• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

För mig så har lyriken i hans skapande varit minst lika viktigt. Dylan har varit medveten om den tid han levt i. Redan 64 så tog han upp försurningen i "A hard rain gonna fall! Text

Nu på gamla dar så skriver han också om hur det kan kännas. På albumet Modern Times finns en av mina favoriter "When the Deals go down" Text

Den kan också höras och ses här.

Än lever liket!

Skriver Kent
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Dylan sjönk djupt i min aktning när han fick Polarpriset för några år sedan.
Han hämtade priset (pengarna) och stack bakvägen.
Han tyckte sig väl vara för fin för att vara med på den efter kommande middagen.
Där stod kungligheter, priskommittén, fans mm med långa näsor.
:mad::mad:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Dylan sjönk djupt i min aktning när han fick Polarpriset för några år sedan.
Han hämtade priset (pengarna) och stack bakvägen.
Han tyckte sig väl vara för fin för att vara med på den efter kommande middagen.
Där stod kungligheter, priskommittén, fans mm med långa näsor.
:mad::mad:

Han kanske inte var hungrig! :rolleyes:
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Nu kanske tom Julian Assange skulle kunna få fredspriset, men så kloka har nog inte kommitten för fredspris blivit.
ERIKPER
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Har ingen åsikt om hans sångtexter eftersom jag har lite svårt att tyda hans något sluddriga sång i kombination med min starkt begränsade språkkunskap.

Dylan har faktiskt skrivit en roman, Tarantula, som skall finnas i svensk översättning. Hittade lite recensioner på nätet:

"Tarantula är ett mästerverk på så många vis: Originaliteten – det här liknar inget annat. Inte ens Joyce kan skriva så här. Joyces verk är rena disciplinerade korsordskonstruktionerna i jämförelse med Dylans spontankaotiska flöde. Frånvaron av klichéer – det finns inte en enda sliten fras i boken, inte en schablon – varenda formulering är radikalt ny och aldrig förr hörd."
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Det intressanta är att Nobelpris-nyheten är numera borttagen från Dylans hemsida? Undrar varför? Kan det vara så att Dylan kanske fick "viss" hjälp med boken vilket naturligtvis ingen känner till (ännu), så att samvetet har börjat "spöka"?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Bob Dylan är ingen "dussingubbe" som låter sig imponeras hur som helst!

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Min åsikt om Bob Dylan, när jag hörde honom sjunga första gången och tjejerna omkring mig var hänförda, att vad sjutton, han kan ju inte sjunga bättre än jag. Liten är han också så vad är det som lockar?

Långt senare begrep jag att många andra vackra sånger framfört av andra, var Bob:s verk. För mig är han alltså en bra låtmakare som gjorde bra låtar någon gång under 60 och sjuttiotalet. Men jag vet inte om han direkt har gynnat mänskligheten med någon glädjerus eller lyckokänsla i samma grad som tex. Simon & Carefunkel.

Hur som, nu har han fått Nobelpriset i literatur, vilket säger mer om den kommiten och konkuransen än om Bob Dylan. Jag tror kommiteen ångrar sig idag. Populistiska jippot föll pladask när "originalen" Bob gör sig inte anträffbar alls. Eftersom jag är en obotlig optimist och i alla lägen vill tro det bästa om nästa, så tror jag att detta är en demostration av Bob hur briljant hans överblick av omvärlden är. Han vet att eftervärlden kommer kritisera honom om han tar emot Nobels literaturpris, trots att det är Nobelkommiteens verk. Om han avstår, så faller skammen dit det hör, alltså till Nobelkommiteen.
Eftervärlden kommer då rosa Bob:s "nykterhet" i fråga om självdistans till de egna prestationer. Om jag spekularar nu rätt, så tycker jag att han Bob gör rätt i att hålla sig undan, och Nobelkommiteen får fundera några varv vilken av eminenterna som kläckte den ljusa iden om årets pristagare. Det lär vara lite diffusa släktförhållanden och påtryckningskanaler när kandinaterna utses, men de är många fler än själva kommiteen.

Jag tycker annars mig har hört lite antydningar från radion att "är inte Nobelpriset fint nog för honom?" Man är liksom lite sårad av sin fåfänga. Ungefär som om man skulle ge en tiggare en tjuga och han ger den tillbaka med orden "du behöver den nog bättre än jag". Samtidigt glömmer man totalt bort att Bob är nog en äkta särling/rebell som alltid gått sina egna vägar, och att hans skulle bocka för Kungen och andra auktoriteter skulle likna ett "karaktärsmord av tredje graden", vilket jag hoppas inte var meningen....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Jag tror tvärtom att han inte känner sig värdig Nobelpriset!
Polarpriset är mer i hans linje, då kom han utan större protester.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Nu har akademin lassat ner nobelpriset i omvärens ögon. Det finns så många duktiga FÖRFATARE Som ä'r värda ett nobelpris. Bob Dylan må vara enbra rtist men författare är han inte. Tycke Jägarn. Litteraturälskare.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Angående Bob Dylan och hans värdighet inför Nobelpriset:

Vid mitt besök i Country Music Hall of Fame i Nashville i förra veckan, och som just nu passande har en omfattande utställning kring samarbetet mellan Johnny Cash och Bob Dylan, kom jag att läsa följande text skriven av en musikförläggare inför utgivningen av singeln Rainy Day Women:

Now the man makes the trends...

He has invented a whole new bag. Nobody can top Bod Dylan. Except Bob Dylan. And he never stops outdoing himself.

The other follow where Bod Dylan leads. But they can´t catch up. First it was folk. Then Folk-rock. Now: A completely new original bag so new it doesn´t have a name. Yet!

As Bod Dylan goes, so goes the charts. But don´t try to pin him down, because just when you think you´ve got him pegged up and neatly classified... he´s off in a new direction. Exploring the world of music.

Staffan

PS. Fast personligen tycker jag fortfarande att priset (om det nu skulle gå till en sing and song writer) skulle tillägnats Leonard Cohen, som för övrigt just nu släppt en ny CD. DS.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nobelpriset till Bob Dylan??!!

Eller så blev trycket utifrån så stort så han måste göra en form av pudel.
Utan att erkänna det förstås..;)
 
Toppen