• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

S.r husbilar i Malmö

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Klart jag tänkte. Om det är ok att betala 4000 för att köra hem bilen 1-2 dagar och sedan parkera den på tomten i några veckor måste det ju vara extremt prisvärt att betala det för normal användning, eller hur?

Med andra ord, sedvanlig rundgång på meningsfull, faktabaserad hög nivå när du blandar dig i en tråd.

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

4000kr för 30 dagar gör 48000 kr för ett år. Alla som köper räcker upp en hand!

Jag köper! :D:D

Jag har importerat 4 bilar och har köpt försäkringen varje gång.
Mellan 2.500 och 3.500 har den kostat för 30 dagar och jag har alltid klarat mig inom 30 dagar och inte behövt förlänga den ytterligare.

Skulle gärna betala mindre men i sammanhanget är det inte så mycket pengar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Nu var det ju fel sak du köpte. Men jag skall be Folksam ringa dig med en årsförsäkring på 48000 kr. Hoppas jag får provision.

Jag har sparat 10000 kr på mina 3 hemtagningar. Visst, kanske inga pengar för oss rika husbilsägare.

Tänker inte lägga mer tid på denna tråd nu, måste jobba för att ha råd med nästa försäkringsbrev. Hm, kanske värt 700 kr i månaden för drulle på min mobil...

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

Jag har antagligen lika mycket fakta och erfarenhet som du om många saker, det är bara det att du inte klarar att någon tycker att du inte har rätt i allt, utan gör egna erfarenheter och drar slutsatser av det. F.ö. verkar riskbedömning inte vara din starkaste sida. Om bilen brinner upp dag 1 efter du tecknat försäkringen eller dag 30 är förlusten lika stor.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56138

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Kommer följa denna tråden med stort intresse. Vi har av ett par olika husbilsverkstäder blivit rekommenderade mc Louis just på grund av deras uppbyggnad utan trä i konstruktionen. Har även kollat med den aktuella importören om leverans av andra modeller.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Jag har antagligen lika mycket fakta och erfarenhet som du om många saker, det är bara det att du inte klarar att någon tycker att du inte har rätt i allt, utan gör egna erfarenheter och drar slutsatser av det. F.ö. verkar riskbedömning inte vara din starkaste sida. Om bilen brinner upp dag 1 efter du tecknat försäkringen eller dag 30 är förlusten lika stor.

Fel igen :) Jag har refovisat min erfarenhet och baserat på det lilla du redovisat har jag defakto mycket mer vintercampingserfarenhet, jag har importerat fler husbilar, jag har gjort flera installationer osv. När jag då läser märkliga råd tar jag mig friheten att ge min åsikt oavsett hur mycket mothugg jag får.

Tyvärr spårar diskussionen lätt ur när faktaargumenten tryter och kunskapen inte finns så tyvärr, det är nog snarare du som har svårt att acceptera att saker kanske inte är som du tror, i alla fall när du inte har förmåga att hålla även förutsättningarna med som en bas för diskussionen.

Resonemangen om försäkringarna är rent snurrigt och egentligen direkt förolämpande. Mina försök att skämta till det verkar ha misslyckats kapitalt, får försöka lära mig att låta bli. Du kan gärna utveckla ditt resoneman om dag 1 och 30 visavi min bristande förmåga till riskbedömning och ockerprissättning av försäkring. Jag fattar ingenting av hur du resonerar. Jag har undervisat i ämnet i 7 år på företagsekonomisk högskola så det skall kunna bli intressant att lära sig mer om din teori. Eller, hellst inte, tycker detta är alldeles för rörigt för en meningsfull fortsättning.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

Nu är du återigen där, så fort någon har en från din åsikt avvikande mening har dom fel, eller vet inte, eller fabulerar. Du måste nog börja inse att det finns andra människor som har kunskaper, åsikter, och drar slutsatser som inte överensstämmer med dina. Och att dessa människor ändå kan ha rätt i någon sak, fast sett ur en annan synvinkel än din.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Nu är du där igen kan jag också säga. Så fort som någon har en annan åsikt börjar du prata om din stora erfarenhet och tycka andra är osmarta. När man kan underbygga sina åsikter med vettiga fakta och stor erfarenhet och försöker syna din position blir det allmänt luddigt och hur mycket erfarenhet som egentligen finns redovisas inte konkret och det urartar i sådana här pajkastningar.

Så vem är det egentligen som har svårt att acceptera att andra kanske har större erfarenhet och alltså mer välunderbyggda åsikter. I många trådar här på forumet slängs det ut många åsikter och ges mycket kunskap. Men, och detta har inget med att någon har mer rätt än fel generellt att göra, oftast kastas dessa fram utan kontext. Man måste ta hänsyn till och redovisa så mycket som möjligt hur man resonerar och/eller i vilket sammanhang en kunskap kan appliceras. Annars blir diskussionen ju lika idiotisk som när vi slåss om vilken husbil som är bäst på vintern. Tältet och en snöskoter - är det rätt svar? Billigt, under 3500 kg och man kan bo i tält på Mount Everest så... Eller finns det ett rätt svar? För mig finns det ett svar som jag har kommit fram till är rätt utifrån mina premisser. Jag kanske behöver tänka om ibland men då får det ju finnas substans i alternativen, inte bara "jag vet också mycket"..

Så länge kunskaper och erfarenheter som läggs fram saknar en redovisad bakgrundskoppling, erfarenhetsunderbyggnad eller bara innehåller delar av vettig information för att bli meningsfull, eller är svar på någonting annat än vad vi egentligen diskuterar (som här när det gäller import och att min bil redan var i Sverige), tar jag mig friheten att stå på mig i diskussionen, oavsett om du tycker det är jobbigt eller ej. Och jag kommer att återupprepa min ståndpunkt när jag finner "felaktigt" information enligt ovan, i andra trådar även om det uppfattas som jobbigt. Jag tycker det är lika jobbigt när man måste upprepa sig eller lägga tid på att röja i informationsflödet (som i sig kan vara värdefullt, bra och tänkvärt) för att få någons sorts struktur på debatten.

Egentligen borde man inte bry sig och bara läsa på forumet men eftersom det finns många guldkorn att plocka upp tycker jag att man ibland måste bidra själv med några. Någonting borde man ju ha lärt sig på att fricampa hela vintrar, haft 6 husbilar under 12 år, med alla värmesystem som finns och i vissa fall dubbla, installerat alla batterisystem som finns inklusive lithium, haft allt från fram- bak till 4x4-drift osv.

Tyvärr kräver det en enorm tidsinsats bara för att tugga ganska meningslösa saker i det hela och därför försöker jag intala mig själv att no, no, skit i det, välj martyrlinjen och bara sug ut. Får försöka ge mig själv ett nyårslöfte kanske.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Har läst igenom denna tråd som blev en tråd om försäkringar, men tänkte fråga lite om det tråden startade om.
Om jag köper denna Husbil från SR husbilar ( https://www.blocket.se/malmo/Ny_MCLOUIS_NEVIS_73G17_LANGBADDAR__VINTERPRIS_69223006.htm?ca=23_11&w=0 )
Blir det då 569000kr + svensk moms på 25% runt 711000kr priset för den husbilen. Om det är så, då är ju inte tex Autohallen så mycket dyrare och man har en helt annan säkerhet och kontakt nära.

Är det nån som köpt och fått hem en bil från sr husbilar som kan ge mer info om priset och var allt landa till slut.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

569 000 är inklusive svensk moms. Du får momsfritt i Italien och skattar sedan i Sverige på det Italienska priset utan moms.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: S.r husbilar i Malmö

Annonser som riktar sig mot privatpersoner måste enligt lag ange priset inkl moms eller ange som fotnot att priset är exkl moms.
Så eftersom det inte anges i annonsen att priset är exkl. moms så får man anta att det priset gäller.
Om inte så anmäl annonsen så den korrigeras.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

569 000 är inklusive svensk moms. Du får momsfritt i Italien och skattar sedan i Sverige på det Italienska priset utan moms.

okej om jag fattade rätt så är 569000kr det pris som jag betalar totalt. så det blir 455200 kr till sr husbilar och 113800 kr moms i sverige!
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Som det står tidigare i tråden gör du upp affären med den Italienska återförsäljaren (auktoriserad återförsäljare av McLouis) och SR husbilar får provision därifrån som vanlig "säljare". Maila/ring till sr husbilar så får du mer i detalj hur det går till. Har beställt och får min i april så därefter vet jag hur det gått :) Du får själv göra ursprungskontroll och registreringsbesiktning i Sverige.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

MM är de seriösa,,,:twitcy: har nu skickat 2 mail med 4 dagars mellanrum men inget svar.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Som det står tidigare i tråden gör du upp affären med den Italienska återförsäljaren (auktoriserad återförsäljare av McLouis) och SR husbilar får provision därifrån som vanlig "säljare". Maila/ring till sr husbilar så får du mer i detalj hur det går till. Har beställt och får min i april så därefter vet jag hur det gått :) Du får själv göra ursprungskontroll och registreringsbesiktning i Sverige.

Sköter de alla papper som du behöver i sverige för att göra ursprungskontroll och registreringsbesiktning.
Det var rätt mycket som skulle in när vi köpte i tyskland.
 
F

F.d. 29387

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Hej, Lasseboy skriver att S R Husbilar svarar inte på hans mail men det måste vara att han har sparrat annonsvar fr.Blocket så att alla svar hamnar i utkast,vi har skickat svar till alla som har kontaktat oss så det är ett annat problem-efter kontakt med Blocket kundeservice fick vi bekräftat att alla svar har skickat till alla som har kontaktat oss...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Man bör ha i åtanke att man själv inte har någon affärs eller beställarrelation med SR Husbilar om jag förstått upplägget rätt. SR husbilar verkar förresten inte ens vara ett företagsnamn då dom inte finns utanför Blocket. Mobiltelefonnumret är ju inte ens registrerat…

Själv skulle jag möjligen ta hjälpen med att få kontakt med en återförsäljare och för att lägga en beställning men jag skulle aldrig någonsin låta ett ”företag” av den osäkra typen ansvara för leveranskontroll eller hemkörning från Italien av en sprillans bil som jag då betalt, äger och i praktiken ansvarar fullt för själv.
Om något går fel så kan det bli riktigt jobbigt och väldigt dyrt.

Skulle förmodligen kännas tryggare om grannens kusin körde hem den
 
F

F.d. 56138

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Hej. Hoppas du delar lite info om hur köpet från S.R husbilar går. Vi är sugna och din input skulle vara av värde för oss.

Mvh Jens
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Hejsan.

Husbilen är nu på min parkeringsplats i Sverige :)

Åkte ner i Tisdags och möte Oran på flygplatsen i Bologna (Åkte själv med KLM från Linköping då det var smidigare annars ingår flygbiljetter från Köpenhamn).
Vi åkte vidare till återförsäljaren och besiktade husbilen. Allt var ok förutom ett handtag till gasolugnen (extra tillbehör) som varit trasigt vid leverans men det skickas till mig i Sverige så byter jag det lätt. Man hade även glömt att montera gasalarm. Kom även på att jag ville ha stödben så köpte till detta med montering. Förde över pengarna från min bank. Företaget hade tre husbilsleveranser denna dag. Blev på kvällen utbjuden av ägaren och Oran, tillsammans med ett Tysk par som köpt en Nevis,. Mycket god fisk. Hotellövernattning på bra hotellet ingick i priset. På onsdag så skedde sista monteringen av stödben, kontroll av att pengarna fanns på banken sedan genomgång av alla papper (husbilens funktioner gick vi igenom dagen innan). Kl 13:00 Onsdag bar det av hemåt och nu torsdag kl 21:10 var jag hemma efter 220 mil och 32 timmar är jag hemma. Oran bjöd dessutom på fika och lite mat på hemfärden samt förstås alla avgifter och bränsle. Mycket nöjd hittills.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen