• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diabilder, något värde ?

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Ni som scannat in era diabilder, hur har ni gjort med originalen ?
Kastar ni bort dom ?
Kan dom någonsin bli använda igen ?
Kan dom ha något värde för framtiden ?
// Janne
 
J

Jarn

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Jag kastade 3500 diabilder med ramar, magasin o allt. Tror inte det är något värde i dem, bleknar ju med åren också.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Glöm för guds skull inte bort att göra backup på det du har skannat in också! Gärna dubbla uppsättningar, lagrade på olika adresser. Och definitivt inte på DVD, de åldras snabbt och är lätta att repa och därmed att förstöra. USB-minnen är säkra, billiga och lätta att använda.

// Fredrik W
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Ett jobb man borde ta tag i någon gång....
Vad använder ni för scanningsutrustning, några rekommendationer?
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Kan nog bli hyfsat resultat med den men vill man ha riktigt bra
resultat behövs en scanner som tar en bild åt gången och scannar
varje bild två gånger, ena gången tar den bort eventuella dammkorn,
suveränt bra. Tyvärr kostar en sådan scanner 5-7 tusen kr. men hos
dom flesta Fotoklubbar får man som medlem låna en sådan några
veckor för ca. en hundring. Det gjorde jag och fick ett fantastiskt resultat
och det kan väl bilderna vara värda.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Kodachrome verkar hålla färgen så släng dem inte!
Precis! Kodachrome var ju den första färgfilmen som lanserades av Kodak, egentligen som 35 mm spelfilm. Den bygger på en teknik som ger skarpa och hållbara bilder men kräver en avancerad och giftig framkallningsprocess. Endast speciallaboratorier får framkalla den. Dessutom har den ganska låg ljuskänslighet och fick därför svårt att hävda sig när konkurrenter och även Kodak själv lanserade billigare, ljuskänsligare och processvänligare alternativ som gav tillräckligt bra resultat. Men samma klass som Kodachrome uppnådde de aldrig. Fina diabilder på Kodachrome-X eller Kodachrome II är därför väl värda att spara - svalt och mörkt samt helst oglasade.

MVH/Thomas Eriksson (med ett förflutet inom färgfotolab.).

PS: Vet ej om Kodachrome fortfarande tillverkas.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Det är många år sedan Kodachrome gick ur tiden. Någon gång 2009 slutade tillverkningen. Kanske finns någon rulle kvar, men troligen inget labb som kan hantera den.
Jag spar alla mina diabilder, och andra bilder också.
samt en projektor.
Samma sak med egna VHS-filmer, ihop med en spelare.
Sen får ungarna slänga det om dom vill.
Jag har glasplåtar kvar från -30,-40-talet som fortfarande är OK att titta på.
Så väl förvarat håller det länge. Att scanna för att ha i en dator har jag också gjort, utmärkt för att inte slita på originalen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Det beror på några saker.
Har du gott om tid?
Har du gott om hårddiskutrymme?
Tänker du kasta originalen?
Om du svarar ja på ovanstående så är det maximal upplösning du kan få ur scannern det som gäller.
Om något är nej så räcker det att scanna i relativt låg upplösning, lagom för den typ av skärm du har. En 4K-skärm kräver ju lite mer.
Men döp filerna så du hittar originalen igen när du vill scanna om i hög upplösning.
Jag har originalen kvar och scannat i 2198 × 1460 TIFF Adobe RGB.
Då tål filen en del fixande. En sådan fil från ett Ektachrome-dia blir ca 20MB
 
J

Jarn

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Innan jag kastade mina 3500 diabilder så lånade jag en proffs skanner från en fotoklubb. Blev mycket bra, sedan la jag in den på hårddisken som jag också har separat backup på.
Dessutom fick barnen varsitt USB minne med bilder på, så det känns bra att blivit av med alla dia, tog ju en del plats också.

En fråga till i ämnet: Jag har c:a 1000 pappersbilder med tillhörande negativ som är tagna med en sk APS kamera, dvs lite olika format på bilderna.
Hur sparar man dem enklast digitalt?
Blir det att skanna in varje pappersbild för sig, eller finns det något annat knep?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

En fråga till i ämnet: Jag har c:a 1000 pappersbilder med tillhörande negativ som är tagna med en sk APS kamera, dvs lite olika format på bilderna.
Hur sparar man dem enklast digitalt?
Blir det att skanna in varje pappersbild för sig, eller finns det något annat knep?

Hej!
Upptill 24x36 mm är ju lätt men sen krävs det större scanners. Det finns en del företag som scannar alla filmformat (till varierande priser). Här ett par exempel:

DiaDirekt.se - Startsida
Digitalisering | Fotobutik i halmstad

MVH/Thomas Eriksson
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Diabilder, något värde ?

Innan jag kastade mina 3500 diabilder så lånade jag en proffs skanner från en fotoklubb. Blev mycket bra, sedan la jag in den på hårddisken som jag också har separat backup på.
Dessutom fick barnen varsitt USB minne med bilder på, så det känns bra att blivit av med alla dia, tog ju en del plats också.

En fråga till i ämnet: Jag har c:a 1000 pappersbilder med tillhörande negativ som är tagna med en sk APS kamera, dvs lite olika format på bilderna.
Hur sparar man dem enklast digitalt?
Blir det att skanna in varje pappersbild för sig, eller finns det något annat knep?

Jag har en Minolta Dimage Dual IV. Till den kunde man köpa en APS-adapter där man satte i filmkassetten och scannade direkt från den.
Det finns kanske något sådant att hitta bättre beg på t ex eBay.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Diabilder, något värde ?

Lite Off topic kanske men jag har snart scannat in alla min dia bilder vilket gått hur bra som helst. Men sedan har jag en jämras massa disketter från Extrafilm i Tanumshede. Jag köpte en diskettstation men har problem att hitta något program som öppnar filerna. Kanske man kan lämna in dem med?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Lite Off topic kanske men jag har snart scannat in alla min dia bilder vilket gått hur bra som helst. Men sedan har jag en jämras massa disketter från Extrafilm i Tanumshede. Jag köpte en diskettstation men har problem att hitta något program som öppnar filerna. Kanske man kan lämna in dem med?

Hej!
Kvällen är ljummen här i Galé på Algarvekusten och jag är långt ifrån mina gamla datorprylar mm. men jag kom att tänka på att jag också har några disketter från Extrafilm liggande. Jag minns inte vilket format fotona sparades i men ibland räcker det med att ändra filändelsen till .jpg för att kunna öppna avvikande filer. Kopiera en diskett till datorn så du kan prova utan att förstöra originalen.
För övrigt tror jag inte att upplösningen är i paritet med vad dagens enkla scanners förmår, men det är ju en annan historia...
Förresten, vilken filändelse har de på disketterna?

MVH / Thomas Eriksson
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Diabilder, något värde ?

Thomas de är i SHW format o inga program vill kännas av dem. Sedan ha de bra i Algarve :)
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Diabilder, något värde ?

Tackar. Ja, det låter kufiskt, men prova att ändra filändelsen till .jpg - jag tror nämligen att jag gjorde det för några år sedan och att det funkade.
 
Toppen