• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag trodde att jag såg fel, att jag drömde, att jag blivit galen! Men, nej det stod så överallt. Så jäkla osannolikt, så vansinnigt begåvat av Nobelkommittén!

Vad skåda vi? Ett skifte från vapenromantikens glada dagar till en mer sansad hållning till kanonfödan, vanliga människor som stred/strider för sina hövdingar? En ny värld där konflikter kan lösas utan våld? En fin/snobbkulturens övergång till en ny nivå; begriplig konst, tillgänglig för alla? Frågorna hopa sig!

Häpen, förstummad och glad Jappe

https://www.youtube.com/watch?v=3l4nVByCL44
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Tyvärr är han inte vad han har varit, han var ju inte speciellt duktig på att framföra sin fina musik i sin ungdom men nu låter det förskräckligt!
Vi var i Malmö och såg Mark Knopfler och Bob Dylan, såg fram emot att se två sådana storheter samma kväll. Knopfler var som vanligt suverän, Dylan var en plåga att höra... vi gick efter några låtar.
Han har gjort fantastisk musik men han ska nog låta någon annan framföra den.

https://youtu.be/BaesMk3cTjk
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Inte min favoritartist i ungdomen men har blivit allt bättre med åren både vad gäller text och musik!

Med en röst som är oefterhärmlig!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Tyckte alltid i ungdomsåren att hans sångstil den var inte naturlig, lät förbaskat krystad, kraxig och konstlad. Jodå, tyckte förståsigpåarna och vänsterklanen som dominerade, den var helt naturligt. Men så plötsligt bytte han röst och sjöng mera normalt - "vad var det jag sade".....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Skulle någon sångare/poet få priset så är utan tvekan Leonard Cohen - tycker i alla fall jag. En sångare som i sina texter vida överstiger det Dylan har kreerat. Men visst - åsikter är ju som baken....
Staffan
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Det är väl självklart att det finns delade meningar om vem som ska ha Nobelpriset. Om vi inte hade olika uppfattning hade det bara funnits ett husbilsmärke om vi tyckte lika alla. Jag har växt upp med Dylan och har väl gillat han skarpt sen 70-talet. Han har skrivit många hits även till andra artister men, Nobelpriset. Nja jag tror inte att det var detta Alfred menade när han tänkte på Nobelpriset. Annars är jag jätteglad om inte annat för det rör om lite.:)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Inte min favorit, men de i Svenska Ankdammen har kanske Dylan som favorit. De har i varje fall inte Astrid Lindgren som favorit.

Tidigare har de gett Nobelpriset till författare nästan ingen i världen läst. Men alla har nog hört Dylans musik och sånger.
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Saxat ur Wikipedia som i sin tur har tittat i Alfred Nobels testamente:
"Han fastslog att litteraturpriset ska tilldelas en författare som "under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta" genom att skriva "det utmärktaste i idealisk rigtning", och det var Nobels "uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej"."

Även om jag inte är någon stor Dyland-fan så måste jag medge att han gjort mer av "menskligheten den största nytta" än de flesta andra pristagare. Det har kanske inte varit under det senaste året men det har väl aldrig gällt någon pristagare.
 
Toppen