• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsregler

Beatrice

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Boden
HBK-Nr
15087
Medlemskap
2024
Vad får jag köra??
Jag har ett vanligt körkort för bil sedan 1960, och borde alltså få köra en husbil som är tyngre än 3.5 ton. Tyvärr så körde jag lite för fort med personbil och kortet var i tryggt förvar hos myndigheterna i en månad 1996. Till den 4/7, d v s över gränsen den 1 juli.
Frågan: Måste jag skaffa ny kompetens för att köra husbil över 3.5 ton?
Christer
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Ett exempel är att en B-behörighet, som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet har blivit ogiltigt och sedan utfärdas på nytt efter den 1 juli 1996 gäller inte denna rättighet. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bilar med högre totalvikt än 3 500 kg.

Hämtat från Körkortsportalen
Lennart
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Och så här säger lagtexten:

"Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG."

Det som gör detta specifika fall svårtolkat är, att indragningen skedde FÖRE 1 juli. Det är därfor jag menar att endast experterna på Transportstyrelsen kan göra en korrekt tolkning.

Pålle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler

Frågan är väl vad det står för utfärdandedatum på ditt körkort.
Kontrollera på körkortets baksida. Står det ett datum 30.06.96 eller tidigare så kan det inte vara något hinder att köra tyngre personbil dvs >3,5t.
Finns det någon annan åsikt om detta?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Körkortsregler

På mitt körkort står än idag att det är utfärdat 1975 men det har varit indraget en månad så för att fortsätta köra min husbil 5000 kg var jag tvungen att ta ett C 1 kort vilket jag gjort .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Frågan är väl vad det står för utfärdandedatum på ditt körkort.
Kontrollera på körkortets baksida. Står det ett datum 30.06.96 eller tidigare så kan det inte vara något hinder att köra tyngre personbil dvs >3,5t.
Finns det någon annan åsikt om detta?

Ja, både Transportstyrelsens experter och polisen har en annan åsikt!

Efter en "kortvarig" indragning utfärdas inte något nytt körkort, och då har man kvar "ursprungsdatum" på körkortet. Trots detta gör indragningen att man inte kan åberopa "Grandpa's Right".

Som jag inledningsvis skrev, gissas och tolkas det ibland lite för fritt på detta forum när det gäller så här viktiga frågor...

Pålle
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Om jag inte tar alldeles fel, så kan man få sitt körkort indraget av två grundorsaker:
  1. Man har gjort något otillåtet
  2. Man har drabbats av sjukdom
Att man inte får tillbaka rätten att köra >3,5 ton i det första fallet säger jag inget om men hur är det i det andra fallet? Då har man ju helt oförskyllt råkat ut för en indragning. Eller är det så att i det andra fallet, så kallas det rent lagtekniskt för något annat än indragning?

Är det någon som vet eller ska vi ägna helgen åt att spekulera? :D:D

//Jan
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Körkortsregler

Det spelar ingen roll snarare värre om det är sjukdom inblandat för då gäller läkarintyg vart annat år
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Jag känner till personer, som har fått stroke och inte som inte har fått köra bil på ett tag men som sedan har fått lov att köra bil igen. I något fall har det varit en uppgörelse mellan läkaren och patienten, i andra fall vet jag inte om länsstyrelsen har varit inblandad eller ej.
Men jag tolkar ditt svar som att om Transportstyrelsen får ett finger med i spelet så är det slutkört med tung husbil på B-kort.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Vad har länsstyrelsen med detta att göra?

Körkorten hanteras sedan många år tillbaka av Transportstyrelsen.


Edit: Borde ha citerat inlägget ovan, i stället för att bara svara på det. Efter Jans redigering blev det ju rätt. (Se även inlägget nedan.)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkortsregler

Vem som är handläggare påverkar väl knappast sakfrågan, eller?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Vem som är handläggare påverkar väl knappast sakfrågan, eller?

Nej,
men om man ger sig in i en debatt anser jag att man bör känna till fakta.

Annars kan ju någon tro att debattören inte hängt med i utvecklingen och/eller har fel på mer än en punkt.

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler

Uttrycket Indragning ersattes i Körkorslagen 1977:477 med Återkallelse med ett annat upplägg med spärrtider m.m.
För övrigt tror jag dessvärre att även om körkortet bara varit återkallat några dagar för länge så har ju körkortet varit åkk under den period när det inte är OK. Jag tror inte dom som ev. tittar på frågan gör någon skillnad om det är tre dagar eller tre månader. Om jag hade hamnat i den här situationen skulle jag försöka ta reda på om det finns några anteckningar om åkk i körkortsregistret.
Det är inte säkert att det finns något där.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Uttrycket Indragning ersattes i Körkorslagen 1977:477 med Återkallelse med ett annat upplägg med spärrtider m.m.
Åke

Trots detta skriver myndigheterna år 2014 så här:

"Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG."

För övrigt så är nu gällande körkortslagstiftning från 19/1 2013.

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsregler

Tycker du skall titta vad det står i Körkortslagen 5kap Pålle, om Återkallelse av körkort. Det jag skrev var att övergången från begreppet indraget körkort till Återkallat körkort kom med KKL1977:477 så körkortselever som tagit körkort efter den tiden har fått lära sig vad Körkortsåterkallelse är för något och vilka orsaker och spärrtider som förekommer. I svenska Trafikförfattningar förekommer inte uttrycket indraget körkort men i internationell text kan det förekomma för att beskriva att körkortet är återkallat 12mån eller mer och då måste tas om. Indraget körkort är ett uttryck som tillsammans med div andra vänstertrafikuttryck fortfarande florerar bland äldre körkortsinnehavare.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Trots detta skriver myndigheterna år 2014 så här:

"Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart behörig att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 2006/126/EG."

(Källa: Bifogad fil)

Du får väl kontakta berörd myndighet, om du tycker att de använder fel nomenklatur.

Nu är vi så långt från den ursprungliga frågeställningen (ett inte alltför ovanligt fenomen), att jag lägger ned.

Pålle
 

Bilagor

  • Körkortserkännande.pdf
    1,4 MB · Visningar: 23

brittan

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsregler

Svaret är:

Du får inte köra husbil över 3500 kg. Man ska ha haft körkortet utan anmärkning, för att undantagsregeln ska gälla.
Alltså inet indraget körkort pga. fortkörning.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsregler

Och nu är vi tillbaka till min fråga. Olagligheter eller sjukdom. Kan tänka mig att det bland HBK:s medlemmar är vanligare med sjukdom än olagligheter.

//Jan

Om jag inte tar alldeles fel, så kan man få sitt körkort indraget av två grundorsaker:
  1. Man har gjort något otillåtet
  2. Man har drabbats av sjukdom
Att man inte får tillbaka rätten att köra >3,5 ton i det första fallet säger jag inget om men hur är det i det andra fallet? Då har man ju helt oförskyllt råkat ut för en indragning. Eller är det så att i det andra fallet, så kallas det rent lagtekniskt för något annat än indragning?

Är det någon som vet eller ska vi ägna helgen åt att spekulera? :D:D

//Jan
 
Toppen