• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

S.r husbilar i Malmö

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Vet inte vad du är ute efter för fakta mer än att du blev nekad. Men som jag skrev så kunde jag utan problem teckna en 30 dagars importförsäkring på min bil bara genom att uppge chassienummer och lite andra tekniska detaljer runt bilen.

Var bilen befinner sig vet inte försäkringsbolaget och någon direktinsyn i vägverkets databas/register för ursprungskontroller är jag ganska säker på att dom inte har.
Tror det föll på att du självmant berättade att den redan var "importerad" och stod här hemma. Då blev det plötsligt komplicerat för handläggarna.

Se det som ett möjligt tips om du skulle hamna i samma situation igen.

Tack men tror inte det händer mig igen, däremot trådskaparen. Och importförsäkringarna bara trafikförsäkringar, jag ville ha en full försäkring för den tillfälliga registreringen, vilket även avslöjade att fordonet var i Sverige..

Anders
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

I kronor och ören om allt går bra , vad är vinsten att handla förmedlat i Italien kontra att köpa samma bil i Sverige?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Importförsäkringen är en helförsäkring med fullt skydd

Nja, det varierar. Dina egna länkar är inte helt entydiga heller. If skriver trafikförsäkring. Några säger sig försäkra bilar utomlands men kostnaden väldigt hög.

Folksam påstod sig helförsäkra och låta kostnaden sedan flyta över i den vanliga årsförsäkringen, men sedan backade man helt på detta och skyllde på säljaren och påstod att hela försäkringen var fel, man kan inte göra så och att jag aldrig hade haft någon försäkring överhuvudtaget .

Än så länge har jag inte sett något entydigt bevis på att någon tecknar hel- eller trafikförsäkring på importbil som befinner sig i Sverige, antingen i väntan på registrering eller skall köras på tillfälliga skyltar.

Det är ju många som letar heltäckande importförsäkringar till vettig peng så vore ju väldigt trevligt om man kan teckna sådana till en vettig kostnad och där man sedan kan låta kostnaden gå över i en årlig. Folksam backade som sagt på detta och påstod sig inte sälja sådana (i februari). Hjälper ju dock inte så mycket om överflyttningen av den ofta höga kostnaden för 30 dagar, måste ske till en årsförsäkring i ett bolag som är orimligt dyrt, vilket Länsförsäkringar visade sig vara för mig. Totalkostnaden skulle blivit väldigt hög.

Själv skulle jag inte teckna en försäkring för 3800-4500 kr för 30 dagar som en engångskostnad, då skulle jag nog köra hem enbart med trafikförsäkring.

Och sumam sumarum, lita inte alltid på givna uppgifter. Jag körde hem en helt oförsäkrad bil p.g.a. okunnig säljare på Folksam och kunde inte sedan få den försäkrad överhuvudtaget för tillfällig registrering i Sverige och inte heller för stillastående på tomten, varken med ärliga eller oärliga uppgifter, eftersom den ju var i systemen p.g.a. tillfällig registrering.

Anders
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Tack för mycket bra input till att teckna försäkring. För mig är det aktuellt först i april nästa år men nu är jag ju fullmatad med vilka fallgropar som finns :)

Själv är jag nog villig att betala 3 - 4000 kr för en månads försäkring då alternativet är att förlora 500 000 kr pga av stöld, brand, olycka eller vandalisering.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Nja, det varierar. Dina egna länkar är inte helt entydiga heller. If skriver trafikförsäkring. Några säger sig försäkra bilar utomlands men kostnaden väldigt hög.

Folksam påstod sig helförsäkra och låta kostnaden sedan flyta över i den vanliga årsförsäkringen, men sedan backade man helt på detta och skyllde på säljaren och påstod att hela försäkringen var fel, man kan inte göra så och att jag aldrig hade haft någon försäkring överhuvudtaget .

Än så länge har jag inte sett något entydigt bevis på att någon tecknar hel- eller trafikförsäkring på importbil som befinner sig i Sverige, antingen i väntan på registrering eller skall köras på tillfälliga skyltar.

Det är ju många som letar heltäckande importförsäkringar till vettig peng så vore ju väldigt trevligt om man kan teckna sådana till en vettig kostnad och där man sedan kan låta kostnaden gå över i en årlig. Folksam backade som sagt på detta och påstod sig inte sälja sådana (i februari). Hjälper ju dock inte så mycket om överflyttningen av den ofta höga kostnaden för 30 dagar, måste ske till en årsförsäkring i ett bolag som är orimligt dyrt, vilket Länsförsäkringar visade sig vara för mig. Totalkostnaden skulle blivit väldigt hög.

Själv skulle jag inte teckna en försäkring för 3800-4500 kr för 30 dagar som en engångskostnad, då skulle jag nog köra hem enbart med trafikförsäkring.

Och sumam sumarum, lita inte alltid på givna uppgifter. Jag körde hem en helt oförsäkrad bil p.g.a. okunnig säljare på Folksam och kunde inte sedan få den försäkrad överhuvudtaget för tillfällig registrering i Sverige och inte heller för stillastående på tomten, varken med ärliga eller oärliga uppgifter, eftersom den ju var i systemen p.g.a. tillfällig registrering.

Anders

Du blandar nog ihop mig med någon annan då jag inte lämnat några länkar men jag kan bidra med lite riktig fakta i form av avtalsvillkor och mitt försäkringsbrev från Trygg Hansa om det kan vara till hjälp.

Man får vara tydlig när man pratar med kundtjänst eftersom alla där inte verkar veta om att denna försäkring finns.

Den kostar 3588:- för 30 dagar och då är det helförsäkring. Står inget i villkoren om att bilen inte får finnas i Sverige. Läs stycket "Var gäller den".
Jag var riktigt snabb med min ursprungskontroll och besiktning så redan 12 dagar efter köpet hade jag ett svenskt registreringsnummer och ändrade då direkt om till en vanlig försäkring. Importförsäkringen kostade mig då bara ca 1500:-.
 

Bilagor

  • TryggHansa.pdf
    383,2 KB · Visningar: 21

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

redan 12 dagar efter köpet hade jag ett svenskt registreringsnummer och ändrade då direkt om till en vanlig försäkring. Importförsäkringen kostade mig då bara ca 1500:-.

Antar att du då tecknade helförsäkring I TH? Vår husbil ville de ha 4000kr mer än Folksam för likvärdig försäkring och då fick jag Inga pengar tillbaka fast jag hade tecknat ny helförsäkring.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Ja det gjorde jag. Jag hade dom på min förra bil och priset var även bäst där.
Det var också därför jag tog deras importförsäkring från början.

Men jag ser inget som hindrar att man säger upp försäkringen efter ett tag och sen byter till annat bolag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Då tar vi det ett varv till. Sorry, det var inte dina länkar men det var länkar givna i tråden, ändrar dock inte länkarnas innehåll.

Jag har inget egenintresse i att förmedla försäkringsinformation. Jag vet av egen erfarenhet och andras att det verkar allt svårare/dyrare att få tag i en vettig försäkring för import. Jag vet också att bolagen (flera) jag kontaktade i februari vägrade försäkra en bil som var i Sverige. Den informationen har jag vidareförmedlat.

Som jag också skrev, och även andra här, här det ganska meningslöst att något bolag erbjuder en försäkring för 4000 kr för 30 dagar, oavsett om det inte uttryckligen står i villkoren att bilen ej får vara i Sverige, OM jag sedan måste fortsätta med dom när deras årspremie är på 10700 kr medan Folksam begärde 5200 utan samlingsrabatt (i mitt specifika fall) och om det skulle ha varit en vanlig situation när bilen var utomlands fortfarande.

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Ja det var ju tråkigt att det inte var något alternativ för dig.

Men vi är ju flera här i forumet som läser och som kanske även har nytta av informationen jag delade med mig av då det trots allt löser "problemet" och i alla fall i mitt fall även till bästa möjliga pris.:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Alltid bra med information, men sedan så får man ju ha med förutsättningarna. Du löste ditt problem men definitivt inte mitt, varken visavi bilen i Sverige eller generellt hela försäkringslösningen eftersom Folksam var kravet och de vägrade sälja din föreslagna lösning, varken före (om man bortser från den förvirrade säljaren) eller efter mitt specifika problem.

Har du lyckats försäkra en importbil som redan är i Sverige och som du vill tillfälligt registrera eftersom väntetiden för ursprungskontroll och registreringstid för lång? Jag har och baserat på det gav jag min information.

Har du köpt en (dyr) 30 dagars helförsäkring hos ett jättedyrt företag för att sedan, när de räknat av hemtagningen och gjort om det till årsförsäkring, sagt upp den och fått tillbaka dina överskjutande pengar?

Anders
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå.

Du skrev tidigare att du inte lyckats hitta något bolag i Sverige som tecknar försäkringen.
Jag nämnde då att jag försäkrat min bil hos Trygg Hansa utan problem eller krav på var den befinner sig och att det borde kunna vara en lösning för den som är intresserad.
Jag la även upp villkoren för den som vill läsa.

Du missade uppenbart att vara tydlig med att endast en lösning hos Folksam var intressant.

Nog om det:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Öm tå?

Jag försöker bara bringa ordning i all intressant information. Trygg-Hansa m.fl. kontaktade jag också och de var inte intressanta och eller intresserade, såsom jag beskrivit tidigare. Utan alla förutsättningar klara svårt att fullständigt utvärdera alternativa lösningar. Lägg till försäkringsbolagens otydliga, kanske man t.o.m. kan säga okunniga, villkor och personal och man bör vara lite försiktig med vad man tror på och kan göra, om i nu skall återkoppla till trådenskaparens ursprungsämne.

Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: S.r husbilar i Malmö

Att försäkringsbolagens personal är dåligt informerade eller rent ut sagt okunniga i försäkringsfrågor gällande husbilar är jag fullständigt övertygad om. Innan jag lyckades försäkra min HB så fick jag ringa 5 olika försäkringssäljare på samma kontor innan jag fick tag på en som visste vad det handlade om. Både försäkring via chassinummer på HB'n som fanns i Sverige men inte var registreringsbesiktigad & försäkringsvillkoren för bodelen. När man ringer ett försäkringsbolag & vill teckna en HB-försäkring så bör man vara väldigt uppmärksam på vad säljare säger. Husbilar verkar vara en vit fläck på kartan för bolagen.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

Det är ju verkligen intressant, när vi importerade vår bil för ungefär tio år sedan tecknade Trygg Hansa utan några större problem en importförsäkring för en månad till en kostnad av ungefär 2500 Kronor. Att köra hem bilen på trafikförsäkring kunde jag inte tänka mej, att riskera att förlora hundratusentals kronor för att komma undan en kostnad på mindre än en procent av bilens pris tycker jag bara hade varit dumt?
Men har verkligen försäkringsbolagen blivit så mycket besvärligare idag?
Det låter ju konstigt med tanke på hur mycket bilar det har importerats under tiden.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: S.r husbilar i Malmö

Tog hem vår bil november 2015 o det va lika lätt som du beskriver men något dyrare försäkring. Inga problem alls.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

Det är ju verkligen intressant, när vi importerade vår bil för ungefär tio år sedan tecknade Trygg Hansa utan några större problem en importförsäkring för en månad till en kostnad av ungefär 2500 Kronor. Att köra hem bilen på trafikförsäkring kunde jag inte tänka mej, att riskera att förlora hundratusentals kronor för att komma undan en kostnad på mindre än en procent av bilens pris tycker jag bara hade varit dumt?
Men har verkligen försäkringsbolagen blivit så mycket besvärligare idag?
Det låter ju konstigt med tanke på hur mycket bilar det har importerats under tiden.

Jag har importerat 3 bilar och 1 mc de senaste 10 åren och tycker definitivt det blivit dyrare. Jsg har aldrig sagt att det är krångligt dock

Jag tycker det är dumt att betala överpris för saker men du kanske tycker det är ok.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

Om din bil hade råkat ut för något under tiden den var oförsäkrad hade du visserligen sparat 4500:- men förlorat det du gav för bilen 600-700 tusen kanske, vet ej, bara en gissning, men det låter ju inte så smart?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: S.r husbilar i Malmö

4000kr för 30 dagar gör 48000 kr för ett år. Alla som köper räcker upp en hand!

Jag tror faktiskt jag kan bedömma min egen risksituation utan extern hjälp, dock. Men tack för tipset ändå.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: S.r husbilar i Malmö

Men tänkte du verkligen fortsätta att betala 4000:- i månaden, jag bytte till en vanlig försäkring så snart allt var klart..? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen