• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig diesel i Sverige?

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Efter att har besökt Finland och tankat deras diesel upptäcker jag att bilen går bättre och billigare där. Förbrukningen minskar från 1,02 till o,96. Har de bättre bränsle eller är det jag som inbillar mej det. Tycker att jag kör likadant där som hemma.
/sören
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Du har gjort en helt riktig iakttagelse. Dieseln som säljs här finns bara i Sverige och vid varje tillfälle som vi tankat utomlands har förbrukningen sjunkit med ca 10%, det samma har gällt vid tankning med bensin.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Hej Sören och alla andra.
Du har rätt finsk diesel är 100% ren diesel.Utan någon blandning av vegetabiliska oljor alla fall om du har tankat på Neste ellerTeboil .Hur dom andra bolagen gör vet jag inte. Det som kallas citydiesel har liten blandning av vegetabilisk olja.
Har också märkt att bilen går bättre och mera kraft.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Märkte också en STOR skillnad på diesel i Tyskland.
Min drar ca1,1-1,2 l/m här i Sverige. Nu körde vi ca 250 mil i Tyskland. Tankade vanlig diesel inte super duper. När jag kom hem så var förbrukningen 0,85l/m ca 30% lägre.

Såg på mackarna där de har en massa olika sorters diesel.
Ultimate diesel (ARAL), diesel, LKW diesel, Truck diesel.
Men vad är skillnaden?
Jag tankade diesel.

Bild på ultimate diesel.

 

Bilagor

  • diesel.jpg
    diesel.jpg
    203,3 KB · Visningar: 22

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Hej Sören och alla andra.
Du har rätt finsk diesel är 100% ren diesel.Utan någon blandning av vegetabiliska oljor alla fall om du har tankat på Neste ellerTeboil .Hur dom andra bolagen gör vet jag inte. Det som kallas citydiesel har liten blandning av vegetabilisk olja.
Har också märkt att bilen går bättre och mera kraft.

Är palmolja ren diesel ?

Neste gör biodiesel i Singapore | Ny Teknik

Biodieseln är Nestes flytande guld | Hbl.fi
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Sacce.
Förstår vad du menar, men fortfarande är det som heter diesel ren diesel i Finland.Som jag kallade vegetabilisk olja alltså palmolja finns bara i Citydiesel även kallad Biodiesel beroende på bolag.Finns stor test att läsa i finska Tekniikan Maailma motsvarande svenska TeknikensVärld.Testerna är gjorda med Wolksvagen diesel i laboratoriemiljö och visar klart minskad förbrukning och något högre effekt med diesel jämfört med bio eller citydiesel.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Ren diesel heter blankdiesel i Sverige. Har idag tankat på Såifa utan HBK rabatten till ett pris som är 96 öre lägre än Q-Star. Och då brukar Q-Star vara lägre än andra bolag.
Lennart

Såifa (Preem) har väl bara diesel med inblandning av tallolja eller animaliska fetter??
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Såifa (Preem) har väl bara diesel med inblandning av tallolja eller animaliska fetter??

Näe, inte riktigt.

Tallolja och tex animaliska fetter används som råvara.
Denna råvara crackas/behandlas kemiskt så att slutprodukten är som fossil diesel.
Denna produkt blandas sedan med fossil råvara, och RME (rapsolja, typ..)

Med denna metod kan den färdiga dieseln vara biobaserad till tex 40%, men endast 5% är RME (bio-olja adderad i bränslet).
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Kan efter ca 550 mil i Europa konstatera att bilen drar ca 10% mindre med diesel som tankats på Europeiska stationer. Tankar normalt Preem här hemma och med deras tallolja mm så är förbrukningen högre. Kan bara hoppas att det effektiva utsläppet av CO2 netto är lägre i Sverige p g a talloljan så att man bidrar med något i alla fall.

Prismässigt betalar vi i Sverige ca 13 kr/lit och i Europa 11 kr/lit. Ibland ännu billigare. Skattens påverkan?

10% mindre förbrukning i Europa, 18% högre pris hemma = en riktig förlustaffär.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Preems diesel är den enda miljömärkta dieseln som är svanenmärkt, så dålig för miljön kan den väl inte vara som andra dieselalternativ.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Tron är alltid stark! Kör själv minst 600-700 mil (2 ggr/år) av vår körning med husbil i Tyskland, tankar alltid diesel där den är billigast liksom i Sverige!

När jag kör från Sverige ner i Tyskland med svensk diesel, så sjunker förbrukningen med körningen där. Kör jag omvänt från Tyskland med tysk diesel i Sverige så ökar förbrukningen, säkert mest beroende på olika körbetingelser i tyskl/sve.

Jag har under 13 års körande med husbilar i Tyskl resp Sverige, inte kunnat konstatera/påvisa några förbrukningsskillnader baserat på dieselbränslet i dessa båda länder.

Det finns så mycket mer som i högre grad påverkar ev skillnader t.ex; fart, jämn och lång körning utan stopp, mot-/medvind, jämn och fin vägbana med/utan backar, last, körning i kö i jämn fart efter andra bilar, släckt belysning, olika förare, mmm! Tror inte att men kan jämföra förbrukningsskillnader/bränslekvaliteer utan att gå betydligt djupare än bara mäta körd sträcka och förbrukning.

Om man som i både Tyskl/Sve byter ut ca 7% av diseln mot något "surrogat" med kanske 30% mindre energiinnehåll så påverkas bara 7%, och det totala energiinnehållet bara med max 1-2%. Denna skillnad kan knappast någon av oss klara att mäta upp, spec map på t.exde andra påverkansfaktorer som nämnts ovan.

Enda möjlighetenen till påverkan som kan generera kanske mätbar skillnad är om insprutare sätts igen och bränslet då blandas upp med någon form av "rensningsmedel". Några medel för att effektivisera själva dieseln så att den får ett högre energiinnehåll så som man kan göra med bensin existerar mig veterligt inte för diesel.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Jag märker inte heller någon skillnad .Jag har verkligen försökt känna efter .
Jag tankar blankdiesel på jobbet så min servicebil tankas dä och på stan märker ingen skillnad där heller .
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Visst är det skillnad. Det händer att det är blankdiesel (EU-diesel) även på svenska mackar då det är slut på den andra och då i regel på de mindre mackarna som köper in lite var stans ifrån och vid dessa tillfällen sjunker förbrukningen markant.
På traktorerna märks det tydlig skillnad i dragstyrka när den går på svensk-diesel.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

jag bara undrar varför vi lilla Sverige ska ha sån dyr disel med en massa insatser som bara förstör filter..när andra länder som finnland får ha billig efektiv disel............usch...serige
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel i Sverige?

jag bara undrar varför vi lilla Sverige ska ha sån dyr disel med en massa insatser som bara förstör filter..när andra länder som finnland får ha billig efektiv disel............usch...serige

Och sen när vi ser larmrapporterna på tv med bilder på smogfyllda städer så säger vi alla: Att dom inte gör nått.

Jo, vi gör nått i Sverige. Bra tycker jag. Sen om just dieseltillsatser är lösningen eller inte, det vet jag inte.
Men jag är beredd att betala lite mer i mitt liv om det hjälper nästa generation.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Dålig diesel i Sverige?

finns det nån förteckning var man kan få tag i blankdiesel ? jag märker även av ovanstående förbättringar redan i danmark. har även de blankdiesel?

förr fanns ju europa diesel, jag tror det var på statoil, men de fick av någon anledning sluta med det..

dock har jag märkt en liknande förbättring när jag tankat på okq8 i bromölla,
kan det vara så att de har blankdiesel?
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

jag menar bara att lilla vi ska ha det så dyrt....satsa då i stället där den mesta trafiken finns....................miljön har gått alldeles för långt här i Sverige...o andra länder får hålla på o släppa ut avfall i sjöar,och en massa annat........
 
Toppen