• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Status
Stängd för vidare inlägg.

eklund1499

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10923
Medlemskap
2024
Hej!
Är ny här på forumet så hoppas jag söker hjälp på rätt ställe:) Har nyligen köpt en Hymer BC 655. Problemet är att det står i digitala displayen att bodelsbatteriet behöver laddas och ligger på mellan 18-45 ah. Batteriet är nytt och fulladdat. Har solceller kopplat direkt på batteriet. Har även provat att plocka bort dom från batteriet fast med samma resultat.
Mina tankar går till Elektronikblock boxen som sitter i fram.
Någon som hart haft liknande problem eller har någon i´de?

Tacksam för svar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Med reservation för att jag inte känner till utrustningen i Hymer, vilken EBL det är eller vilken display som är inkopplad så går mina funderingar till frågan om det går att programmera batteriets storlek i EBLen.

Så skall man åtminstone göra i vår Adria för att displayen skall visa rätt kvarvarande energi i batterierna. Byter jag storlek på exempelvis bodelsbatteriet så bör jag programmera om EBL för att visa rätt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Hej, ja om du har solcellsladdaren kopplad direkt till batterierna så kommer aldrig displayen att visa helt rätt eftersom laddningen från cellerna inte kommer med i räkningen på ingående ström.
Men som Michael också skriver (känner inte heller till din display) man måste programera in hur stort batteri A/tim du har monterat i bilen.
Sedan undrar jag om du inte också måste knappa in ampertalet som visar laddgraden på batteriet när du vet att du stoppat in ett nytt fulladdat batteri i bilen.
Om du stoppar in ett nytt fullt batteri i bilen så kan ju aldrig laddaren ladda in det som fattas på displayen sedan tidigare.
En viss underhållsladdning sker ju och då kan displayen ev. sakta räkna uppåt om det får gå en vecka eller så.

Men en sammanfattning...... som förklaring :p:.
Vi säger att du köper ett nytt batteri på 95 A/tim. som är fulladdat.
Du monterar det i bodelen.
Du knappar in att batteriet är på 95 A/tim.
Du knappar även in att det finns 95 A/tim. i batteriet.
Därmed har du "nollat" ut displayen/räkneverket så den har en punkt att börja räkna nedåt och uppåt från som stämmer med verkligheten.
(Så brukar man få göra på en del andra enheter.)

Du kan ju få problem även senare om laddningen från solcellerna inte kommer med i räkneverket.
Du kommer ju då att hela tiden ha mer i batteriet än displayen visar, om du då kopplar in 230V så laddaren startar men känner att batteriet redan är fullt (av solcellsladdningen) så den drar ner laddningen och bara underhållsladdar lite så kommer åter igen inte displayen räkna uppåt särskilt mycket..... o.s.v.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Det å akumulere opp og ner på A er meget vanskelig om en ikke benytter en løsning med shunt ved batteriet som allt må gå gjennom. En enklere løsning på det meste er at en benytter spenningen for å regne ut ladenivå, denne skalaen er nesten linjær for bly batterier. For lithium er det og linjært, men med mye mindre forskjell i spenningen fra 10% og opp.
 

eklund1499

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10923
Medlemskap
2024
Sv: Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Tack för hjälpen. Ni hade helt rätt att man var tvungen att programera in ah styrkan på batteriet. Visserligen stämmer den inte riktigt nu heller men kan bero på att batteriet inte är helt full laddat samt att solcellerna som sagt ligger direkt på batteriet. Den stog förinställd tidigare på 95ah och nya batteriet är på 205 :)
Har en ebl elektrobox och där finns ett uttag för just solceller. Har läst att man kan köpa en kabeladapter för att koppla in dom den vägen. Är det värt att göra de? Stämmer ah styrkan bättre då? Och finns fler fördelar?
Har också sett att C-tec har en 12v laddare som flera har installerat. Finns de några tankar och synpunkter på detta? :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fel Ah styrka Hymer BC655 -05

Hej igen eklund, lite olika frågor, skall försöka dela upp dem lite.

Att koppla in solcellsladdaren till elektroblocket kan vara en god idé om det är enda felorsaken till att "amp.räkneverket" räknar fel.

(Om man kanske tänkt sig en 12V/230V inverter som ev. senare tillbehör så spricker det i alla fall, för den strömmängden kan ändå inte gå genom elektroblocket utan bör/måste kopplas direkt på batteriet så då blir det felräkning på förbrukningen.)

Om du kopplar in solcellsladdaren till sitt uttag i elektroblocket så kan du förutom bättre räkning av strömmen även, och om funktionen finns i blocket få underhållsladdning av startbatteriet även från solcellen, som kan ses som en fördel om bilen står länge, då larm, radiominne m.m. drar ström från startbatteriet.

Om man installerar Ctek's 12V/12V laddare som tar hand om både solcellernas ström och även laddströmmen från generatorn och gör om den till kontrollerad bra laddström till bobatteriet/batterierna så kan det vara svårt att få allt att gå genom elektroblocket så amp.räkningen funkar helt ut.
Det finns lite olika inkopplingsförslag på flera olika trådar om ämnet.

Om man kopplar in mycket eget för både laddning och förbrukning så kan det ev. vara enklast att strunta i elektroblockets amp.räkneverk och då i stället koppla in en mätare från eftermarknaden som får hålla reda på amperen i bobatteriet.
Det finns bra fungerande alternativ från eBay till "finare" från hemmamarknaden mellan 250:- till ca. 3500:-.
Man monterar då avkännaren/shunten för avkänningen på minuspolen på bobatteriet och får då avkänning på all ström som går in och ut ur batteriet. Själva displayen kan man montera var man vill i bilen för det behövs bara några tunna kablar draget till den från shunten.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen