• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriprovare

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Batteriprovare

De används för att testa startbatterier (CCA) och det kanske inte är det man vill testa.
För förbrukningsbatterier är det lämpligare att testa med C20 ström.
Jag brukar använda en h7 lampa på 55W och kolla hur många timmar den håller.
Bryter testen vid 12V för att inte skada batteriet.
Fulladdar direkt efter testet.
Teoretiskt ska man då få 20 tim ur ett 100Ah batteri innan batteriet är nere i 10,5V men får man ut 8-10 tim innan batteriet når 12V så brukar batteriet vara ok.
Hade ett par Biltema AGM 95Ah som testade ok som startbatterier med deras testapparat men ändå bara höll 1-2 tim med H7 lampa så de byttes ut.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batteriprovare

Enklaste sättet att testa batterierna, se till att de är någorlunda fulladdade, belasta alla batterier en stund, koppla bort alla, notera vilospänning, koppla in ett och låt nån mäta spänningen på batteriet samtidigt som nån annan kopplar på all 12 volt utrustning, notera hur mycket spänningen sjunker under belastning, upprepa med nästa batteri.

Håller batteriet runt 12,5 -13 v är det ok, runt/närmare 10 v är det slut.
Man ser ganska tydligt vad som händer om man mäter batteriet samtidigt som nån bit för bit kopplar på mer belastning, börjar spänningen sjunka snabbt så batteriet slut.

Belastningsmätarna gör samma sak fast med högre effekt.

Den lilla blå mätaren från Biltema mäter inre resistans eller nåt sånt, den måste ställas in efter batteriets belastningsvärden, den är lite svår att använda och tolka värdena på.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Batteriprovare

En viktig sak när man testar batterier är att hålla statistik på dem.
Exvis em Håkans metod "långsamurladdning" för bodelsbatteriet, C20, prova när batteriet är nytt sedan en gång per år, notera noga och se hur batteriet försämras med åren. Först när man har något att jämföra med, är mätningarna av statistiskt värde.

Startbatteriet används ju för att leverera en mycket hög ström under kort tid. För att så fort motorn startat laddas upp igen.

Själv brukar jag testa startbtteriet i slutet av vintern, i Mars, genom att genomföra en motorstart när det är rejält kallt, -20 C till -10 C och glöda länge först.
Startar motorn fint vid - 20 C till - 10 C så bör det klara sommarens starter.
Vill man inte köra motorn länge gäller omedelbar uppladdning med 230 V sladden


Jag brukar ALDRIG göra motorstart med 230 V sladden inkopplad.
Visserligen bör bilens laddare klara av detta, den bör vara konstruerad med erforderliga skyddskretar, då många förståss gör så.
Men startmotorn kan alstra spänningstransienter (sk Mot-EMK), och sänker batterispänningen så att laddaren drar på för fullt.


Roy
 
Toppen