• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kyl utan energi i 10 timmar?

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Vi är i Kroatien och ska färja över till Italien, överfarten tar 10 timmar. Hur länge kan kylen hålla kallt utan ström och gas? Underlättar det att fylla kylen med kalla varor, eller ska man ha så lite mat som möjligt? Hur gör ni?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Hej!
2 - 3 kylklampar i frysfacket bör klara resan.
Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson
 
F

Frudden

Guest
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Desto mer nedkyld massa, desto längre tid tar det att värma upp den. Fysisk lag. Som sagts - frys några mjölkpaket, och lägg dom högt där värmen samlas.

// Fredrik W
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Tack för era svar! Precis som vi tänkte, men så blir man osäker, det är ju lång tid 10 timmar. Då handlar vi lite mat och kyler allt och har dessutom 4 kylklampar infrysta, så hoppas vi att det klarar sig... Vi har bara en liten kyl med myrstack, men det funkar nog.
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Säkert jättebra med stora flaskor fryst vatten, tyvärr för stora för vårt lilla frysfack och nån frys har vi inte. Men vi hoppas att det räcker med 4 frysklampar i frysfacket och fullt med kall mat.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Får man fråga vilken färja ni ska ta? Vi ska till Kroatien Trogir nästa sommar och sen vidare till Italien. Vilken färja och kostnad?
Roffe S
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Vi fryser flaskorna på annat ställe eller köper frysta. Sedan sätter vi kylen på Max kyla ett par timmar före avgång. Funkar för oss, hälsar Björn.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Vi har förövrigt nästan alltid ett par kylklampar i frysfacket i händelse av att kylskåpet lägger av pga brist på el eller gasol.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

10 timmar är en baggis. Så här gjorde jag när gasolen tog slut på Gran Canaria i vintras.
Påse m färdigfrusen is. Visade sig att det höll förvånansvärt länge i mitt lilla kylskåp. Så det kommer bli min metod på färjan över i år. Tar 34-36 -tim från Huelva. Tyckte inte köpematen var så god på färjan ;) :D
När jag åkte från Portugal till GC hade jag 4 stelfrusna kylklampar men de höll inte ens halva tiden mot ispåsen.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t94456/
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Vi körde vår kyl/frys på 12V i 6h i samband med en förjeöverfart, men det drog ner batteribanken rejält (3x95Ah)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Till Eragorn54 Har försökt kolla på den färjelinjen mellan Kroatien och Italien ,men har inte lyckats hitta någon sida som kan redovisa kostnaden för en överresa.
Vi har en husbil 6.8 m lång Max vikt 3.5 ton
Var kan man se vad det kostar?
Roffe i Östersund
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Vi är i Kroatien och ska färja över till Italien, överfarten tar 10 timmar. Hur länge kan kylen hålla kallt utan ström och gas? Underlättar det att fylla kylen med kalla varor, eller ska man ha så lite mat som möjligt? Hur gör ni?

Varför inte försöka att tömma / äta upp innehållet innan båtresan?
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Sv: kyl utan energi i 10 timmar?

Tack för alla svar! Vi hade 4 kylklampar i frysfacket och fyllde på kylen med kall mat och det höll sig kallt hela tiden! Kanon! Nu är vi i Italien och det kändes bra att inte behöva handla mat här genast, vi har fortfarande i kylen!
 
Toppen