• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ständig anslutning till 220 volt?

F

F.d. 50456

Guest
Hej, finns det någon nackdel att ha husbilen ständigt uppkopplad på 220 volt?
Har bilen på tomten så det är inga problem att ha den ständigt på 220 volt.

Med vänlig hälsning Klas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Hejsan, om man har 230V inkopplat bara för underhållsladdning under vintern så kan en variant för att undvika att defekt laddare eller ev. defekt batteri ställer till större problem, vara att koppla in en timer på strömmen till bilen.
Om man kopplar in en veckotimer som t. ex. är på, kanske 6 eller 12tim. i veckan så får säkert batterierna vad de behöver och både laddaren och batterierna får vila sig den mesta av tiden.

M.v.h. JANKRO.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Vår Adria från 2008 har varit inkopplad med 230 volt hemma på gården sedan den var ny, ännu har vi inte drabbats av några problem.... även ett litet element på 400 watt är anslutet för att hålla fukten borta.

Då det gäller tillskottsvärmen bör man tänka på om bilen står under tak eller om det finns snö på biltaket som eventuellt smälter och kan ställa andra problem.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Har en Bil från 1986, och den har en tre-stgs laddare, dvs som efter uppladdat batteri går till stby, dvs håller batterierna på 13,8 V med kompensation för temperatur så den går att ha på konstant. Dock går den inte att ställa om för olika batterityper. Men det gör ju inte generatorn på motorn heller.....

Principen för laddning av BlySyra accar har varit känd i 100 år så det är inget modernt påfund med dagens C-teck laddare. Bara att de numera kan göras små och billiga, vilket i sig ju är bra.

Jag förstår dock att det i nyare husbilar kan förekomma förenklade system för batterikontrollen, jakten på pris ni vet, så det bästa är att läsa handboken för den laddare som finns i bilen, eller fråga säljaren. Läste om någon som bara delvis sköter startbatteriet....

Ett par dagar med Voltmeter och anteckningspapper kan oxo ge ett bra svar.

Varje gång man ansluter bilen till 230 V kommer laddaren att påbörja en ny laddcykel, dvs ladda upp batterierna till 14,5 V och sedan lägga dem i vila på 13,8 V. Huruvida upprepade sådana cykler är bra eller dåligt är en bra fråga.

Själv sätter jag i sladden en till två ggr per månad i vinter, och låter den sitta ett par dagar.



Att ha sladden i konstant tål att tänka på ur åskskyddsynpunkt.
Åska förekommer även vintertid utan att man direkt märker av det.
En måttlig träff kan skada en elektronisk laddare, en större jordströmsstöt kan förstöra mycket i bilen.



Roy
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Håller med ovanstående kommentarer, har laddaren underhållsfunktion så är det inga större problem att ha strömmen påkopplad hela tiden.

Är laddaren där emot av den gamla typen så bör man ha en timer inkopplad annars riskerar man att batterierna blir sönderladdade.

Kan bli lite problematiskt om laddaren är av äldre typen och man vill ha ständig värme.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Hej Min Dethlefs från 07 som har en EBL 99 har alltid 220v inkopplat sommar som vinter när inte bilen används förstås. Batteribanken fyller nu snart 10 år o allt funkar fortfarande. Bly/syra som start o 2 st Gel som bodelsbatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Hejsan, om man har 230V inkopplat bara för underhållsladdning under vintern så kan en variant för att undvika att defekt laddare eller ev. defekt batteri ställer till större problem, vara att koppla in en timer på strömmen till bilen.
Om man kopplar in en veckotimer som t. ex. är på, kanske 6 eller 12tim. i veckan så får säkert batterierna vad de behöver och både laddaren och batterierna får vila sig den mesta av tiden.

M.v.h. JANKRO.

Behöver laddare, batterier m.m. "vilotid"?

Jag har aldrig hört talas om detta "behov".
Vi har 230V på kontirnuerligt, förra ägaren lika så.
Laddar med original Schaudt EBL99+Schaudt LAS1218
bytte dock ut bobatterierna (GEL) i våras, då hade de hängt med sedan nov.2004. = >11år
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

hej låter som om du skött dina batterier och fått max utav dem ! våra var 8 år innan de gav upp ! det många inte tänker på är brandrisken om batterier är fulladdade finns väl ingen anledn o ha den på ell ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Behöver laddare, batterier m.m. "vilotid"?
-------------------------------------------
Hejsan. Nej inte alls :p: troligen. Det funkar jättebra tills något går sönder, då blir resultatet inte så kul om man dröjer länge mellan kontrollerna, särskilt om bilen står långt bort så koll bara sker några gånger under vintern.
Jag har lagat maskiner och elektronik i hela mitt liv och är väl lite yrkesskadad av eländet, och tror inte alls på att saker håller så bra att man inte behöver hålla koll på evigt inkopplade uppfinningar, eller att man skall ha dem igång mer än nödvändigt.

Om t.ex. bara en cell i ett batteri går ner sig under vintern så brukar många laddare uppfatta det som att batteriet inte är fulladdat, och står då och matar max laddspänning hela tiden i stället för att ge upp efter ett tag.

Själv brukar jag koppla in strömmen till bilen i ett dygn en gång per månad, efter att ha kollat vad batterispänningen har sjunkit till under månaden som gått. Det ger ju dessutom en indikering på hur batterierna mår.
Innan jag kopplar ur laddningen efter ett dygn så kollar jag laddarna för att se om de är nere på underhållsladdning, som också ger en indikering om att allt är ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Håller fullständigt med Jankro.
Det är av samma skäl som jag skrev tidigare att jag brukar koppla in 230 V sladden någon gång per månad under vintern.

Elektronik som står på dygnet runt år ut och år in åldras helt enkelt. Det är inte bara vi stackars människor som åldras.
Särskilt moderna laddare med hackade konstruktioner. Dvs små laddare utan tung nättransformator. C-teck och liknande samt de som sitter fast i de flesta HB.

Dessutom har vi den kemiska delen, som Jankro nämner, där en cell exvis kan gå hädan och saker händer.
Sammantaget, man bör ha koll på saker och tings tillstånd, med voltmeter, sunt förnuft, daglig eller veckokontroller. etc.

Åskan inte att förakta heller.

Kopplingsur? som kopplar in laddaren någon gång i veckan under vintern, ja en bra tanke kanske, men den bryter bara fasen eller nollan, inte gulgrön och därmed är bilen med sladden inkopplad ett mål för åskan.
Åska skyddar man sig bara genom att dra ur hela sladden.

Batterier som är fulladdade och nedkylda får en långsammare kemiskt process och åldras mindre under vintern då.
Urladdade, eller halvladdade batterier som kyls ner kan frysa och förstöras.
Därmed tror inte jag i alla fall, på att ta in bilens batterier i sköna innevärmen under vintern.

Typexemplet är han som inte får igång bilen på morgonen när han överraskas av vingens första kyla, -25 C till -15 C, han kör slut på batteriet med startmotorn och bråttom till jobbet väljer han annan transport.
Biljäveln me det tomma batteriet får står till helgen, då batteriet är stendött sönderfruset, och nytt måst köpas in.
ett urladdad bly syra batteri MÅSTE laddas upp snarast möjligt.

Roy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Min dators batteri t.ex. mådde inte så bra av "ständig anslutning till 230V". Det som hände var att den laddades ur ganska fort när jag väl tog bort laddningssladden. Allt rättades dock till efter några laddningar & urladdningar... Ja, jag är medveten om att det inte är samma typ av batterier och har ingenting med bodelsbatterier att göra...
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Hej alla!
En mycket intressant och lärorik tråd. Jag har alltid haft 230 volt inkopplad när jag inte använder husbilen, dvs under smärre uppehåll hemma under vår/sommar/ höst samt alltid när husbilen är avställd mellan ca oktober t o m ca april nästa år. Husbilen köptes ny och är en 3 år gammal Rapido.
Min fråga är följande till er som kan mer än vad jag kan:
Min solpanel är inkopplad hela tiden sen jag köpte husbilen. Den har jag inte rört sen jag köpte bilen ny. Kan det hända nåt med solpanelen eftersom den är på hela tiden???
Tackar för svar.
Vänligen
Enokalma
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Hejsan enokalma, det finns ju lite olika varianter på vilken regulator som är kopplad till solcellen och var den sedan är inkopplad.
Den kan ju vara direkt inkopplad på bobatterierna eller kopplad in genom elblocket i bilen.
Om den är (och borde) vara inkopplad genom elblocket så kommer solcellens laddning med och syns på elblockets display, och då vet man att det går den vägen.
Om bilen står ute under vintern utan täckning, eller även inne, så i båda fallen så ger ju solcellerna inte mycket laddning alls och gör varken skada eller nytta om allt annat är orört i bilens el.
Om det i alla fall finns dagsljus på den under vintern kan det nog räcka som underhållsladdning av batterierna utan hjälp av 230V laddaren, sedan beror det på i det fallet om det skickas lite underhållsladdning till startbatteriet också, som brukar behövas till radiominne och ev. till larm m.m. och måste i så fall kollas upp noga.

En variant som man bör vara lite försiktig med är om man plockar bort bobatteriet/batterierna av någon anledning.
Om solcellen fortfarande är inkopplad så skall man vara medveten om att regulatorn troligen fortfarande matar ström från solcellen ner i bilens 12V system. Om detta dessutom sker mitt i sommarens sol så har man rätt mycket ström i bodelen, även om man kanske tror det är strömlöst utan batteriet.
(Det finns tyvärr också en del solcellsladdare som matar ner för mycket spänning i systemet när den inte känner av ett batteri och reglar spänningen efter det. Jag har själv haft en som matade ner 17,5 V. om den inte jobbade mot ett batteri. Och detta kan sabba bilens elektronik. Detta verkar dock höra till undantagen men kan förekomma.)

Så normalt så skall det inte vara någon fara att ha solcellen inkopplad för jämnan, i alla fall inte för solcellens skull. Men som sagt, skall man ta ur batterierna så är det högst lämpligt att leta reda på säkringen till solcellen och dra ur den så man är säker på att bodelen blir strömlös även om regulatorn funkar bra och håller spänningen på en normal nivå kanske en bit över 14V.
Man kan ju också ev. täcka över solcellen på taket (med en masonitskiva eller dyl.) om man tillfälligt vill vara säker på att det inte kommer någon laddström från solcellen.

M.v.h. JANKRO.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ständig anslutning till 220 volt?

Jag tillhör dem som har 230 V inkopplat hela vintern. Visst åldras elektronik, men de går oftast sönder när man slår på dem, pga strömrusning i kalla komponenter. Så jag tror fortfarande det är bättre att låta dem vara på :)
Detsamma med batterier, cellras brukar förekomma ihop med någon rörelse. Står batteriet helt still är det sällan förekommande (enligt min egen erfarenhet dock).
 
Toppen