• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig diesel i Sverige?

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Har kört i Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal. Har inte kunnat notera någon märkbar skillnad i förbrukning. Däremot är det stor skillnad på hur bilen sotas ner efter avgsröret. Mycket mer svart sot när jag kör på svenskt bränsle (Preem). Motorn är Fiat 3.0 från -08.
ERIKPER
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

jag menar bara att lilla vi ska ha det så dyrt....satsa då i stället där den mesta trafiken finns....................miljön har gått alldeles för långt här i Sverige...o andra länder får hålla på o släppa ut avfall i sjöar,och en massa annat........

Vi har inte gått för långt i miljöarbetet - det är andra som gjort för lite tycker jag.
Priset på dieseln har inte med miljö att göra, det är bara vissa politiker som tror att avstånden minskar om priset höjs.:mad:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel i Sverige?

När vi började med "miljödiesel" här i Sverige för en himla massa år sedan, så påstod lastbilschaufförer att det gjorde 2 växlar i uppförsbackarna gentemot den gamla dieseln.

För kanske 10-15 år sedan åkte jag runt i Norge med en Nissan Patrol med husvagn efter. Kunde tydligt märka skillnad på orken sedan jag tankat i Norge. Men det rök svart och svart blev husvagnen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Jag såg på min nya husbil (2017) att bränslepåfyllningen är annorlunda med antydan till påfyllning av Adblue som aldrig kom på plats.

På vissa nya persondieselbilar har detta redan införts och man kan undra varför husbilar undantagits?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Min är Euro6 och fick därmed lite lägre skatt men Adblue lyser med sin frånvaro!
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Om man blandar in palmolja i dieseln så skulle inte jag kalla det för miljödiesel direkt. Var i Borneo för några år sedan och såg vilka enorma områden med regnskog som huggs/bränns ner för att odla den palmolja som idag finns i var och varannan produkt vi konsumerar i västvärlden.
Det verkar också som att huvudingrediensen i den nya kemiska dieseln är palmolja.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig diesel i Sverige?

Citroën med AdBlue
Vad är SCR mycket kortfattat?
Selective Catalytic Reduction (SCR) är en avancerad reningsteknik för dieselmotorer. Systemet sprutar in en vätskereduktionsmedel genom en speciell katalysator i avgasströmmen från en dieselmotor. Detta sätter igång en kemisk reaktion som omvandlar kväveoxider till kväve, vatten och små mängder av koldioxid.
SCR-tekniken i sig kan reducera kväveoxiderna med upp till 90 procent.

Fiat utan AdBlue
Vad är EGR mycket kortfattat?
EGR-tekniken för dieselmotorer använder en del av avgaserna i ett cirkulationssystem. Tekniken sänker förbränningstemperaturen vilket är positivt när det gäller utsläppsnivåerna av kväveoxider men negativt ur effektsynpunkt. Tekniken används av många tillverkare och anses närmast nödvändig för att uppnå dagens miljökrav.
 
Toppen