Länk till bottenventilen.
SIL FÖR DUSCHKABIN | italnordic.se
 

Bilagor

  • 2016-08-20 10.56.53.jpg
    2016-08-20 10.56.53.jpg
    1,1 MB · Visningar: 180
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Det står så i min instruktionsbok också, men du vet hur det är när allt ska fixas lätt att glömma i stressen. Jag har också full värme på bilen hela vintern för att kunna åka när vi vill. Handen på hjärtat, skulle man följa instruktionsboken till fullo skulle man slå frostmedel i bottenventilen varje gång du använder den när du vinter campar??? Varför är då Kabe en "riktig" vinterbil??
Avloppet töms inte helt pga att det pumpas och det finns inte något fall till avfallstanken. Har inget med att det skulle lukta avlopp eller inte. Finns inte vattenlås varken i kök eller tvättställ.

Ligger det inte någon golvvärmeslinga där?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Ligger det inte någon golvvärmeslinga där?

Nej, det finns bara en 2,0kvmm som ligger lite vid sidan om bottenventilen som är blå.
Tror den går till belysningen i duschen (kollade i armaturen det finns en blå kabel där). Det står heller inte något i instruktionsboken. Om det ligger någon vattenburen golvvärmeslinga vet jag inte, det syns ingen i alla fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Underligt om där inte finns någon golvvärme där, då fungerar ju knappast bilen på vinter. Har du använt originalvärmen när bilen står uppställd?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Underligt om där inte finns någon golvvärme där, då fungerar ju knappast bilen på vinter. Har du använt originalvärmen när bilen står uppställd?

Det är den värmen jag använder, har ingen extra värmare i bilen. Elpatronen på 2000w och gasolpannan på som hjälp och termostaten ställd på 19 grader.
Håller med, kallas detta för vinterbil? Även vattenslangarna till tvättställs- och duschblandaren ligger i golvvinkeln vid bakväggen i ett dåligt ventilerat utrymme. Här frös det första vintern vi var ute men nu har jag anordnat bättre ventilation så värmen kan cirkulera.
Vet inte om jag är gnällig men jag tycker inte det ska frysa om det är en vinterbil, som reklamen säger.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Har också funderat på ett löst trallgolv, men då är risken ännu större att du får punktbelastningar om inte trallen "plattan" ligger helt plant på plastgolvet och ligger an på hela ytan.
Jag har för övrigt ett hårt och fast undergolv under duschgolvet så det är inga problem med att golvet sviktar som i många andra bilar.

Det lösa trallgolvet, i två delar, i vår Niesmann ligger dikt an på en kant runt om, ej i mitten. Men det är så stabilt så det sviktar i princip inte alls.
Ganska tung blir den naturligtvis och ganska bökig att ta ut och sätta tillbaka för passformen är väldigt exakt.
Därför tar vi ur den emellanåt och använder duschen utan trall, inte heller med några problem eftersom duschgolvet verkar stabilt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Det är den värmen jag använder, har ingen extra värmare i bilen. Elpatronen på 2000w och gasolpannan på som hjälp och termostaten ställd på 19 grader.
Håller med, kallas detta för vinterbil? Även vattenslangarna till tvättställs- och duschblandaren ligger i golvvinkeln vid bakväggen i ett dåligt ventilerat utrymme. Här frös det första vintern vi var ute men nu har jag anordnat bättre ventilation så värmen kan cirkulera.
Vet inte om jag är gnällig men jag tycker inte det ska frysa om det är en vinterbil, som reklamen säger.

Det låter ju inte bra, självklart måste det ju ligga en värmeslinga där med en sådan konstruktion, låter som ett fall för en reklamation p.g.a. felkonstruktion?
Gnällig? Med det priset och marknadsföring som vinterbil skall det fungera ned till -30 minst med originalvärmen på tycker jag.
T.o.m. på vår gamla italienska bil ligger det varmluftslangar längs alla vattenledningar.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Har pratat med Kabe och fått svaret att det räcker med den spillvärme som kommer via värmen från konvektorerna och golvvärmen i övrigt.
Detta är ett fenomen som jag (vi) är tämligen ensamma om, fick vi till svar av Kabe. Som sagt vi är än så länge supernöjda med HB,n men tålamodet börjar o tryta, börjar ju bli lite väl många småfel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Det räcker ju uppenbarligen inte, men det är ju inte många som använder husbilen i riktig vinter, så klagomålen blir antagligen ganska få. Jag har sett väldigt få sådana bilar som er i fjällen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Vi bor i Sälenfjällen, men det hindrar oss inte att ta HB,n varannan var tredje helg på hösten, vintern o våren. Bärplockning, skidåkning och släpet med två skotra drar vi ofta till Funäsdalen o Jämtland/Härjedalen. Vi är sällan eller aldrig ensamma Kabeägare, många Tyska bilar och för det mesta är alla nöjda med sina bilar. Vi har inte haft annat problem än detta med frysningarna, så nog finns det Kabe bilar i fjällen.
Vi kanske ses??
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

Haha, du måste ha läst fel. Klart trägolvet skall ligga på plats när man duschar ochefter duschen lyfter upp det och torkar av, om så behövs.:cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Vi bor i Sälenfjällen, men det hindrar oss inte att ta HB,n varannan var tredje helg på hösten, vintern o våren. Bärplockning, skidåkning och släpet med två skotra drar vi ofta till Funäsdalen o Jämtland/Härjedalen. Vi är sällan eller aldrig ensamma Kabeägare, många Tyska bilar och för det mesta är alla nöjda med sina bilar. Vi har inte haft annat problem än detta med frysningarna, så nog finns det Kabe bilar i fjällen.
Vi kanske ses??

Drar ni skotersläp med husbilen? Ni vet väl att framhjulsdrivna husbilar inte går att köra på vintern, än mindre dra släp vid samma årstid?! ;)
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Trasigt Duschgolv.

Drar ni skotersläp med husbilen? Ni vet väl att framhjulsdrivna husbilar inte går att köra på vintern, än mindre dra släp vid samma årstid?! ;)

Jag tror du skämtar lite.:D:D Det går helt perfekt. En gång tog det stopp i backen i Funäsdalen mot Bruksvallarna och en gång i backen vid innan Idre mot Tännäs. Kan nämna att mitt släp har en totalvikt på 1350 kg med plats för två skotrar med tillbehör.
I dessa stunder gäller det att hålla huvudet kallt och inte stressa upp sig (situationen är ju helt lugn) gå ut och lägg på kedjorna och åka vidare. Är du sugen att hänga på så hör av dig.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Trasigt Duschgolv.

så gör jag också men det står klart och tydligt att den ska plockas bort innan
man duschar

"Raumbad, Duschförberedelse: avlägsna vattenlåspluggen och i förekommande fall även trägallret
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Trasigt Duschgolv.

så gör jag också men det står klart och tydligt att den ska plockas bort innan
man duschar

"Raumbad, Duschförberedelse: avlägsna vattenlåspluggen och i förekommande fall även trägallret

Det kan man nog bestämma själv, för säkerhets skull har jag lackat vår trätrall med tvåkomponentfernissa som var kvar sedan båttiden utanpå lacken från fabriken.
 
Toppen