• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rep. av skada på Kabe

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Rep. av skada på Kabe

Ett litet varningens finger för SMC I Partille. De gör visserligen ok till bra job MEN de tar också hutlöst betalt OCH kommer tyvärr med efterkonstruktioner om hur mycket job man behövt lägga ner.

Lämnade in vår husbil för 2 år sedan pga. stormskada. Passade på att åka dit när de höll på med den, platen på ena bodelssidan var precis borttagen. Pratade med reparatören, inte samma man som äger firman och som sedan tar betalt, och fårgade om de hittat några övriga skador. Fick till svar, japp vi har bytt 30 cm regel pga. fuktskada men i övrigt ser det fint ut (fuktreparationen stod inte försäkringsbolaget för).

När vi en dryg vecka senare skall hämta ut bilen får jag veta att reparationen av fuktskadan kostade flera tusen kr ca. 3-4000kr (minns inte siffran just nu men har kvittot hemma, är just nu på jobbet).

Sidoplåten demonterades och byttes pga. stormskada = försäkringsärende. När platen ändå var borta tog man altså betalt flertal tuselappar för att byta 30cm regel.

När jag påtalade detta för ägaren fick jag till svar att det inte stammer och att man gjort mycket mer jobb än så. Så jag gick och återigen fårgade reparatören och fick till svar att när jag var där förra gången var man klar = hade gjort allt fuktrelaterat job, dvs. bytt enbart 30cm regel. Ägaren vägrar ge sig men drar av några hundralappar på jobbet ändå som någon sort "goodwill".

Jag hade bett dem att på andra sidan bodelen täta mellan bodelsplåten och sidokjolen (i plast, vi har en Bürstner T607). Priset för detta blev 1000kr. För dessa pengar kan man tro att de tagit bort kjolen och lagt dit tätningsmedel och sedan skruvat/satt tillbaks kjolen igen. Men ickså, de har gått med tätningsmassan/munstycket direkt mot platen/kjolen utan någon demontering (inget fel i det i och för sig utan det var priset jag reagerade på). Inte ens fästena för markisen (som sitte rpå väggen précis nere vid kjolens ovankant hade demonterats. Dvs. där har man inte tätat alls och fukt kan komma in och komma åt regelverket. Detta jobb tog MAX 10 minuter att utföra och materialkostnaden är någon hundralapp.

Nej ägaren av SMC Husbilar är INTE seriös och jag har för min sista gång satt min fot där (det var första men också sista gången). Har en skada som behöver lagas fast på andra sidan (också sidoplåten) men kommer vända mig till annan firma.

Fick tips av en kompis om annan firma inte så långt ifrån SMC Husbilar (där han lämnat sin bil) men minns tyvärr inte namnet på firman just nu. Är det av intresse kan jag ta reda på det och återkomma?

// Niklas
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Rep. av skada på Kabe

Nu är bilen hemma igen efter många om och men. Lackeringsteknik i Mjölby är bland det proffsigaste jag träffat, så du som har en Burstner med saknade kjolar kan känna dig lugn.
Men fy fan för Kabe, vänta två och en halv månad på en list och en dekal och fyra månader på ett besked att vi ersätter dig för det spruckna duschgolvet med ett nytt som goodwille men du får stå för jobbet själv.
Jag är så upprörd och förbannad så jag vill inte skriva mer för då blir det bara fel.
Gott Nytt År alla husbilsåkare
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rep. av skada på Kabe

En list i fyra månader är väl inget att gnälla över. Jag har en Niesmann och har väntat på alla cromedetaljer bak som inte klarar vägsalt sedan April -16. Då är bilen av årsmodell -15 så lagerhållningen borde inte vara så svår.
Men grattis ändå att du fått bilen lagad o du är nöjd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rep. av skada på Kabe

De få gangene jeg hadde behov for deler fra N+B var ventetiden før jeg hadde delene aldri så mye som en mnd, med et unntak - en transport som glemte å stoppe ved tollstasjonen på vei inn i Norge. Det tok nesten en mnd ekstra å få delene frigjort fra tollvesenet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rep. av skada på Kabe

Ja du Knut det hjälper inte mig. Har själv sett att det inte finns några delar i lagerstatus i Polch. Min bil går ju ändå att använda
Ändå är jag glad att jag inte har en Concord som är ännu sämre på leveranstider på reservdelar.
Info från mycket säker källa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rep. av skada på Kabe

Bra med info om olika reservdelshållning på husbils-märken.

Min erfarenhet om vår Hymer 2005 är att ALLT finns på huvudlagret, förutom ett täckglas till en takbelysning som är slut.
Har kanske haft tur men de nya delar jag köpt, men de har varit löjligt billiga.

Hela infästningsramen till garageluckslåsningen =58kr
Hela spjällventilen för tömning av svarttanken =180kr
:)

De delar jag beställt via Hymercenter i Örebro har varit hemma inom en vecka, jag är nöjd med det på en så pass gammal bil.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Rep. av skada på Kabe

Ja du Knut det hjälper inte mig. Har själv sett att det inte finns några delar i lagerstatus i Polch. Min bil går ju ändå att använda
Ändå är jag glad att jag inte har en Concord som är ännu sämre på leveranstider på reservdelar.
Info från mycket säker källa.

Har ännu inte haft större behov av Niesmann-delar än nytt elintag (glömt koppla ur kabeln) samt några självhäftande dekordetaljer. Dessa delar tog det inte många dagar innan jag hade dem hemma från N+B.
Kanske värre med karossdetaljer? Underligt att dessa inte finns i lager, hur gör de med nytillverkade bilar som behöver detaljerna?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rep. av skada på Kabe

Har haft samma fråga men dom tar tydligen aldrig från produktionen.
Ställde också frågan om dom försöker förhala tills garantin gått utt men så var det inte. Ett skapat ärende ligger kvar.
Niesmann är en bra bil men man kan undra hur många som inte upptäckt saltskador på cromedetaljerna på clouline bilarna :rolleyes:

Givetvis beror det på vilka delar som beställs. Ett plaslock till ett eluttag är ju ofta samma till många bilar.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Rep. av skada på Kabe

Kanske värre med karossdetaljer? Underligt att dessa inte finns i lager, hur gör de med nytillverkade bilar som behöver detaljerna?[/QUOTE]

Hej i ett så stort företag har dom nog skilt resevdelslager och produktion. Tänk bara att dom lånar från produktion en del till reservdelsavdelningen och hela produktionen stannar pga detta, för inköparen har beställt rätt del till rätt tid (är själv inköpare)
Gott nytt år Paffw
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Rep. av skada på Kabe

Kanske värre med karossdetaljer? Underligt att dessa inte finns i lager, hur gör de med nytillverkade bilar som behöver detaljerna?

Hej i ett så stort företag har dom nog skilt resevdelslager och produktion. Tänk bara att dom lånar från produktion en del till reservdelsavdelningen och hela produktionen stannar pga detta, för inköparen har beställt rätt del till rätt tid (är själv inköpare)
Gott nytt år Paffw

På Saab Automobile fanns det en dedikerad person som rekvirerade delar ur produktion om en bil stod still pga reserdelsbrist.
Denna service gällde bilar som kostade från ca 220 000.(billiga produkter VS husbil)

Om man har kunden i fokus är detta en självklarhet!
Bedrövligt och mycket avslöjande att man prioriterar på ett annat sätt hos Kabe.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rep. av skada på Kabe

Jeg vet at hos N+B kan en måtte vente noen få uker om en plastdetalj ikke finnes på fabrikkens lager. Formene for disse delene blir da lagt inn i køen på produksjon av plastdetaljer. Jeg har ikke vært inne på delesiden der etter at de startet med crome deler, disse sources mest sannsynlig fra tredjepart produsenter og kan ha litt lengre leadtimes.

Er detaljene forkrommet plast? Eller er det støpte metaldeler? Dette har stor virking på holdbarheten i nordisk saltsørpe.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Rep. av skada på Kabe

Efter att det nu gått några dagar sedan bilen kom hem och man har gått och beundrat den så har man ju mjuknat en del i humöret.
Vi (jag o min fru) drar i alla fall slutsatsen att vi är rent för flata o snälla när vi köper husbil. Vi skulle ställa betydligt hårdare krav vid köpet, vi handlar ju i alla fall för 1 - 1,5 miljon för det mesta. Om alla hade talat om hur missnöjd man är och varför man inte kommer att handla fler bilar så kanske förståndet infunnit sig hos säljare och producenter.
Om jag hade vetat att Volvo har 2 - 5 månaders leveranstid för sina reservdelar eller de hade svarat, ställ bilen här och hämta den till våren. Då kan jag garantera att det inte hade blivit ett köp av en Volvo. Vi kommer under 2017 troligtvis att börja undersöka för en ny bil. Det verkar som om man ska i första hand titta på Hymer enligt tråden här.
Vad tror ni? Håller ni med att vi blir lite mjukare när vi ser och känner lukten av en ny bil? Blir själv lite "radiostyrd" när vi är på husvagnsmässan på Elmia.
Jag tror detta är något vi måste börja ta på allvar för vi betalar ju trots allt en massa pengar men har kanske inte alltid så mycket att säga till om.
Ha de gott så ses vi kanske på någon ställplats !!
 
Toppen