• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart sitter ratten för tömning av gråvattnet

F

F.d. 57945

Guest
Hej! Jag har precis köpt min första husbil en ford freetec 678G och jag hittar inte ratten för att öppna och stänga tanken till gråvattnet. Letat överallt under husbilen. Köpte den från kvd och tror inte jag fått rätt manual med, samt att den är på tyska. Jag ser ju vart vattnet rinner ut och där bör det ju finnas en ratt men den är väl inte placerad mitt under husbilen så man knappt kommer åt den? Kan det vara så att ratten är borta? Bifogar bild. Röret man ser är ett tomt rör som slutar med att det sitter över en mutter..
 

Bilagor

  • 2016-10-16 13.17.35.jpg
    2016-10-16 13.17.35.jpg
    1,7 MB · Visningar: 52

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vart sitter ratten för tömning av gråvattnet

Hej
Prova om det går att med hjälp av en hylsnyckel i lämplig storlek går att vrida muttern så att kranen stängs. Men ta det försiktigt så att inget går sönder.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Vart sitter ratten för tömning av gråvattnet

Provade den långa som du fäller ner stödbenen med men den var för stor hylsa på... Man skall väl inte behöva krypa in under husbilen för att öppna och eller stänga känns galet.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Vart sitter ratten för tömning av gråvattnet

På min freetec så finns det ett löst hantag som passar i ändan på röret, så att man kommer ut ur bilen.

IMG_1853.JPG
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: Vart sitter ratten för tömning av gråvattnet

Ah se där... en sådan fick inte jag med... och inte genomförningen så ett hantag skulle passa heller...
Men med en polygrip som standardverktyg som får följa med i husbilen så löste det sig. Tackar!
 
Toppen