• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

S.r husbilar i Malmö

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Aha, Så då är den fortfarande Italienreggad under dessa 6 månader när man åker omkring med den själv och registrerad ägare är den italienska firman trots att man betalt den fullt i förskott?
Låter ju onekligen ganska spännande :p:
Vad händer om dom går i konkurs eller om dom inte betalar försäkringen? Blir ju även rätt trassligt och långt att åka om man råkar ut för en enkel olycka och man måste använda försäkringen för att fixa bilen.

Hur kommer det sig att du valde det riskabla upplägget för endast 3% i momsskillnad ?
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Var kontakt med s.r för ett par år sedan och fick dessa detta svar.



Husbilen är i Italien hos en auktoriserad återförsäljare,det finns tre
möjligheter å köpa husbilen...
1. Du köper husbilen med all utrustning och för köpekontrakt +
hyreskontrakt i 6mnd .från säljaren som är registrerad hyres
och forsäljningsvirksomhet,efter 6 mnd och 600 mil skickar du tillbaka
skyltarna och registreringsbevis till firman,husbilen annulleras i Italien
och du förregistreringsbeviset tillbaka och det står där EXPORT SVECIA
Du skickar till transportstyrelsen köpekontrakt(du för en ny)
och registreringsbevis och formuläret om ursprungskontroll med tillfällig
registrering i Sverige.(det kostar 700kr)
efter 10 till 14 dagar du får tillfälliga skyltar för att köra till
besiktning och registrera husbilen i Sverige (det kostar ca 2700kr)

2.Du kan köpa husbilen och betala moms i Sverige,säljaren
skriver köpekontrakt-faktura med lägre pris(fabrik pris utan utrustning)
som du skickar till skatteverket i Ludvika och betalar 25% moms,dvs exempel
42.000€ ca 400.000 SEK
då betalar du ca 100.000 moms och registrerar husbilen i Sverige från
första dagen...

3. Du beställar husbil fr. firman,den registreras i firmans namn och efter
5 1/2 månader betalar och hämtar du husbilen och registreras utan moms i
Sverige...

Allt är inkluderat i priset,dvs.resan till Italien försäkring 6mnd.och alla
utgifter ang.transport körning till Sverige med diesel-vägavgifter-båt osv.
*2 år Fiat motorgaranti-2år bodelsgaranti och 5 år tätthetsgaranti*
Du kan ringa mig för mer info ang. resan,köp osv.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Alltså flera halvt eller helt olagliga varianter på att undgå moms. Kan bli knepigt om du får de nitiska tjänstemännen från skatteverket efter dig.

Gör rätt och betala den svenska momsen fullt ut, varför ska den italienska staten ha dessa pengar?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Det jag inte riktigt förstår är vinsten med att ”hyra” sin fullt betalda bil i hela 6 månader med alla risker det innebär när besparingen endast är 3% jämfört med att köpa direkt utan Italiensk moms och sen direkt betala den svenska momsen. Vem är det som pushar för det upplägget?
Det är ca 15.000:- i ”besparing” på en bil för ca 500.000:- ?? Den äts ju upp direkt av försäkringar och för att inte tala om oron i 6 månader innan bilen är reggad och klar. Själv skulle jag knappt våga köra med bilen ifall något skulle hända.

Den med lite fantasi kan lätt vilja misstänka att firman i Italien inte betalar in någon moms alls oavsett upplägg med köparen. Det kan ju eventuellt också förklara priset..
Om köparen väntar 6 månader innan registrering blir det inga ”momsfrågor” i Sverige. Firman i Italien vill ju givetvis inte ha onödiga frågor från det italienska skatteverket så 6 månadersvarianten är säkert den som rekommenderas av dem.

Nu är ju jag lite konspiratoriskt lagd :D och spekulerar men skulle jag ge mig in i en sådan här affär skulle jag kolla upp allt både en och tre gånger så man inte fastnar mitt i en momsfiffelhärva. Italien ligger ju en bit bort och som jag förstått det har dom en inte helt enkel momsbyråkrati.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Alltså flera halvt eller helt olagliga varianter på att undgå moms. Kan bli knepigt om du får de nitiska tjänstemännen från skatteverket efter dig.

Gör rätt och betala den svenska momsen fullt ut, varför ska den italienska staten ha dessa pengar?


- det är väl Inga större konstigheter med detta, det är ju så här alla revisorer arbetar dagligen, för att undvika moms och skatt..

- man skulle kanske ställa sej frågan varför allting ska vara så mycket dyrare i Sverige än i övriga Europa...

Alkohol, husbyggen, husbilar, listan kan göras hur lång som helst...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Att man köper bilen i annat land för att få den billigare har jag inga problem med, har själv gjort det 2 ggr. Men att hålla på att trixa med reglerna för att förhoppningsvis spara några tusenlappar kan bli dyrt i slutänden. Skatteverket är inte lätta att göra med. Är inblandad i två ärenden med dom och i ena fallet godkänner de inte avdraget trots positivt förhandsbesked. I det andra fallet finns ingen riktig praxis hur det ska bedömas och där kan vi inte få förhansbesked. När det gäller moms så är de ytterligt vaksamma pga. mycket fiffel och är inte att leka med.

Gör rätt och sov sedan gott! Skatteverket kan kontrollera uppgifter flera år efteråt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Jag läser upplägget om och om igen och förstår egentligen ingenting.

Alternativ 1, Den som väljer detta upplägg måste vara en våghals, för 15 000kr.

Alternativ 2, "utan utrustning, är det en hake"

Alternativ 3, Varför beställa en husbil som ska stå still i 5½ månad för att spara 15 000kr eller är detta bara en del av alternativ 1 :confused:

Om nu momsen skiljer några procent måste det väll ändå vara skönast att äga bilen direkt.

Varför kan man inte få alternativ 2 inkl utrustning.:confused:


Hittar inget negativt om detta upplägg på nätet, men vi ponerar att jag köper en husbil och momsen betalas varken in i Italien eller i Sverige, sen blir jag påkommen av skattemyndigheterna och tvingas betala in 100.000kr, inte skulle jag skriva om det på internet, vad skit man skulle få för att man försökte undkomma skatt och om man inte fattade det själv så utmålar man sig som en kokobello. Därav tror jag aldrig det kommer skrivas ut, man kommer fortsätta ge sken av att man gjort en dunderaffär men som man visserligen aldrig gör om.

I annonsen:
INGEN MOMS TILLKOMMER PÅ ANGIVET PRIS!!!

Fantastiskt bra priser, skulle absolut kunna tänka mig ett köp via dom om jag bara förstod alla vinklingar.
Jag skulle välja alternativ 2 inkl utrustning, det måste väll ändå vara samma pris som i blocketannonsen minus den Italienska momsen.

Eller?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Var kontakt med s.r för ett par år sedan och fick dessa detta svar.



Husbilen är i Italien hos en auktoriserad återförsäljare,det finns tre
möjligheter å köpa husbilen...
1. Du köper husbilen med all utrustning och för köpekontrakt +
hyreskontrakt i 6mnd .från säljaren som är registrerad hyres
och forsäljningsvirksomhet,efter 6 mnd och 600 mil skickar du tillbaka
skyltarna och registreringsbevis till firman,husbilen annulleras i Italien
och du förregistreringsbeviset tillbaka och det står där EXPORT SVECIA
Du skickar till transportstyrelsen köpekontrakt(du för en ny)
och registreringsbevis och formuläret om ursprungskontroll med tillfällig
registrering i Sverige.(det kostar 700kr)
efter 10 till 14 dagar du får tillfälliga skyltar för att köra till
besiktning och registrera husbilen i Sverige (det kostar ca 2700kr)

2.Du kan köpa husbilen och betala moms i Sverige,säljaren
skriver köpekontrakt-faktura med lägre pris(fabrik pris utan utrustning)
som du skickar till skatteverket i Ludvika och betalar 25% moms,dvs exempel
42.000€ ca 400.000 SEK
då betalar du ca 100.000 moms och registrerar husbilen i Sverige från
första dagen...

3. Du beställar husbil fr. firman,den registreras i firmans namn och efter
5 1/2 månader betalar och hämtar du husbilen och registreras utan moms i
Sverige...

Allt är inkluderat i priset,dvs.resan till Italien försäkring 6mnd.och alla
utgifter ang.transport körning till Sverige med diesel-vägavgifter-båt osv.
*2 år Fiat motorgaranti-2år bodelsgaranti och 5 år tätthetsgaranti*
Du kan ringa mig för mer info ang. resan,köp osv.

1. I detta alternativ betalar du italiensk moms 22% istället för svensk 25%. Skillnaden blir 1.25/1.22= 1.025 dvs 2,5% som du kan tjäna. Italienska staten får momspengarna istället för den svenska och du har tjänat 12.500kr på en husbil för halvmiljonen. Men du har också haft en högre risk att något går fel som måste värderas.

2. Du får en faktura på ett betydligt lägre belopp än vad du gett för bilen. Du begår därmed ett brott som kan straffas med kännbart skattetillägg.

3. Liknar alternativ 1. men du måste omgående köra 600mil för att kunna ta in bilen som begagnad.

Helt klart skulle jag inte välja något av dessa alternativ med de risker det innebär.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Jag säger inte att du har fel, men du utgår bara ifrån det olagliga.

Jag menar givetvis att jag väljer alternativ 2 med minskad moms från Italien och sen betalar vi in momsen i Sverige, som alla andra gjort när dom köpt en ny husbil från Tyskland.
 
F

F.d. 29387

Guest
Hejsan,detta mejl är konfidentiell (förtrolig)att ni kan förstå bättre,den skulle ni inte offentliggöra i Husbilsklubbens forum..
Jag har bekymmer med Blocket kundsäkerhet dom tok bort alla mina annonser och min Blocket Butik med anledning att mina annonser reklamerar firma i utlandet som är helt fel,vi importerar från hela EU vi kontaktar och gör affär bar med seriösa firmor och självklart dom som ger oss bästa pris och villkor
Det är inget olaglig eller halv laglig mm.de som kan lag och rätt de blandar sig inte i såna kommentarer som en del har gjort i forumet...
Skriv inte från huvudet,undersök ordentlig vad som är laglig och läs annonsen eller mejlet som ni har fr.S.R Husbilar eller ring och fråga om ni förstår inte-spela inte åklagare och domare om ni inte är säkra på systemet ev. EU lagen för import av fordon fr.EU land
Vill du inte köpa importerad husbil så är det helt OK,eller tror ni att ni är smartare en Invandraren i S R Husbilar så kan ni importera själv-så var så god gör det ,men skriv inte nåt som ni har inte säkra eller vet inte hur det fungerar

mvh S r Husbilar
 
F

F.d. 29387

Guest
Hej Chippen,du kan skriva till mig på srhusbilar@gmail.com eller ringa mig på 0737425272-allt är 100% rent och laglig...
Har flera referenser från folk som har köpt och registrerad sina husbilar i Sverige...
 
F

F.d. 29387

Guest
Hejsan,detta mejl är konfidentiell (förtrolig)att ni kan förstå bättre,den skulle ni inte offentliggöra i Husbilsklubbens forum..
Jag har bekymmer med Blocket kundsäkerhet dom tok bort alla mina annonser och min Blocket Butik med anledning att mina annonser reklamerar firma i utlandet som är helt fel,vi importerar från hela EU vi kontaktar och gör affär bar med seriösa firmor och självklart dom som ger oss bästa pris och villkor
Det är inget olaglig eller halv laglig mm.de som kan lag och rätt de blandar sig inte i såna kommentarer som en del har gjort i forumet...
Skriv inte från huvudet,undersök ordentlig vad som är laglig och läs annonsen eller mejlet som ni har fr.S.R Husbilar eller ring och fråga om ni förstår inte-spela inte åklagare och domare om ni inte är säkra på systemet ev. EU lagen för import av fordon fr.EU land
Vill du inte köpa importerad husbil så är det helt OK,eller tror ni att ni är smartare en Invandraren i S R Husbilar så kan ni importera själv-så var så god gör det ,men skriv inte nåt som ni har inte säkra eller vet inte hur det fungerar

Mvh S R Husbilar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: S.r husbilar i Malmö

... ,eller tror ni att ni är smartare en Invandraren i S R Husbilar så kan ni importera själv-så var så god gör det...

mvh S r Husbilar

Att importera bilar är ingen rocket science. Själva proceduren för hur en sådan affär kan gå till inkl. nyregistrering mm. står klart och tydligt beskrivet i flera av trådarna på detta forum inkl. allt annat du/jag kanske vill/behöver veta (försäkringar mm.). Räcker inte det ringe rman transportstyrelsen och får bra guidning/hjälp.

Att göra en "rak affär" där man betalar och blir ägare samma dag - försäkrar - transporterar hem bilen - registrerar är något alla klarar av och förstår.

Varför krångla till det?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Javisst är det enkelt, transportstyrelsen har t.o.m. en mycket bra vägledning:
Transportstyrelsen

Sen är det bara att hitta en bil, om det är en ny går det ju att sköta det mesta via mail, beg borde man väl kolla på själv o inte bara överlåta till handlare, dom har förstås inte bara köparens bästa för ögonen hela tiden.
 
F

F.d. 29387

Guest
Javisst är det enkelt, transportstyrelsen har t.o.m. en mycket bra vägledning:

Ja,men ni glömmer att det viktigaste i hela proceduren är priset som vi förmedlare undersöker nästan alla husbilsfirmor genom EU och erbjuder de bästa priserna som finns till våra kunder i Sverige.
Det irriterar en del husbilssäljare i Sverige som säljer "svensk såld"husbilar...
 
F

F.d. 29387

Guest
Det är inte bara googla och köpa husbil,det finns andra finneser som man måste kunna för att förmedla husbilar som vanliga köpare känner inte till...
Extra utrustning,frakt,omregistrering i Sverige,betalnings garantier mm.
Förresten vi belastar inte kunden med extra pris det är firmor som betalar provision till oss..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Hej Oranski, vi är inte just nu inte på gång att köpa en ny husbil, först ska vi ha våran husbilssemester och sen ska vi sälja husbilen, efter det kommer vi på allvar kika på en ny husbil.

Till er andra som tror att det bara är googla lite, så får man fram kanonpriser.:D Jag är på jakt efter en snöslunga och det enda sättet att få ner priserna ordentligt är att jag köper 2 och säljer den ena, men jag behöver ju bara EN.:mad: Tidigare vet jag att man kunde man köpa Gustavsbergstoaletter billigare i Polen än vad man fick betala i Sverige.

Gör man stora affärer utomlands tillkommer språket, sederna/kutymen och regler, både det landets regler och vårt eget regelverk.

Om ni googlar på Sr husbilar så hittar ni ingen som blivit blåst iallafall, ni som kan googla borde ju veta det.;) Som jag ser det verkar man kunna ha husbilen 3-4 år och få tillbaka vartenda öre man betalat för husbilen om man köper en ny hos Sr husbilar, iallafall om man kikar på blocketpriserna.

En annan sak är märkligt, här köps det kors och tvärs från utlandet och mer eller mindre dom flesta hyllar dess framfart, men när det gäller flångny husbil verkar folk må illa, att dom balanserar på en knivsegg och glider igenom systemet har jag iallafall inga åsikter om, bara dom följer regelverket.
Hur tror ni balansmannen Roger Akelius blev rik.:D
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Provision=vanlig prutmån
Inregistrering i Sverige = kolla länken t transportstyrelsen, där finns all info
Betalningsgarantier= prata med din bank, dom har lösningar
Frakt = lågprisflyg och kör hem själv
Extrautrustning = kolla vad som finns o pruta dig till det du behöver

Jovisst kan man betala nån för att göra det jobbet, men varför inte pröva själv först, det är verkligen inte rocket science. Förmodligen kommer du att få en hyfsad timpeng.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen