• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Skulle just göra en ostmacka och tog fram ur kylen en god & vällagrad ost med gladpack runt om. Ack så besviken jag blev, osten var klibbig och fuktig och inte speciellt inbjudande. Hur förvarar man en ostbit egentligen?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Har upplevt samma. En ost blir ju inte för gammal (bäst före datum) på samma sätt som övrig livsmedel. En ost som får ligga blir det oftast bättre smak i, kan till och med bli lite väl "vass". Vi använder oss av en gammal hederlig ostkupa i modern tappning, TupperWear med ventilationslock. Osten kan ligga där hur länge som helst utan att bli torr, möglig och fuktig.
Så mitt svar är Ostkupa.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Hushållsost, de där runda sakerna på ca 2 kg, som är plastinneslutna går utmärkt att förvara i 6-8 månader och på så sätt få lagrad ost. Jag har gjort så kanske i 20 år. Visst översta skivan blir lite kladdig men resten blir ofta utmärkt god ost. Hur god den blir är lite beroende av temperatur och lagringstid.
Jag köper mina ostar när det extrapris och lägger i matkällaren, där temperaturen varierar med årstiden. Som sagt 6 till 8 månader brukar bli lagom. Skulle någon ost bli väl stark, då mals den till gratinost och fryses in.
// Göte J
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Vi gör likadant, men vi har upptäckt att det blir sämre resultat med en del fabrikat så nu köper vi bara ARLA. De har vi aldrig misslyckats med.
Det kanske beror på olika förpackningar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Tack för alla bra tips ostälskare, nu har ni gjort mig glad :yes:

Det var intressant, verkar som att allt handlar om luft (eller brist på syre) och temperatur. Ska testa ostkupa & papper för att rädda redan lagrad ost.

Apropå självlagring av hushållsost, tänk vad passande att komma hem från övervintringen (5-6 mån) och kunna åtnjuta egenlagrad ost. Gäller troligen att ha rätt temperatur också!

Passar på att ge tips om något riktigt gott: en tunn skiva vanlig brie, eller Chevré (getost) med årets hjortronsylt (helst hemmagjord), rena himmelriket :wideeyed:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

Hej
Allt beror på vilket recept man har vid tillverkningen och hur länge man
pressar osten, inte minst lake behandlingen och lagringen.
Har du ost som inte är lagrad eller bara en kortare tid så har du mer vatten i den.
Genom temperatur skillnader så fäller osten ut vatten som bildas under plasten om den inte är vakuumförpackad.
Bästa sättet är att ha den under en ost kupa precise som det sägs i inläggen.
Varje gång du tar ut osten ur kylen tillför du luft när du ska ta en bit.
Då får den liksom andas lite.

1_ostkar.JPG
Mjölken i ystningstanken
2_koagel.JPG
Koll på koaguleringen när är det dax att bryta?
3_ostmassa_1.JPG
Ostmassa till presskar 144 ostar a 12kg
4_storkaka.JPG
Det blir en stor kaka det
5_block.JPG
efter ca:35 min kommer det ut block 144 st hamnar i formar pressas
åter i ca:35-40min
6_vägning.JPG
Vägning & stämpling
7_Lake.JPG
ner i lake lite olika vilken ost sort.
8_till ostlager.JPG
till ostlagret
9_bindning.JPG
Bindning Präst 50+
10_lager.JPG
Lagring lite olika tider 8-12-24 månader
viktigt är luftfuktighet & lagrings temperaturen
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Lagrad ost och gladpack, hmmm...

För ett par år sen var jag i Ringköbing på danska nordsjökusten. Några km norr om stan fanns en gårdsbutik som sålde egen ost. Det fanns många varianter o det gick bra att få provsmaka. Den dagens ost var en väldigt stark Havarti-typ o till den smakbiten fick man några droppar BITTER ROM (Royal Danish Navy).

Det blev en smakexplosion av ett mycket angenämt slag!!!!

Normalt sett så har jag lite svårt för just Havarti men den smakbiten tillsammans med en droppe rom var helt suverän!!!

https://www.uhrskov-vine.dk/a-h-riise-royal-danish-navy-westindian-bitter-32/
 
Toppen