• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka däck??

F

F.d. 52936

Guest
Hej bilen 4005 kg . Har nu letat hela em efter lämpliga framdäck blir mer och mer fundersam, Vad gäller egentligen. Tydligen är det skillnad mellan 3,500 och 4005. Råd och hjälp önskas. Bak däcken OK men fram klarar jag nog inte tor. Spanien. mc Louis Tandy 73G (130)
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Vilka däck??

Jodå så långt är jag med, var det första jag kollade. Men sen när man börjar Gooogla på detta så blev det lite svårare, har även kollat med(pratat med) däckhandlare och då börjar man bli fundersam. Kan berätta att det nu är vår fjärde bil. Har bytt däck i Spanien och i Portugal och Sverige utan större funderingar, ingen har frågat efter reg bevis utan kollat på dom som sitter på och gått efter detta. I ärlighetens namn har inte heller jag tänkt mycket på detta. Känner bara på mig att vi med bilar över 3500 kanske bör tänka och kolla en runda till. Har jag fel får jag snart veta detta, på detta forum.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilka däck??

Hejsan, måste erkänna att jag förstår inte riktigt vad som är problemet.
Är det funderingar om rätt däcksdimension eller tillräckligt lastindex till bilens vikt som det är bekymret ?

Dimensionen skall väl inte vara något större problem, den borde vara rätt om ingen tidigare monterat fel dim. Den går ju lätt att kolla i regbeviset annars.

Om det är tillräckligt lastindex som är problemet så kan man också titta på vad bilen har för vikt på bak resp. framaxel och dela den vikten med två, så vet man vad minsta bärighet per däck måste vara. Det skall väl hamna på skaplig god marginal och efter tyngsta axeln så man har lika däckindex runt hela bilen om man vill skifta runt däcken.
Det har ju inte direkt att göra med om bilen ligger under eller över just 3500Kg utan just bara att ha marginal på lastindexet kontra bilens totalvikt. och axelbelastningar.

Lastindex finns massor av steg på, här har du listan på C däck som räcker till "vanliga storlekar" på husbilar. Siffrorna till vänster är alltså indexmärkningen och de till höger hur många kilo ett däck kan bära.

Skärmklippkopoij.JPG

Eftersom dina framdäck slits mer så kan det ju ev. vara läge att bara skifta runt på fram och bakdäcken nu. Då kanske de räcker under resan och är jämnare utslitna och då går att byta ut alla fyra samtidigt senare, i stället för att komma helt i otakt med däcksbyte och ålder.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilka däck??

Går man in på t ex transportstyrelsens sida, eller läser i sitt registreringsbevis eller i någon av alla fordonsappar som finns så är det ju jätteenkelt.
Till min husbil finns följande info att hämta,
Däckdimension
215/70 R15C 119/107S

Bredd, profil, ev förstärkningar, fälgdiameter, däcktyp och lastindex.

Till en del fordon kan det finnas flera alternativ, då är det fritt fram att välja bland alternativen, oftast vet däckhandlaren vilken kombi som blir bäst.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

Och är man riktigt ekonomiskt sinnad (läs ej snål) sätter man det fräscha revervhjulet bak och köper ett likadant till andra sidan. Lyx att köra omkring med ett oanvänt däck till reserv!
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilka däck??

Enligt alla däckexperter ska man ha de bästa däcken bak - även på framhjulsdrivna bilar.

Alltså: Sätt de gamla bakhjulen fram och köp nya däck bak.
----------------------------------------
Nja. Det finns ju faktiskt anvisningar om hur man skall cirkulera däcken runt om på bilen. Även reservdäcket finns med i vissa anvisningar.
Detta för att få jämn förslitning på alla däck och sedan kunna byta ut alla till friskt gummi på en gång.
Men det är det ju inte så många som orkar hålla på med :p:.

Så det eviga att ha bästa däcken bak. Det kanske är så om experterna säger så, men det otäckaste som normalt kan hända ibland är att få vattenplaning på styrhjulen när de skall ploga bort vattnet på vägbanan. Det bästa för att motverka det är ju stort mönsterdjup.
Det hävdas ju att de bästa däcken skall sitta bak för att undvika sladd på bakvagnen. Men är bakdäcken så slitna så de är sladdbenägna i sidled så borde de nog inte sitta på bilen.
Det kanske är som att välja på Pest eller Kolera, men personligen vill jag nog hellre reda upp en sladd med bakvagnen än att bilen inte styr alls på framhjulen, för då kan det verkligen vara helkört.
Inte ens antisladdsystem hjälper vid vattenplaning och förlorad styrförmåga.

Jag har läst någonstans i en sådan här diskussion i.o.f. att det kan vara säkrare att köra rakt in i träd än att sladda in i det med sidan på bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

Eftersom jag inte är expert på däck, utan förlitar mig på vad merparten av experterna hävdar, avstår jag från att kommentera ovanstående inlägg.

Pålle
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vilka däck??

Jag skall också köpa bara framdäck. Problemet är just nu att det är högsäsong för vinterdäck. Därför har de höjt priserna på alla däck. Möjligt att den svagare kronan också påverkat något. (detta på däckonline) Mina däckval påverkas av hur de är klassade i bränsleförbrukning, (minst B eller C) bromsförmåga i vått (minst B) och ljudnivå ( inte över 70 db) Osså bärförmåga, skall det vara 105, så väljer jag 107 eller 109. Ju varmare trakter man kör i, ju högre marginaler skall man ha, tycker jag. Märket på däcket struntar jag i....
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

Ja det är många som inte orkar att hålla på att skifta fram och bak! Men varför inte låta en verkstad skifta hjul tex varannat år och passa på att balansera hjulen. Då kommer det aldrig att bli någon större skillnad i mönsterdjup mellan fram och bak!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilka däck??

Eftersom jag inte är expert på däck, utan förlitar mig på vad merparten av experterna hävdar, avstår jag från att kommentera ovanstående inlägg.

Pålle
------------------------------------------------------------
Hejsan, du behöver inte kommentera inlägget, för alla så tycker vi olika :). Googla och sök så ser man snart att de flesta som kör med bilar och inte är utnämnda till experter föredrar att behålla styrförmågan på bilen och hellre tar en sladd på bakvagnen, vilket jag också föredrar om man skulle bli tvungen att välja mellan de två ytterligheterna, med tanke enbart på däckens slitagenivå.
Men åter igen, om däcken är så olika slitna fram och bak, så det skulle påverka greppet i sidled bak eller vattnets undanträngningsförmåga fram bara för om de sitter fram eller bak, så har nog olikheterna gått för långt och bör åtgärdas.

Men i detta fallet att vilja vara säker på att däcken räcker till under en långresa bara genom att skifta dem och kunna utnyttja dem bättre i stället för att byta långt i förtid borde inte innebära något problem.

Om man har flyttat runt däcken lite under åren de håller, så slitaget är jämnt på alla fyra så slipper man ju i alla fall det problemet.

M.v.h. JANKRO.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

konstigt att bästa däcken bak.....tänk på vattenplaning tänk att inte kunna styra,husbil kanske ingen större fara,men personbil................
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

konstigt att bästa däcken bak.....tänk på vattenplaning tänk att inte kunna styra,husbil kanske ingen större fara,men personbil................

Om du har bästa däcken fram.... så kommer bakdäcken tappa fästet före framhjulen vid en panikbromsning. måste du dessutom göra en undanmanöver så kommer du bli "omkörd" av bakdelen på bilen... dvs den sladdar runt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilka däck??

Om du har bästa däcken fram.... så kommer bakdäcken tappa fästet före framhjulen vid en panikbromsning. måste du dessutom göra en undanmanöver så kommer du bli "omkörd" av bakdelen på bilen... dvs den sladdar runt.

Jag har inte gjort en panikbromsning sedan -53 och då hade jag inte ens körkort! Jag anpassar numera hastigheten efter förhållandena.

Jappe
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vilka däck??

Om du har bästa däcken fram.... så kommer bakdäcken tappa fästet före framhjulen vid en panikbromsning. måste du dessutom göra en undanmanöver så kommer du bli "omkörd" av bakdelen på bilen... dvs den sladdar runt.

Moderna bilar har ABS. En bil utan ABS kommer alltid att vilja slänga ut bakvagnen när du bromsar och svänger. Vi hård inbromsning flyttas större delen av belastningen till framhjulen. Bakhjulen blir lågt belasta, låser sig lätt och slänger ut.
ERIKPER
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka däck??

Även bilar utan ABS har en reduceringsventil till bakbromsarna som begränsar bromskraften, ofta anpassat till lasten. Bakbromsarna är också mindre än frambromsarna, med några undantag (bilar med svansmotor). :)
 
Toppen