• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan i höstrusket ! Är det någon som har eftermonterat värmeväxlare mellan motorns kylvatten och bodelens värmesystem och då med fördel en som kan köras i båda riktningarna

Motor till bodel samt bodel till motor

Vi har en Dethleffs 2013 helintegrerad med Aldevärme
Tack på för hand säger
Hasse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Värmeväxlare

Köpte nyligen en 12 platts värmeväxlare från ebay.de för 450kr hemskickad. Den är kanska liten (höjd 5cm, längd 20cm bredd 8cm) men gör sitt jobb utmärkt. Jag har en webasto cirkulationspump mot bodelen, den är bra och driftsäker. Hittas från samma ställe.
Jag tog värmen från slangarna som går till kupevärmaren, med T kopplingar. Trodde först att när jag har värmeväxlaren på, så skulle inte värmen räcka till kupen, eller vice versa, men ingen problem alls. Isolerade värmeväxlaren med polyuretan skum. Placering under förarsätet. Motor en vanlig 2.8 liters HDI maskin.
Mer kan jag inte tillföra då min anläggning är så speciell, helt och hållet hemmagjort. Jag har dels el drift, Webasto diesel, och nu värmeväxlare. Från alla dessa kan jag leda värmen först till VVB, sedan i retur, eller vidare till elementen. VVB är på 30 liter, och håller 50grader fortfarande efter ett dygn, vilket förvånar mig.
Svårast med sådana här jobb är dragningen av slangar/rör. Det kan vara trångt och utsatt om man skall dra något under bilen tex.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Värmeväxlare

....... värmeväxlare mellan motorns kylvatten och bodelens värmesystem och då med fördel en som kan köras i båda riktningarna

Motor till bodel samt bodel till motor

Hasse
--------------------------------------------
Om du ibland vill värma upp motorn med bodelens värme så måste du montera en cirkulationspump även på en av slangarna till/från motorns vatten så den cirkulerar det när motorn är avstängd.
Ev. kan du även ha användning av pumpen under färd för att få bra cirkulation på motorvattnet till värmeväxlaren. Du måste dock kolla noga så pumpen hjälper vattnet att cirkulera åt samma håll som motorns vattenpump cirkulerar vattnet så den inte motverkar, utan hjälper till åt rätt håll.
Pumphjulet är magnetdrivet och inte helt tätt, så vattnet cirkulerar genom pumpen även om den inte skulle vara igång.
Det kan också vara idé att montera en kran på motorslangarna så man kan strypa eller stänga av cirkulationen till värmeväxlaren om man inte tycker att kupévärmen skulle räcka till när det är riktigt kallt ute, och frosten lägger sig på vindrutan :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Värmeväxlare

Bra Jankro. Det här med att även värma motorn med värmeväxlaren är lite onödig finess, åtminstone för mig som inte vintercampar. Däremot är en strypnings ventil en bra ide i motorslingan. Vilket jag också har. Att väga in exakt hur stor växlare man skall ha, dvs. hur många plattor, är en vetenskap för sig. Jag "höftade" till med en 12 plattors, och det blev lyckad. De är otroligt effektiva trots sitt ringa storlek. Huruvida värmefördelningen räcker mellan bodel/bildel, beror säkert också slangarnas längd och dimension. I mitt fall blev det 16mm och 2.5m plus lika mycket för retur. Verkar vara bra snurr på vattenpumpen eftersom det räcker till.... En sak till. Cirkulationspumpen skall med fördel kopplas så att den får ström då tändningen är påslagen, säkras med 10A...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Jag har en Fiat multijet 150 från 2013.
När yttertemperaturen går ned under 5-10° så klarar motorn inte av att leverera värme så det ens räcker i kupén.
Finns alltså ingen värme kvar att ev. växla över till bodelens värmesystem.
Men om du aldrig behöver ha värmespjället på max när det är kallt ute så finns det ju värme över att växla till bodelen.

Många har god erfarenhet att växla värme från motor till bodel, då har man ju såklart en motorer som avger mer spillvärme.

De flesta nya dieseldrivna personbilar har dieselvärmare, finns en anledning till det.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

Det är nog snarare så att värmeelementet i bildelen inte är dimensionerat för att värma den stora volym som husbilsdelen är, med en värmeväxlare ökar du möjligheten att avge tillräcklig mängd värme. Sedan kan du pröva med att stänga tvångsventilationen i takluckorna, de orsakar alldeles för mycket ventilation vid körning vintertid. :)
 
Toppen