Sv: Ständig anslutning till 220 volt?
Håller fullständigt med Jankro.
Det är av samma skäl som jag skrev tidigare att jag brukar koppla in 230 V sladden någon gång per månad under vintern.
Elektronik som står på dygnet runt år ut och år in åldras helt enkelt. Det är inte bara vi stackars människor som åldras.
Särskilt moderna laddare med hackade konstruktioner. Dvs små laddare utan tung nättransformator. C-teck och liknande samt de som sitter fast i de flesta HB.
Dessutom har vi den kemiska delen, som Jankro nämner, där en cell exvis kan gå hädan och saker händer.
Sammantaget, man bör ha koll på saker och tings tillstånd, med voltmeter, sunt förnuft, daglig eller veckokontroller. etc.
Åskan inte att förakta heller.
Kopplingsur? som kopplar in laddaren någon gång i veckan under vintern, ja en bra tanke kanske, men den bryter bara fasen eller nollan, inte gulgrön och därmed är bilen med sladden inkopplad ett mål för åskan.
Åska skyddar man sig bara genom att dra ur hela sladden.
Batterier som är fulladdade och nedkylda får en långsammare kemiskt process och åldras mindre under vintern då.
Urladdade, eller halvladdade batterier som kyls ner kan frysa och förstöras.
Därmed tror inte jag i alla fall, på att ta in bilens batterier i sköna innevärmen under vintern.
Typexemplet är han som inte får igång bilen på morgonen när han överraskas av vingens första kyla, -25 C till -15 C, han kör slut på batteriet med startmotorn och bråttom till jobbet väljer han annan transport.
Biljäveln me det tomma batteriet får står till helgen, då batteriet är stendött sönderfruset, och nytt måst köpas in.
ett urladdad bly syra batteri MÅSTE laddas upp snarast möjligt.
Roy